Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ok, vi har funderat på att kanske köpa en ny sjal som inte är nött, istället för en begagnad och tar gärna emot tips och råd från er experter!

Våra önskemål:

1. Den ska vara vävd (och fungera för bebis 10kg+)

2. Den ska vara den enda sjalen vi köper, dvs fungera bra när det är vinter och sommar.

3. Den ska helst vara enfärgad, inget regnbågs/neon/skrikfärger :evil: , utan gärna beige/brun/grön eller liknande. :D

4. Den ska inte kosta överdrivet mycket. Max 500 kr ny.

Sen ska den ju avlasta bra och vara lätt att använda också, men det är ju självklart. :wink:

Vad säger ni?

/Johnny & Shalita
Användarens profilbild
Av Kristina
Hrm, en bra vävd ny sjal för under 500:- kan nog bli svårt att hitta, så jag tipsar om en storchenwiege istället, kostar runt 700:- beroende på vilken längd man tar och funkar året om, samt finns i neutralt enfärgat.
Användarens profilbild
Av aspen
den jag länkade till i din förra tråd är ju inte använd, dock hemmasydd. (traderaauktioenen)

Dock kanske ni tycker den är för viit? :siishah:
Användarens profilbild
Av marlene
Amazonas carry sling natura, finns en enfärgad blå också, den längsta kostar 520kr ny och den kortare 450kr. Det finns nog inte en annan vävd långsjal som kostar under 500kr. Jag gillar dessutom carry sling, den är mjuk, tunn och gosig. Men den är ju handvävd så chansen är ju större att det finns vävfel på dom men kollar man dom bara noga så.

Det är annars ingen nackdel att köpa en begagnad, dom är oftast mjukare och gosigare.
Senast redigerad av marlene den tor feb 08, 2007 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av sacha42
En jaquardvävd sjal skulle jag rekommendera då.
En "gås" kanske :roll:
Finns ju massor och det är lite en smaksak med. Ni kan inte gå på en sjalträff i Ö-vik och klämma och känna er fram innan ni köper. Jag kommer upp till Ö-vik snart och har ett ganska stort utbud av sjalar so ni skulle kunna få prova så att ni hittar rätt. Isanna har ett par st också :wink:
Och det finns faktiskt ganska många sjalare i Ö-vik!!

Kanske en Meithai skulle kunna vara nåt för er, den är bra både på vintern och sommaren.

Länkar till våran Ö-vikstråd på sjalbarn med :D
http://www.familjeliv.se/Forum-3-167/m15862883.html
Användarens profilbild
Av shalita
Haha, ni är så snabba på det här forumet! Skoj!

annelie: Jo vi såg den, kanske lite väl vit. :) Och varm på sommaren?

marlene: Tack för tipset, såg det i den andra tråden också. Ja begagnat kanske är bra ändå. Hmm... Får fundera!

sacha42: Hejsan Öviking! Ja det verkar ha blivit ett riktigt sjalnäste, vår lilla stad. Kanske kan komma på en träff och testa lite! Är det planerat något snart?

/Shalita & Johnny
Användarens profilbild
Av sacha42
[quote="shalita]

sacha42: Hejsan Öviking! Ja det verkar ha blivit ett riktigt sjalnäste, vår lilla stad. Kanske kan komma på en träff och testa lite! Är det planerat något snart?

/Shalita & Johnny[/quote]Kopierar in info om nästa sjalträff som de ska ha, den kommer tyvärr inte jag gå på för vi har inte hunnit flytta uppåt än då :wink:
Sjalträff i Bredbyn på Bånstugan
Februari 13
kl 9.30- och framåt!
Fika bjuder vi på!

Annars så brukar de ha träffar ganska ofta. Var bor ni i Ö-vik??
Användarens profilbild
Av shalita
Vi bor på Valhallavägen. Aha, på tisdag alltså. Låter bra! Får se om vi kan ta oss dit. (Eller två av oss i alla fall.)

