[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 486676
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Nya insikter om bärande - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av thanisa
Tack för ert oerhört läsvärt och tänkvärt inlägg. :heart: Har inte så mycket att tillägga men det var mycket fint skrivet tycker jag.
Av blobban
:app: :app:

Oj, vad bra du skriver! Fina tankar som jag kommer att sno vidare på. Är det okej om jag kopierar ditt inlägg och skickar det till min "vagn-vän"? :wink: :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Gullan
Ja, det är otroligt vad långt vi kommit i väst... vi gör allt för att slippa ha barnen nära oss. Ni har väl alla hört historien om missionärsparet i Afrika som fick barn - de fick en barnvagn skickade från Sverige till sig, och höll på att åka på åtal för barnmisshandel! Att inte bära barnet nära ansågs som barnmisshandel där. (Jag har hört den, men vet inte om det är sant eller en skröna...) Vi har olika syn på hur man tar hand om barnen. Att bära ett barn nära måste ju vara optimalt för barnets utveckling, lika mycket som det är praktiskt för mamman att kunna sköta sitt arbete trots att hon har ett litet barn att ta hand om.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Jag håller alldeles med dig, utom att det skulle vara en naturlig strävan hos mammor att lägga ifrån sig barnen så ofta som möjligt. Ibland, ja, men inte så ofta som möjligt. Jag tror att det är lika naturligt hos mammor att vilja bära på sitt barn som det är för barnet att vilja bli buret. Fast man har annat man vill göra också, och de flesta barn vill gärna bli burna av andra också och utforska lite själva också, åtminstone när de är lite äldre.
Jamenvisst! Jag håller med dig i ditt filosoferande. Jag har också tänkt i de banorna.
Mamasamueli skrev: Oj.. det kanske låter lite hårt och negativt när jag skriver substitut med så stora bokstäver. ;) Men det är inte så jag menar. I nästa andetag kommer jag fram till att barn är inställda på att bli burna så mycket som möjligt - medan jag som mamma strävar efter att få lägga ifrån mig barnet så ofta som möjligt :roll: för att kunna duscha och vila armarna och sköta om mig själv. Det är inte så konstigt att jag vill ha hjälpmedel, något som avlastar mig. Det är nog en väldigt naturlig strävan. En nödvändig strävan kanske, eftersom jag på alla sätt måste hushålla med mina krafter för att orka med det hårda arbetet med att ta hand om ett litet barn.

:blahblah: Här svävar jag ut i filosoferandet. Jag är i alla fall glad att jag har upptäckt det där: att barn är något som man bär! :D :vågen:
Tänk vad mycket hjälpmedel "vi" funnit på för att vinna kampen mot barnets närhetskrav: lekmatta, babygym (med lite vibration i helst), babysitter, vagn, spjälsäng, vagga, "tassar" (som gungar sängen), elektroniska gungor, leksaker med ljud och ljus som ska distrahera barnet till att "glömma" oss en liten stund, nappar och snuttegrejer osv osv. Jag säger det med glimten i ögat, för jag tror inte att dessa grejer är enbart av ondo. Ibland MÅSTE barnet vara famnlöst och då är det ju bättre att det INTE skriker i panik och känner sig övergiven.

Jag tycker själv att det ger mycket att inse detta och att "ge upp" den principiella kampen (du ska väl kunna ligga på golvet fem minuter iaf!) och bara gå emot barnets bärönskan när det faktiskt är nödvändigt. För MIG personligen blir livet med bebis lättare om man är inställd på bära-nära-barn och inte bryr sig så mycket om våra kulturella förväntningar på även det lilla barnets självständighet. Fast jag är ju givetvis påverkad av min kultur jag med, och visst kan det vara jobbigt ibland... :blahblah:
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Veronikak skrev:Jag håller alldeles med dig, utom att det skulle vara en naturlig strävan hos mammor att lägga ifrån sig barnen så ofta som möjligt.
Jag tror inte heller att det är en naturlig strävan, jag tror den är kulturell. Jag tror istället att barnet har en naturlig strävan bort ifrån famnen NÄR DET ÄR TILLRÄCKLIGT GAMMALT... mycket senare än vi förväntar oss i Sverige, tror jag :roll:
Användarens profilbild
Av tinaw
Mammasamueli :vågen: precis så känner jag också!

Barn kommer från fornnordiskans bairn ("bärn") och har rötter i indospråken. (Prefixet "bhe-" handlar i dessa språk om att bära eller om tyngd etc). Bairn betyder "den som blir buren". Det är ett vackert ord som säger något om hur man såg på barn när det skapades. Min trikåsjal (som jag inte har hunnit släppa på nätet utan bara sålt irl) heter Bairn förresten (och nej, den går inte att köpa nu, företaget ligger också nere, jag är bara så kär i namnet :heart:).

Måste bara tillägga att när man lever "i flock", i tältgrupper på lajv tex, är det inte bara EN person som bär barnet, utan många. Då uppstår inte den där "måste ha händerna fria"-känslan lika ofta. Om jag lagar mat tar nån annan barnet, tex, alla vill ju vara med och gulla om de får :D Jag upplever det som ett lättare sätt att leva på. Mycket blir enklare, inte bara att ta hand om barnen. I gengäld kräver vardagsbestyren mycket mer arbete.
Senast redigerad av tinaw den fre feb 02, 2007 09:11, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Olamanola
thanisa skrev:Tack för ert oerhört läsvärt och tänkvärt inlägg. Har inte så mycket att tillägga men det var mycket fint skrivet tycker jag.
Instämmer. :app:
Användarens profilbild
Av Key
mamasamueli: Mycket välformulerat inlägg - tankarna har funnits hos mig, men fick lite mer struktur!

Och tinaw: Det där med flocken har jag också tänkt mycket på, men inte kommit ihåg att jämföra när jag var på scoutläger med J när han var 1 år - då var det ju mycket så att han fick vara hos olika (fast då var det iofs inte alla som dög :roll: )...
Sara med 98+02+05 skrev:famnlöst
Nytt intressant ord! :) Tål att funderas på...
Av surftrollet
Olamanola skrev:
thanisa skrev:Tack för ert oerhört läsvärt och tänkvärt inlägg. Har inte så mycket att tillägga men det var mycket fint skrivet tycker jag.
:iagree:
Användarens profilbild
Av solanna
Tack Mammasamueli för ett tänkvärt inlägg. Jag kommer direkt att tänka på boken The continuum concept som jag varmt kan rekommendera om du inte redan läst den. Även om den är lite gammal och mossig i vissa delar så var den en verklig ögonöppnare för mig.

Kul också att få höra mer om urpsunget till ordet barn Tina, och vilket bra namn på din sjal. Hur går det med BäraNära förresten?
Av Aelia
Olamanola skrev:

:iagree:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Tänkvärt inlägg Mamasamueli och intressant Tinaw att få reda på mer om ursprunget för ordet barn - "den som blir buren" :heart:
Av ninen
tinaw skrev:Mammasamueli :vågen: precis så känner jag också!

Barn kommer från fornnordiskans bairn ("bärn") och har rötter i indospråken. (Prefixet "bhe-" handlar i dessa språk om att bära eller om tyngd etc). Bairn betyder "den som blir buren". Det är ett vackert ord som säger något om hur man såg på barn när det skapades. Min trikåsjal (som jag inte har hunnit släppa på nätet utan bara sålt irl) heter Bairn förresten (och nej, den går inte att köpa nu, företaget ligger också nere, jag är bara så kär i namnet :heart:).
Åh vad intressant! Coolt!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?