Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Malin
Halloj!
Jag vill skaffa en bra kortsjal utan ring, har hittills bara använt min hemmasydda till det ändamålet och vill ha en som är "starkare".
(jag vet att de flesta här verkar förtjusta i ringsjalar, men jag gillar bättre att knyta, för mig passar det bättre)
Vilken sjal är bäst som kortsjal?
Hoppediz, Storken, BäraBarn, Rebozo...? (eller annan)
Användarens profilbild
Av April
Svårt... Jag hade nog satsat på en Hoppediz, Stork eller BäraBarn, nu i höst... Jag hade en BäraBarn i 3 jeansblå färger och den var underbar - men nu har jag känt på lite nyare BäraBarn sjalar och de verkar inte vara av samma kvalité? (någon som vet?) En BäraBarn borde du kunna få tag på för ca. 300-350:- begagnad...

Kram
Användarens profilbild
Av mojsan
.. läst härinne nånstans för ett tag sen att hoppiz o stork är bra även som kortsjalar. Fast jag har själv bara testat bärabarn o ringsjalar i sammanhanget. För inomhusbruk skulle jag satsa på bärabarn, för utomhusbruk diagonalvävd. Mest pga tygtjockleken.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Min korta Girasol var för ryggbärande (men jag har gjort om den till ringsjal). Men tyget är jättetrevligt så jag tror säkert korta Girasol är trevliga kortsjalar.
Användarens profilbild
Av mexanemma
Hej!
Jag bär själv i rebozo 4.5m, ibland 3.5m, men jag gör alltid "kryss-knytningar" och inte som här i Mexiko, bara ett varv runt kroppen och sedan en knut, vilket jag antar att du har tänkt dig göra? Är du intresserad av rebozo och i en särskild längd och ev. färg kan du beställa det via Jenny på www.stjarnbarn.se. Jag är rebozo-leverantör. Rebozon har ett bra relativt tunt vävt tyg som avlastar bra då det är lite elastiskt på diagonalen, och knuten blir liten! Dessutom är ju färgerna väldigt vackra och den har fina fransar! Den passar jättebra också som kortsjal och används ju i första hand som det här i Mexiko, särskilt bland indianstamarna! Jag kan ge dig länkar senare på flera olika knytningar som är vanliga just för rebozo-kortsjal.

Lycka till!

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Tiz
Emma! Vi vandra vill också ha länkar till knytbeskrivningar!!! Jättespännande ju!
Användarens profilbild
Av mexanemma
http://www.rebozoway.org/articles/origway.htm

Där har ni lite bilder på hur man oftast knyter sin kort-rebozo här i Mexiko! Måttet kan vara runt 2,5m t ex.

Jag som använder en längre rebozo och gör kryss-knytningar såsom dubbeltXomslut får ofta kommentarer och folk vill veta hur jag gör. Nu får ni veta hur DE gör, och se vad som är det mer traditionella bärsättet här! Ska se om jag hittar ännu fler länkar...

Lycka till!

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av mexanemma
http://www.rebozoway.org/articles/easy123/index.htm
Mer knytinstruktioner för kort-rebozon

http://www.rebozoway.org/articles/rwpwear.htm
Allmäna bära-i-sjal-tips

http://www.elrebozo.com/english/usos/index.htm
När du inte bär barnet i kort-rebozon kan du använda den såhär som utsmyckning! ;-) (Det finns också andra mer exklusiva rebozos att köpa här som är lite kortare än 2m och används mer till utsmyckning än att bära barn i)

Lycka till igen!
/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Helena
April skrev:Svårt... Jag hade nog satsat på en Hoppediz, Stork eller BäraBarn, nu i höst... Jag hade en BäraBarn i 3 jeansblå färger och den var underbar - men nu har jag känt på lite nyare BäraBarn sjalar och de verkar inte vara av samma kvalité? (någon som vet?) En BäraBarn borde du kunna få tag på för ca. 300-350:- begagnad...

Kram
Jag håller med, de nya bärabarn känns inte lika stadiga och ordentligt vävda tycker jag. Fast jag har bara känt på en i en affär. De kanske blir skönare efter tvätt.
Användarens profilbild
Av Helena
Bästa kortsjalen tror jag skulle vara en diagonalvävd. Bärabarn är inte diagonalvävd och den är aningen stum och kan skära in litegrand i axeln. Hoppediz är ju det billigaste alternativet.
Av Celerona
räcker alla kortsjalarna till att knyta enkel ryggsäck dvs över båda axlarna som vanlig ryggsäck men med knuten under rumpan på barnet.
verkar som om jag skulle kunna få en bära barn att räcka, tror ni att kortaste storken eller hoppen skulle kunna gå..
Användarens profilbild
Av mojsan
..har inte provat korta hoppisen, men nog borde det gå att knyta i spetsarna... Annars har ju Ingrid på babydesign fått in 3,6m hoppisar, då kankske du får till en vanlig ryggsäck? (( :evil: Sorry... :oops: :twisted: ))
Användarens profilbild
Av callisto79
Celerona skrev:räcker alla kortsjalarna till att knyta enkel ryggsäck dvs över båda axlarna som vanlig ryggsäck men med knuten under rumpan på barnet.
verkar som om jag skulle kunna få en bära barn att räcka, tror ni att kortaste storken eller hoppen skulle kunna gå..
Har en Hoppediz på 2,5 m och den går det precis att få knuten på magen med.. Men det blir i allra yttersta spetsen.
Användarens profilbild
Av callisto79
För mig alltså.. Är typ 167 och väger ca65kg
Av Celerona
då skall jag nog ha en kort hoppe...fast vill ju egentligen ha acapulco men den finns inte i kort, får nog bli en toronto och beställning direkt från tyskland..
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?