Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu dansar det myror pa tankestrangarna igen vilket resulterar i en mangd fragor!
Hoppas verkligen att nagon vanlig sjal (eller flera) har tid och lust att hjalpa mej en gang for alla...

Jag har bestamt mej, det blir vavd sjal. Fragan ar nu bara vilken/vilka!

Dom jag nosat lite pa ar;
* Hoppediz
* Storchenwiege Leo
* Didymos Ellips
* Bebina Stjärntecken
* Amazonas Carry Sling

Nu till dom gigantiskt manga fragorna...

Hoppediz:
Vad ar skillnaden mellan dom nya samt gamla sjalarna?
Vilken skall jag valja av dom olika varianterna fall jag vill ha bast avlastning?
Hur vet jag vilken farg som ar ny/gammal?

Stork Leo:
Skiljer denna sej pa ngt vis fran dom andra Storkarna och isf hur?
Hur ar den i knytning, avlastning och varme?

Didymos Ellips:
Forstatt att det ar skillnad pa dessa J-vavda och dom andra men inte riktigt vad det gor i avlastning.
Vill ha sa svala sjalar som mojligt men avlastningen ar aven den A-O. Vilka ar bast ur den synpunkten?

Bebina Stjärntecken:
Skiljer denna sej pa ngt vis fran dom andra Bebinorna och isf hur?

Amazonas Carry Sling:
Vad ar skillnaden mellan denna och Antigua? Igen, ar ute efter en sjal med maximal avlastning men helst aven sa sval som mojligt...

Av ovanstaende sjalar, vilka rekomenderar ni nar det galler avlastning, varme och kvalite?

Sen kommer ju aven fragan ang. langd...
Vilken langd rekomenderar ni till sjal nar man ar normalbyggd och 170 lang? Vill aven veta vad som behovs i sjallangd for de flesta ryggknytningarna...
(Vilka knytningar kan man 'endast' gora med den langa varianten av sjal?)

Sist men inte minst sa undrar jag vilken av sjalarna ni rekomenderar till ryggknytningar resp. magknytningar?

Jag vet att det ar en himlars massa fragor men hanger ju den del peningar pa spel. Drar mej inte fran att kopa ett par sjalar om de kompletterar varandra - men darav maste jag ju aven veta 'vilka'...

Stort tack for att ni tog er tid, uppskattas verkligen!!
- Q, vilse i sjaldjungeln...
Användarens profilbild
Av jag71
Svarar lite ang hoppisar. Dem nya har en ficka på ena änden. Färgerna säger inte så mycket om dem är nya eller gamla. Jag har en London och en Oslo och av dem tycker jag att London är den absolut underbaraste. Den är mer som dem nya hoppisarna. Jag trivs väldigt bra med hoppisar (önskar mig några till)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
:lol: :lol:

Försöker komma med några små bidrag...

Ang. hoppedizen så har jag aldrig haft någon gammal, men den skillnaden som finns är att de nya har en ficka på svansen. De ska även vara mjukare och lite jämnare i kvaliteten än de nya. När det gäller avlastning tror jag inte att det ska vara någon större skillnade mellan gamla och nya.

Ang. Stork Leo så har jag bara klämt på andra storkar, men jag har bestämt för mig att leo ska vara lite tunnare och mjukare och gosigare än de andra.

Och till sist didy ellips. De är betydligt tunnare än de enfärgade/randiga didysarna, men tyvärr inte riktigt lika bra avlastningsmässigt heller. Det är absolut en bra sjal, så frågan är ju hur känslig man är för just det där med avlastning. För mig är det jätteviktigt och jag tyckte nog att ellipsen var som bäst med ett ganska litet barn :roll:

När det gäller längden skulle jag satsa på en sjal som är 4,6-4,7 m för din del. Jag är 1,68 och ganska smal och klarar mig ibland med 4,2, men det är precis på håret... Ska man knyta på ryggen krävs lite mindre sjallängd, men har du en 4,6:a så är det inte jättemycket sjal över heller.

