Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av kitara
Hej på er!

Jag väntar vårt första barn i juni och riskerar troligen planerat snitt pga medicinska orsaker.

Vet att efter snitt ska man undvika tunga lyft och så men jag tänkte höra med er om nån av er har erfarenhet av detta.
Mycket är förstås indivduellt men men...
När kan man efter snitt börja använda bärsjal? Nåt speciellt man ska tänka på, goda råd eller nåt att undvika?
Pappan kommer vara hemma de första 10 dagarna, sedan är det bara jag och bebisen.

Jag har en Moby Wrap och planer på även en Sino.

:heart: Ser verkliggen fram emot första tiden med bebis, med eller utan sjal i början.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Välkomen hit och grattis till ditt kommande sjalbarn! :D

Nu är jag absolut ingen expert i området, men jag vet att April bar sin lilla tjej i Sino redan andra dagen (eller om det till och med var första) efter sitt snitt :) Men självklart är det individuellt och man får nog pröva sig fram lite smått, kanske bara bära kortare stunder till att börja med :wink:
Användarens profilbild
Av kitara
Tack! :D

Mm, kortare stunder lär det bli än det skulle ha kunnat bli annars vid vaginal förlossning.
Men jag har verkligen sett fram emot att få ha bebisen så nära intill i sjalen. Hoppas att man läker ihop snabbt och bra.
Användarens profilbild
Av kitara
Lin skrev:Välkommen hit!
Du kan bära redan från början med sjal. Efter ett snitt ska man inte bära mer än barnets vikt under ungefär 6veckor, men barnet får du alltid bära. (Undantaget möjligtvis om det har skett några komplikationer?)
Det du får tänka på är att inte knyta sjalen för långt ner så att den kommer i närheten av snittet, där du är öm över magen. Men bebisen är ju så liten att det inte är några problem att knyta högt upp.
Tack! :D

Ska tänka på det med snittärret och höjd på knytningen. Är rätt kort själv (161 cm) men det borde nog fungera bra. :)
Användarens profilbild
Av johanna
Jag var ute och vimsade i korridorerna dagen efter snittet med Nora i sjalen. Det svåra var inte själva bärandet, utan att det kändes i snittet att veva med sjaländarna runt huvudet ;) men har du din man som hjälp borde ju det gå bra :D

Jag tyckte det var bra att ha sjal när jag skulle hämta mat och så. (BB i Uppsala driver det här med egenvård till sin spets :roll:)
Användarens profilbild
Av sarahlc
min vän fick barn med planerat kejsarsnitt för inte så längesedan.
jag tappade hakan när hon två dagar efteråt var uppe och gick och bar på barnet (om än bara korta stunder).

väldigt stor skillnad från hur jag var efter mitt katastrofsnitt, då var det rullstolen som gällde i nästan en vecka innan jag ens började fundera på att gå kortare stunder... :roll:

lycka till med den kommande skrutten och sjalandet! :heart:
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag bar i sjal dagen efter snittet. Det kändes betydligt mindre än att skjuta plastbalja framför sig.
Användarens profilbild
Av kitara
johnna,
Då får jag låta maken träna lite knytningar innan på mig. ;-)

Sen har jag en sån underbar mamma som har tagit ut semester i två veckor runt mitt BF/snitt, så henne kan jag också få lite hjälp av. :D

sarahlc,
Aj, det lät inte skönt med ditt snitt. Betydkligt trevligare med din kompis snitt! Men så kan det väl vara rätt stor skillnad på planerade, akuta och urakuta snitt?

Tack för lyckönskningarna! :)

tinaw,
Ja, det kan jag tänka mig. :)
Senast redigerad av kitara den tor feb 22, 2007 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av kitara
Kapa på du bara. :D Alltid intressant!
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag bar mest i bärpåsen, men även en del i trikåsjal och vävd sjal. Bärpåsen var väldigt lätt, just för att det var lite jobbigt att knyta på sjalen och sträcka sig hit och dit. Och med en nyfödd är snedbelastningen ganska försumbar. Men man kanske ska vara lite van för att känna att man får till bärpåse/ringsjal med en liten bebis som är ganska ostadig.
Användarens profilbild
Av Isanna
Lin skrev:Nu kapar jag tråden lite, men vad tror ni om bärpåse eller ringsjal när man ska bära efter snittet? Då behöver man ju inte krångla med knytningen, vilket kanske kan kännas lite svårt om man har ont i hela magen...
Det tror jag kan vara jättebra. En bärpåse i fleece är ju dessutom jättemysig! Sen är det ju lätt att lägga barnet i vagga, det blir naturligt på nåt vis.

Jag är själv akut-snittad, men jag kunde knappt röra mig på ett par dar så att bär på bb var uteslutet tråkigt nog, men efter nån vecka så gick det bra, så det är så olika från person till person.

Jag hade även ont i ryggen på det lilla ställe där de hade använd begövningen!
Användarens profilbild
Av Alven
Bärpåse är nog bra, om den är lagom kort. Min var lite för lång och Ida låg där jag kän tänka mig att snitter hamnar. Det hade nog inte varit så bra om jag varit snittad... Men eftersom jag inte var snittad var den jättebra! (men bara de första 2-3 veckorna, efter det har jag inte kommit överens med den...)
Användarens profilbild
Av tinaw
Men med trikåsjal kan man ju få hjälp att knyta på den en gång och sen plocka i och ur barnet många gånger, så det är ganska praktiskt det också. :D
Av surftrollet
Jag började sjala sonen så fort jag kunde, i princip, efter mitt snitt. De första dagarna hade jag inte världens bästa rörlighet, men sedan så! :D
Av anna/my
kolla även gamla trådar om detta
snittades själv planerat (av med orsaker) för tre mån sedan. var uppe samma dag och bar nog dag tre i både ringis och trikåsjal. var lite svårt till en början men min lille sjalkille ville bli vankad med :heart: och det vill han fortfarande :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?