Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

...ja, frågan gäller väl allt som inte har rak nederkant: HUR får man till en snygg fåll?? Jag har vikt o pressat o försökt få till det, men den blir bara knökigt knölig, och liksom veckad på baksidan! Det är ju omöjligt att vika upp exakt samma antal cm runt om hela. :? Vad gör ni av vecket som blir i "svängen"??
Har gjort två klänningar till mina tjejer (o dom blev ju iofs nöjda..) men ser man fållen från avigsidan, ser det inte klokt ut. Och på barn hänger ju inte klänningar ofta bara rakt ner, utan hamnar lite hursomhelst!
Nu pillar jag med en till en ettåring och det får bli bandkantad fåll där...
Användarens profilbild
Av aspen
hmm. jag tyckte att min blev helful på kanten om jag vek dubbelt men mycket finare om jag bara zz och vek in 1 gång. då syns ju visserligen zz från avigsidan men det är slätare
Användarens profilbild
Av AnneliJ
Vika dubbelt går nog inte så bra när det är en rundad fåll (konvex) Men man kan i nödfall klippa ur smala trianglar ur fållen med spetsen ned mot vikningen så att det blir lite mindre tyg. :hmm: Oj, begrep du något alls av denna knepiga förklaring. Har man en fåll som ska vara rundad åt andra hållet (konkav heter det väl) så gör man tvärtom. Då klipper man bara raka jack i fållen så att de kan spreta ut och inte drar ihop fållen. Äsch, ingen blev väl så värst mycket klokare av det här :roll:

Å andra sidan är ju bandkant snyggt!
Användarens profilbild
Av funshine
Och tycker du inte det är fint med kantband tar du det iaf fast viker över hela bandet till baksidan, innan du syr fast. Då får du en perfekt fåll och slipper kantbandslooken. Från utsidan iaf på insidan ser du ju bandet men det spelar ju ingen roll.
Användarens profilbild
Av Mammut
Ok! Jag får pröva...Jag fattar precis hur du menar, AnneliJ :wink:
Jo, jag tycker bandkant är fint, men det är inte alltid man hittar rätt färg, och så vill jag KUNNA fålla utan! Tack. Resultat kommer snart...
Av StellaEm
Kantband är ju bara så tacksamt när det gäller barnkläder! Annars kan man ju prova att fodra klänningen och sy ihop vändsytt nertill. Då slipper man att fålla upp och man får en "stadig" klänning. Man kan ju sedan sy en söm övar detta för att få till "fållningssömmen", lura ögat liksom.
Användarens profilbild
Av aspen
StellaEm skrev:Kantband är ju bara så tacksamt när det gäller barnkläder! Annars kan man ju prova att fodra klänningen och sy ihop vändsytt nertill. Då slipper man att fålla upp och man får en "stadig" klänning. Man kan ju sedan sy en söm övar detta för att få till "fållningssömmen", lura ögat liksom.
Hur syr man på kantband smidigast. jag har försökt en gång men då blev det en bred kant utanför sömmen på ena sidan och nästan ingen kant på andra = inte snyggt. Då har jag sytt fast kantbandet "uppvikt" och sen vikt tillbaka och sytt fast igen. Finns nåt bättre sätt? Detr är så svårt att få den lika på båda sidor
Användarens profilbild
Av florin
Du lägger kantbandet uppvikt mot rätan på det tyg det ska sys fast på. De ska ligga kant i kant. Sy fast nära vikningen på kantbandet. Vik runt tygets kant och sy en gång till.

Lägger man kantbandet kant mot kant med tyget så blir det exakt lika på båda sidor :D
Av StellaEm
Instämmer med föregående skrivare! Jag är bara lite latare så jag syr fast kantbandet direkt med tvillingnål. (Den sicksackar på undersidan så jag tycker att det sitter mkt bra) Lägger man tyget mot springan som bildas på själva kantbandet så får du lika mycket på avigsidan som på rätan precis som beskrivs ovan.
Användarens profilbild
Av aspen
tack för svar. jag gjorde så (fast inte så noga, jag sydde det liksom på rätsidan fast kanti kant och nära vikningen gjorde jag nog inte så det var svårt att få mitten på mitten så att säga)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?