Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ewoney
Jag har äntligen fått tag på en retrovagn som jag ska klä om...

Någon här inne som har klätt om en vagn någon gång? Ha ni foton så man får kika?

Några goda råd innan jag sätter igång?? Egentligen har jag ingen aning om vad jag pysslar med.. men det ska nog gå bra *positiv* :lol:

Ska köpa tyg imorgon, någon som vill påminna mig om något särskillt innan jag gör det? :-)
Användarens profilbild
Av jag71
VVet att det är en del som bytt tyg på barnvagnar. KOmmer bara inte på vilka. Lin har bytt en sufflet i alla fall. Om jag kommer på vilka det är så återkommer jag.
Hur som så vill jag se bilder på före och efter sen när den är färdig.
Användarens profilbild
Av melon
Vad är det för vagn du har hittat???

Jag har klätt om 2 vagnar, en sittvagn Emmaljunga Viking från sent 80-tal, och en sulky också den emmaljunga från tidigt 80-tal. Det som helt klart är svårast är sufletten eftersom de oftast har popnitat fast tyget i bågen. Första som såg ut såhär före renovering:
Bild
Jag sprättade upp klädseln och ritade av den. Som du ser har jag tagit bort stålbågen på sufletten och sen har jag sytt fast tyget för hand utmed ytterkanten... Jag sydde den i jeans och såhär såg den ut efteråt:
Bild

Bild

Den andra vagnen är den i länken övanför och den har jag tyvärr inget förefoto på... glömde ta det :oops:

Jag tycker det är jättekul att klä om vagnar! Tyvärr använder ju inte vagn så mycket, hade vi gjort det hade jag nog klätt om fler!!! Jag vet att det finns många fler här på forumet som klätt om vagnar, så de har säkert bra tips!

Hoppas du kommer igång!
Användarens profilbild
Av Ewoney
ooooooooh vad fin!! Hur lång tid tog det?

Ser att du bytt hjulen oxå, går det att hitta såna som passar fortfarande?
Användarens profilbild
Av He.ma
vilken snygg vagn!!!! :love: Va duktig du är!!!! Ser ut som ett enormt projket att klä om alltihop.
Användarens profilbild
Av norkmedoo
jag klädde om en liggvagn i röd manchester för några år sedan och klädde
faktiskt in den gamla klädseln för jag var rädd för att det inte skulle bli stabilt
nog om jag inte kom till riktigt där jag behövde

undertill har jag sytt för hand, och det var, vill jag minnas, riktigt tungt

en bild... och syns den inte får du gå in på -> norkmedoopyssel och scrolla ner lite
Bild
Användarens profilbild
Av ZaZi
melon skrev:Vad är det för vagn du har hittat???

Jag har klätt om 2 vagnar, en sittvagn Emmaljunga Viking från sent 80-tal, och en sulky också den emmaljunga från tidigt 80-tal. Det som helt klart är svårast är sufletten eftersom de oftast har popnitat fast tyget i bågen. Första som såg ut såhär före renovering:
Bild
Jag sprättade upp klädseln och ritade av den. Som du ser har jag tagit bort stålbågen på sufletten och sen har jag sytt fast tyget för hand utmed ytterkanten... Jag sydde den i jeans och såhär såg den ut efteråt:
Bild

Bild

Den andra vagnen är den i länken övanför och den har jag tyvärr inget förefoto på... glömde ta det :oops:

Jag tycker det är jättekul att klä om vagnar! Tyvärr använder ju inte vagn så mycket, hade vi gjort det hade jag nog klätt om fler!!! Jag vet att det finns många fler här på forumet som klätt om vagnar, så de har säkert bra tips!

Hoppas du kommer igång!

JÄTTEFIN! :D Vad duktig du är! Nu blev jag lie inspirerad... 8)
Undrar en sak. vad är det för hjul du har satt på vagnen? Jag har också en viking och behöver byta hjul, men Vikingen har ju lite mindre hjul än de flesta andra EJ-vagnarna. (24cm/diameter) . Svårt att hitta, tycker jag.
Användarens profilbild
Av Ewoney
norkmedoo skrev:jag klädde om en liggvagn i röd manchester för några år sedan och klädde
faktiskt in den gamla klädseln för jag var rädd för att det inte skulle bli stabilt

en bild... och syns den inte får du gå in på -> norkmedoopyssel och scrolla ner lite
Bild
Oh så fin!!

En fråga... hur funkar det med att ta bort den där saken man fäller upp och ner sufletten med? Är det nitar den sitter fast med i bygeln? Hur får man bort dom/tillbaka dom??
Användarens profilbild
Av pejgan
jag vågar nästan inte lägga ut bilder på min efter vrålåken här i tråden.. jag sydde iaf om en emmaljunga coronette från slutet på 90-talet. Jag är jättenöjd med den även om sufletten inte blev perfekt och nu när jag sett bilder på andras så ser jag hur mycket fel min har ;-)

Det blev väldigt starka konstraster.. det blå på undersidan är i verkligheten nästan svart..

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av norkmedoo
Ewoney skrev:
norkmedoo skrev:jag klädde om en liggvagn i röd manchester för några år sedan och klädde

Bild
Oh så fin!!

En fråga... hur funkar det med att ta bort den där saken man fäller upp och ner sufletten med? Är det nitar den sitter fast med i bygeln? Hur får man bort dom/tillbaka dom??
jo, alltså de där grejerna som fäller sufletten tror jag gick att skruva av... eller om det var så att vi satte dit skruvar istället :hmm: iallafall så fick vi sätta dit lite längre skruvar när jag trixat dit allt tyg :wink:
Användarens profilbild
Av Ewoney
Oki! Tack för svaret!!

Ska bli såååå spännande!! Väntar på min vagn som jag tror kommer komam fram i nästa vecka!! *lääängtar*

Var och köpte tyg igår.. egentligen ville jag ha manchester, men tygaffärerna verkar inte gilla det lika mycket som jag gör... så det fick bli vinröd sammet istället.. vad tror ni om det???
Användarens profilbild
Av Panakeia
Ewoney skrev: vinröd sammet istället.. vad tror ni om det???
skitsnyggt, men ACK så svårttvättat!!!
Användarens profilbild
Av Ewoney
brukar ni tvätta era vagnar?? :D
Användarens profilbild
Av norkmedoo
Ewoney skrev:brukar ni tvätta era vagnar?? :D
denna har jag inte behövt tvätta... men om man har ett lite större barn
och en sittvagn som det klivs i och ur :roll: så kan jag tänka mig att det
kan se lite solkigt ut efter ett tag, eller ganska direkt beroende på väder :wink:

men man kanske kan ha två olika tyger så att det på känsliga ställen blir
lite torka-av-vänligare :D

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?