Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av liv
Måste bara berätta att på jobbet idag (ett sjukhus) så såg jag en mamma bära sitt barn på ryggen, med en "sjal" runt, rättare sagt ett av sjukhusens lakan. :shock: :D

Jag gick fram och pratade med henne, fast hon kunde inte svenska så det gick väl sådär bra att förstå varandra, och försökte få lite kläm på hur hon hade gjort. Det var på något sätt bara virat. Bakom barnet på ryggen och fram på hennes mage, inte över axlarna och inget kryss så långt ögat kunde nå. Jag förstod ärligt talat inte hur den var fastsatt, det verkade som att hon kunde öppna och stänga den jättelätt (gjorde det ett par gånger medan vi pratade nämligen). Någon som har någon aning om var det var för knytning?

Häftigt var det i alla fall! :D
Användarens profilbild
Av Ester
kan det ha varit nån sån afrikansk kangas-knyt?
Användarens profilbild
Av Panakeia
det låter som kangas!
titta på mina bilder längst ner på deta inlägget...

såg det ut så så var det kangas!
Användarens profilbild
Av jazoo
Låter som någon form av torso.

Jag har aldrig testat själv, men om jag inte minns fel så kan man antingen knyta i hörnen, så att det blir två knutar en uppe och en nere, eller så virar man den och stoppar bara in överblivet tyg, ungefär som när man knyter en handduk om sig.

Här är en variant som jag hittade.
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... ight=torso
Användarens profilbild
Av jazoo
Och här är en bild till.
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... ight=torso

Panakeia - är det inte så att kangas är själva tygstycket? Och torso är knytningen när ingen del av tyget går över axeln? Eller har jag missuppfattat det?
Användarens profilbild
Av liv
Jo precis så var det! :D Tänk vad folk vet mycket här inne på SB!

Jag hittade en länk till en film där de visar hur man knyter också på en av de gamla trådarna, och det verkade ju inte allt för svårt. Nu blev jag sugen på att prova! Men vad för slags tyg eller sjal ska jag ha till det? Material och ca mått?
Användarens profilbild
Av jazoo
liv skrev:Jo precis så var det! :D Tänk vad folk vet mycket här inne på SB!

Jag hittade en länk till en film där de visar hur man knyter också på en av de gamla trådarna, och det verkade ju inte allt för svårt. Nu blev jag sugen på att prova! Men vad för slags tyg eller sjal ska jag ha till det? Material och ca mått?
Prova med vad som helst - börja med en handduk kanske? Jag tror att huvudsaken är att du inte har för mycket tyg, då blir det nog knöggligt. Kanske 1,5-2 m x 70 cm?

*säger hon som inte ens har provat, men tyget på filmen såg ju inte speciellt stort ut*
Användarens profilbild
Av amöba
Funderar på om det kan funka med BäraBarn-sjalen eller om den är för lång. Svårt såg det inte ut så det måste testas när sjalbarnet är vaket.
Användarens profilbild
Av Panakeia
jazoo skrev:Panakeia - är det inte så att kangas är själva tygstycket? Och torso är knytningen när ingen del av tyget går över axeln? Eller har jag missuppfattat det?
jo, så är det säkert, men om man inte är rätt liten går det inte knyta en kangas på nått annat sätt än torso, så då blir ju torsoknutning och kangasknytning samma sak, om du hajar vad jag menar, men du har nog rätt egentligen....

Min kangas är typ...160*110 cm....(står det i en gamal tråd iaf men det var inna njag tvättade den första gången, nu e den välanvänd som kjol och filt och kan ha ändrat måtten något...)
Vet att nån har provat med vanligt badlakarn, men här händer det ju mycketpå hur stor man själv är....jag kan INTE bära i ett badlakarn....:oops:
men man bör nog ha ett bredare tyg än 70 cm om det ska bli bra, och som nån sa, inte för långt för då kan man inte knyta/snurra åt, som man ska. Filmen du har hittat är kanonbra beskrivning tycker jag!!
Användarens profilbild
Av amöba
diddeldi skrev:jag skulle tippa på att en sarong kan funka.
Sarong funkar. Och det funkar även om man inte är väldigt storbystad. Jag blev förvånad över hur pass bekvämt det ändå var att bära så. Saknade mest en större rumpa som barnet kunde sitta på, hade känts stadigare då ;) Lägger en bild under bilder.
Användarens profilbild
Av Veronica
jazoo skrev: är det inte så att kangas är själva tygstycket? Och torso är knytningen när ingen del av tyget går över axeln? Eller har jag missuppfattat det?
Precis så är det. I kenya heter deras motsvarighet till sarong just kanga. De används som kjolar likaväl som att bära i.

I Tanzania heter det Kitenge, men det är samma sak, bara olika dialekter av swahili.
Användarens profilbild
Av liv
Nu ska ni få höra!

Jag har inskaffat en kitenge och provknöt med E för första gången idag (min man var mycket behjälplig). Fick till knytningen ganska ok för att vara första gången tyckte jag, men det kändes rättså instabilt måste jag säga. E lutade sig jättemycket bakåt, och det kändes som att han inte fick något stöd alls från min rumpa. Undrar om det beror på att han är relativt stor (nästan 13 kg)?

Jaja, fler försök får det bli! :D
Användarens profilbild
Av jag71
Mamasamueli skrev:Åh... jag blir lite kanga-nostalgisk när jag läser den här tråden! :heart: Jag är uppvuxen i kanga-land! :loving: Vi har hela källaren full med kangor, men jag klarar inte att bära i dem... :oops: Svenska kvinnor (i allmänhet) har lite annan kroppsform än afrikanska. :roll: Framför allt är de mindre än oss, därför kan de använda korta kangor att knyta över axeln med också. Så gjorde jag när jag bar min lillasyster när jag var 7 ungefär! :D Nu händer det att jag knyter Samuel i kanga också, men det blir torso då.

Kangatyg är väldigt tunt, tunnare än lakansväv! :shock: Så det är lite svårt att få det att kännas stabilt. :this: Det är en ädel konst att lära sig knyta kanga! ;) Kitenge är lite tjockare och har ett annat mönster. Kangor är (oftast) gjort som en ruta där det finns ett stort motiv i mitten och lite bårder hit och dit, medan kitengen är längre och har ett mönster som fortsätter på längden... om nån fattar.
Jupps jag förstår! Ska se om jag inte kan hitta mitt "tyg" och ta en bild av det så någon (läs Mamasamueli) kan säga vad det är förnågot.
Användarens profilbild
Av jazoo
Mamasamueli skrev:Åh... jag blir lite kanga-nostalgisk när jag läser den här tråden! :heart: Jag är uppvuxen i kanga-land! :loving: Vi har hela källaren full med kangor, men jag klarar inte att bära i dem... :oops: Svenska kvinnor (i allmänhet) har lite annan kroppsform än afrikanska. :roll: Framför allt är de mindre än oss, därför kan de använda korta kangor att knyta över axeln med också. Så gjorde jag när jag bar min lillasyster när jag var 7 ungefär! :D Nu händer det att jag knyter Samuel i kanga också, men det blir torso då.

Kangatyg är väldigt tunt, tunnare än lakansväv! :shock: Så det är lite svårt att få det att kännas stabilt. :this: Det är en ädel konst att lära sig knyta kanga! ;) Kitenge är lite tjockare och har ett annat mönster. Kangor är (oftast) gjort som en ruta där det finns ett stort motiv i mitten och lite bårder hit och dit, medan kitengen är längre och har ett mönster som fortsätter på längden... om nån fattar.
Jag förstår precis. Tack för den förklaringen!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?