Att rekommendera EN sjal är jättesvårt, det handlar ju så mycket om tycke och smak. Men vill man ha en bra avlastande sjal skulle nog jag personligen välja en Leo :wink:
Användarens profilbild
Av Que Sera Sera
Tack sa massa! Bara for att det ar manga fragor sa maste man inte svara pa alla... =)

Har dock en tillaggsfraga ang Hoppedizarna da. Ar fickan enda skillnaden?
Skiljer det inte i vav-metod, avlastning mm ocksa...? =)

Tack igen for svaret!

---

Kajsa; Sag just ditt svar. Tack!
Trist att Ellipsen inte ar lika avlastande, den ar ju sa snygg!
For mej ar avlastning viktigt iom gammal ryggskada.

Kommer nog inte klara valja endast en sjal heller men hade ju vart bra att valja sjalar samt langd som kompletterar varandra bra. =)
Senast redigerad av Que Sera Sera den ons feb 21, 2007 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Que Sera Sera skrev:
Vilken skall jag valja av dom olika varianterna fall jag vill ha bast avlastning?
-Jag är rädd att det är en smaksak..hoppe/stork/bebina/didy iaf, Carryslingen avlastar kanske liiite sämmre, men är mkt billigare och mkt trevlig sjal!
Hur vet jag vilken farg som ar ny/gammal?
- Ser du om du går in på tillverkaren hemsida, eller någon återförsäljares...
Vill ha sa svala sjalar som mojligt men avlastningen ar aven den A-O. Vilka ar bast ur den synpunkten?
-Amazonas Carrysling är den svalaste av de som dessa sjalar vågar jag säga definitivt! men den är kanske liiiite sämmre i avlastningen då den är så tunn...men å andra sidan, vad gör det om ma nslipper svettas bort? beror ju mycket på hur varm man är av sig?

Hoppediz:
Vad ar skillnaden mellan dom nya samt gamla sjalarna?
-De nya sägs vara tunnare, men där om tvistar de lärde!
- De nya har en ficka på svansen
- de nya är mkt dyrare...:wink:

Stork Leo:
Skiljer denna sej pa ngt vis fran dom andra Storkarna och isf hur?
-DEn har en annan vävteknink mkt snygg!
- Kan inte uttala mig, avlastningmässigt sett mkt bra, som alla andra, värme osv tror jag inte heller den skiljer sig så mycket åt från annat, men jag har inte ägt nån så jag kan inte uttala mig definitivt...

Didymos Ellips:
Forstatt att det ar skillnad pa dessa J-vavda och dom andra men inte riktigt vad det gor i avlastning.
-Det är skillnad, det är olika vävsätt. Många tycker bättre om de J-vävda för de är tunnare men ger lika bra avlastning...

Bebina Stjärntecken:
Skiljer denna sej pa ngt vis fran dom andra Bebinorna och isf hur?
- Mkt omtyckt sjal! svårt att uttala mig mer ingående än så då jag inte ägt nån själv. Vissa hävdar att det är sjalarnas RR, andra inte...

Amazonas Carry Sling:
Vad ar skillnaden mellan denna och Antigua? Igen, ar ute efter en sjal med maximal avlastning men helst aven sa sval som mojligt...
- Antiguan är föregångaren, den är inte diagonalvävd...
-DEtta är ju lite av en budgetsjal bland de diagonalvävda sjalarna! den avlastar mkt bra tycker jag, och är lätt att knyta! jag är helkär i min och kommer troligen skaffa en till. Den är billigast, finns inte i så många färger, kan förekomma knutor/trådbyten osv iom att den är handvävd, men det tycker jag bara är charmigt!

Av ovanstaende sjalar, vilka rekomenderar ni nar det galler avlastning, varme och kvalite?
- Beror helt på dig och din sitts, men i mångt och mycket så är det nog som de flesta brukar säga, väl den färg du helst vill ha för alla är lika bra, eller så låter man plånboken styra och köper den billigaste! Kvaliten tror jag är lika bra på samtilga sjalarna! Som jag sa innan, jag gillar verkligen AC

Sen kommer ju aven fragan ang. langd...
Vilken langd rekomenderar ni till sjal nar man ar normalbyggd och 170 lang?
Beror på vad du ska knyta för nått, omslutet på magen och man vill ha knyten på magen så behöver du nog en maxilång sjal av alla märkena. Bära mna mycket på ryggen är det kanske onödigt utan kan räcka med en lite kortare variant, och när man då bär i omslutet på magen får man finna sig i att ha knuten på ryggen...
Vill aven veta vad som behovs i sjallangd for de flesta ryggknytningarna...
- Runt 4.5 tror jag är en bra bassjal, då kan du knyta omslutet på magen, men ändå blir det inte gigantiska ändar om man knyter på ryggen, men bär ma nBARA på ryggen kanske man ska ha en so mär runt 4 om man inte är så stor som jag...
(Vilka knytningar kan man 'endast' gora med den langa varianten av sjal?)

