Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Peterlina
Läste nånstans att sitta framåtvänd med benen dinglande inte alls är bra för bebben? Så som de skulle sitta i en Babybjörn alltså.
Varför inte?

Nu gillar ju jag mage mot mage mycket bättre, och det verkar ju Samuel också göra än så länge, så det är ju bra... men jag är nyfiken.
Av ma.mia
När man bär i sjal eller en bra sele så hamnar barnets knän åt sidan och ryggen tillåts vara lite rundad. Detta ska visst vara bra för det lilla barnet. När stödet endast är under barnets stjärt så kan barnets rygg påverkas negativt. Själv brukar jag ibland ha mitt barn framåt för att han ska få titta på det som händer men det går även att se bra sittande på höften. Ska själv försöka lära mig att knyta barnet högt på ryggen för då får det en bra utsiktsplats. :)
Användarens profilbild
Av Anso
Man kan även bära på höften i xomslut med vävd sjal och då ser ju barnet lite mer men det avlastar fortfarande mycket bra. Gör samma knytning som vanligt men sätt barnet på höften helt enkelt.

Att bära framåt gör också att det blir tyngre för den som bär.
Användarens profilbild
Av Peterlina
ma.mia skrev:Ska själv försöka lära mig att knyta barnet högt på ryggen för då får det en bra utsiktsplats. :)
Mmm... jag också. Ska öva lite på det där nån dag snart. Tror det skulle vara toppen för både Samuel och mig att han satt på ryggen ibland.
Av ma.mia
Jag brukar försöka ge lite stöd under låren när jag bär Gabriel framåtvänd. Han älskar att sprattla i denna ställning. Han ser ut som en sprattelgubbe där han hänger fritt och visar sin glädje med både armar och ben. Han och hans storasyster brukar skoja med varandra så att han fäktar ännu mer :lol: Det ser så himla skoj ut. Nu är ju Gabriel sex månader så han klarar nog korta stunder framåtvänd. Har istället valt bort att använda mig av gåstol och hoppgunga.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag har haft Mattias i Buddhaknyt i min trikåsjal när han var liten. Då kommer benen upp och ut, så att de är i en bättre ställning, och tyngden ligger mer om ryggen. Så man undviker (felaktig) bäckenbottenbelastning.

Jag letade ett kort och det enda jag hittade var det här tyvärr. Där har hans ben ramlat ner lite, de ska ligga högre. Men det är ju en bild i alla fall.
Bild
Användarens profilbild
Av Lindis
Hur gör man en buddaknytning? Skulle ju vara jättebra när Melvin är vaken.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Det är som en vanlig X omslut 2 eller vad den heter.
Man lägger mitten av sjalen mot magen, ändarna bak över ryggen i kors, fram och korsar igen och stoppar ändarna under mittstycket som man har över magen som en gördel, ändarna bak och knyter (eller ett varv runt midjan och knyter fram om man har lååååång sjal).

På Babybodens hemsida finns X omslut 2 instruktioner.
http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/xomslut2.htm

Sedan stoppar man i babyn i krysset fram, men med ansiktet framåt, lyfter upp deras ben så de kommer i typ. buddhaposition/lotusställning, och drar upp maggördeltyget (som först ligger korvat under rumpan på babyn) och brer ut det över benen och magen. Jag tror jag hade det för löst på min knytning, därför benen åkte ner. Men buddhaknytet var aldrig någon favorit här, så jag knöt den inte så ofta.
Användarens profilbild
Av Lindis
Aha... det är ju så jag knyter för jämnan :lol: . Jag som trodde att jag knöt ett "vanligt" x-omslut... ja, se man lär sig något nytt varje dag...
Användarens profilbild
Av Ezereht
Med X-omslut så har man maggördeln under X-et (istället för över som med x-omslut-2).

Man lägger tyget över magen, bak och korsar dem, och fram igen, men låter sedan ändarna bara hänga. Sen stoppar man in barnet innanför gördeln, håller det med ena handen medan man drar det ena krysset över rumpan, sen byter man hand och drar det andra. Så "släpper man och tar tag i tygändarna (och håller alltså barnets vikt i dem) och drar dem bak och knyter.

X-omslut passar bättre för lite större barn som är lite stadigare, och det är att föredra med en vävd sjal, för det är lättare att justera längden på ändarna när de ligger utanpå krysset. De är ju stumma så det gäller att få dem lika långa.

Med ett mindre barn och en trikåsjal (som är lite mer förlåtande om man dragit X-et lite olika långa) tyckte jag X-omslut-2 var bättre och gossigare.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?