Jaquardvävd betyder att den är vävd diagonalt eller? Så den blir lite stretchig?

/Shalita & Johnny
shalita skrev:Ok, vi har funderat på att kanske köpa en ny sjal som inte är nött, istället för en begagnad och tar gärna emot tips och råd från er experter!

Våra önskemål:

1. Den ska vara vävd (och fungera för bebis 10kg+)

2. Den ska vara den enda sjalen vi köper, dvs fungera bra när det är vinter och sommar.

3. Den ska helst vara enfärgad, inget regnbågs/neon/skrikfärger :evil: , utan gärna beige/brun/grön eller liknande. :D

4. Den ska inte kosta överdrivet mycket. Max 500 kr ny.

Sen ska den ju avlasta bra och vara lätt att använda också, men det är ju självklart. :wink:

Vad säger ni?

/Johnny & Shalita
Några förslag:
* Amazonas Carry Sling - natura eller marin
* Storchenwiege - enfärgade Leofärgerna
* Didymos - enfärgade Indiofärgerna
* Hoppediz - t.ex. bruna Costarica
* Calin Bleu gauzesjal - enfärgade tunna
* Easycare - snygga enfärgade

Själv är jag partisk för vissa av sjalarna :wink: Samtidigt är jag väl medveten om att tycke och smak avgör vilka sjalar som man trivs med. Rekommenderar varmt sjalträffarna där du kan känna på och prova lite olika sjalar och sedan välja den som passar bäst just för DIG 8)
Användarens profilbild
Av Scharlott
shalita skrev:Jaquardvävd betyder att den är vävd diagonalt eller? Så den blir lite stretchig?
Jaquardvävd innebär att mönsteret vävs in i tyget och ja, de sjalarna är stretchiga på diagonalen 8)
Även om en enklare variant av jaquardliknande mönster kan åstadkommas också i tuskaft - fast det är överkurs :wink:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Gauzen tycker inte jag funkar så bra till ett tyngre barn. Jag skulle köpa en Hoppediz jag. Costa Rica är brun, så finns det tvåfärgade som är fina och diskreta. Panama är grå/grön, Tunis och Kairo vit/beige, Osaka svart/beige. Den är hyfsat billig och skön att bära i.

MEN, sjalar blir bara bättre med tiden. Jag har i princip bara haft begagnade sjalar och ingen av dem har varit ett dugg nött.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
För det första: En NY sjal under 500 kr blir nog svårt :roll:
För det andra: Det är inte alls en nackdel att de är begagnade, de blir ju bara nötta i den bemärkelsen att de blir mjukare och gosigare :wink:

Mina förslag: Stork Leo Natur - mjuk och lagom tjock och avlastande
Hoppediz finns flera neutrala och fina färger :) Avlastar
suveränt till även lite störe barn!

Gås och Amazonas tycker jag är lite för tunna för att vara riktigt bra som enda sjal till ett lite större barn :roll:
Användarens profilbild
Av marlene
kajsa kavat skrev: Gås och Amazonas tycker jag är lite för tunna för att vara riktigt bra som enda sjal till ett lite större barn :roll:
Jag bär mycket hellre W i en amazonas carry sling än i en hoppediz, åtminstone dom två hoppediz jag har haft.

Som sagt, det är en smaksak så det bästa är om man kan gå på sjalträff och prova lite allt möjligt så att man förhoppningsvis köper nått som passar en själv.
Användarens profilbild
Av tinaw
Begagnade sjalar blir inte "nötta" i den bemärkelsen, jag vet sjalar som är inne på både 7e och 12e barnet och än är vid god vigör. Snarare är det en fördel om någon har gosat in sjalen åt en, då är den mjukare och mer följsam än en ny = avlastar bättre, knyts lättare.
Användarens profilbild
Av Veronica
Vi hade en Storchenwiege som enda sjal i två år - jag älskar fortfarande den sjalen! Så jag rekommenderar också en Storchenwiege Leo Natur om ni vill ha en diskret sjal.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?