Sist men inte minst sa undrar jag vilken av sjalarna ni rekomenderar till ryggknytningar resp. magknytningar?
- Ingen skillnad säger jag?

Jag vet att det ar en himlars massa fragor men hanger ju den del peningar pa spel. Drar mej inte fran att kopa ett par sjalar om de kompletterar varandra - men darav maste jag ju aven veta 'vilka'...

-Jag skulle nog köpa två sjalar då, en AC att ha till sommaren och innomhus osv, och en av de andra sjalarna, vilken du än tar blir du säkert nöjd (personligen gillar jagi nte storkar, men det är MIN EGEN HÖGST privata åsikt, jag tror ja e rätt ensam om den...)

Stort tack for att ni tog er tid, uppskattas verkligen!!
- Q, vilse i sjaldjungeln...
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Alltså på de gamla hoppisarna så var det större skillnad mellan olika exemplar. Man kunde ha tur och få en tunn, mjuk eller så fick man en tjock och sträv :roll: På de nyare ska de ha utvecklat sin väv lite mer så nu ska det vara jämnare kvalitet, de ska överlag vara lite mjukare, men avlastningsmässigt vet jag inte riktigt :roll:
Användarens profilbild
Av jag71
Jag har klappat lite på nya hoppisar och jag tycker alla dem verkar vara mjuka och go redan från början. Om man jä,för avlastningen mellan min london och min oslo så är skillnaden minimal (london = tunn oslo=tjockare och lite sträv

Nu får jag hjälp <av Alma så det går inte mewer
Användarens profilbild
Av Blixa
Vävtekniken är den samma på de nya hoppizarna som på de gamla. Däremot har de sett över produktionen och börjat göra fler kontroller av tygerna. Anledningen till att det kunde vara mer ojämnt mellan olika hoppizar är att tyget är/var handvävt och inte maskinvävt som de flesta andra sjalar på marknaden. Vågar inte svära på om det fortfarande vävs för hand.

Lycka till med ditt köp!
Användarens profilbild
Av Que Sera Sera
Tack tack tack igen for alla svar!
Alla svar ar till sa stor hjalp! =)

Forresten, ngn som vet om Hoppe Madrid faller son 'tunn' eller 'tjock' - eller finns den ocksa som 'ny'?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Stork Leo är vävd med diamantkypert medan de randiga Storkarna är vävda med korskypert 8)
Användarens profilbild
Av Que Sera Sera
*ler* Ok, men for mej som inte talar vavnadsspraket sa sager det absolut ingenting. :oops: Hehe...
Användarens profilbild
Av Scharlott
Que Sera Sera skrev:*ler* Ok, men for mej som inte talar vavnadsspraket sa sager det absolut ingenting. :oops: Hehe...
Ok, då kommer här en förklarande bild :wink: Diamantkypert ger ett fint mönster i de annars enfärgade sjalarna 8)
Bild
Användarens profilbild
Av Que Sera Sera
Jassa, trodde du syftade pa skillnaden det gjorde i barvag snarare an utseende. =) Ser lite finare ut, ja. =)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
När det gäller bebina stjärntecken har jag bara kännt på en sådan, men det var den absolut mjukaste vävda sjal jag någonsin kännt! Men tyvärr gör det nog också att den inte är riktigt lika bra avlastningsmässigt :roll: Kan vara ett jättebra alternativ som övergång från trikå till vävd, men i längden skulle jag nog välja något annat 8)
Användarens profilbild
Av Que Sera Sera
Ok men far man lov att fraga vad detta 'nagot annat' kan tankas vara? =)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?