Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av vindy
HEJ!

Är ny här och tänkte be om lite hjälp :)

Jag har en Bära Barn sjal som man knyter. Är inte riktigt nöjd med den då jag tycker knuten gör ont i ryggen. Jag skulle nu vilja sy om den till en ringsjal istället. Går det? Vart får jag tag på ringar och mönstrer?

MVH//
vindy
Användarens profilbild
Av Isanna
Ringar kan du köpa hos en hel del sjalförsäljare som annonserar här på sjalbarn, det är bara att kika in hos en del. Annars finns det hos slingrings.com också, billigare, men då tar det längre tid att skicka från utlandet. Jag har sytt en bärabarn sjal till ringsjal och jag tycker att medium ringar blev jättebra. Sybeskrivning finns bl.a på www.baranara.se
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag har också sytt om en bärabarn till ringsjal, och det är min bästa sjal! Jag har ringar i strl medium, och tycker att det funkar väldigt bra.

Jag har köpt ringar här på forumet, lägg ut en annons på köpes så får du säkert svar. Annars via sjalförsäljare, som sagt.

Det finns lite olika varianter på hur man syr, jag tycker att det som kallas "utan vikning" är bäst, men det är olika vad man tycker.

Det är i alla fall väldigt lätt. Trä tyget genom ringarna ca 15-20 cm, nåla ihop så att det sitter jämt hela vägen, sy en eller ett par sömmar längs med kanten, och sedan ytterligare en söm närmare ringarna. Hänger du med? Alltså inga veck längs med tygets bredd, utan sy rakt av bara.

Här finns också tips på hur man kan göra.
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=5601

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Panakeia
om du är osäker, köp ett par sjalringar edenbaby (det är de som har i gbg) och boka in i almenackan nästa syjunta i Kungälv, åk dit och få personlig hanledning av någon av alla de JÄTETREVLIGA tjejjerna där det är säkert alltid nån om inte flera som har sytt ringsjalar innan!
Av vindy
Tack för alla svar :) Då ska ju ut och leta medium ringar. Tror att det är lättare att se hur man ska sy då när man väl har dom framför sig. Jag kommer säkert med fler frågor när jag fått tag på ringarna :)
Av vindy
En fråga nu när jag letar ringar bara. vilka ringar rekomenderar ni?

Nylon eller Aluminium?
Användarens profilbild
Av Anna
Aluminium, mycket snyggare!
Av vindy
Anna: Tror du Silver blir snyggt till min Pistage färgade sjal? :D
Användarens profilbild
Av Anna
jupp, det tror jag.
Användarens profilbild
Av jazoo
Absolut aluminium, inte bara snyggare utan också lättare att justera tycker jag.

Silver är snyggt till allt, passar nog ypperligt till pistage!
Användarens profilbild
Av Summer
Är det bara jag som tycker att large-ringar är bättre?
Användarens profilbild
Av jazoo
Summer skrev:Är det bara jag som tycker att large-ringar är bättre?
Tycker du det generellt sett eller på just bärabarn?
Användarens profilbild
Av Summer
jazoo skrev:
Summer skrev:Är det bara jag som tycker att large-ringar är bättre?
Tycker du det generellt sett eller på just bärabarn?
Generellt. Har just en bära barn pistage, men utan ringar. Om jag jämför den med min tunnaste ringsjal som jag har L-ringar på så tycker jag bb-sjalen är tjockare och skulle därför inte kunna tänka mig M-ringar på den. Jag saknar XL-ringar ;)

(I övrigt håller jag med om att silver aluminium blir jättebra, fast jag undrar hur dom gröna ringarna skulle se ut till den...)
Av vindy
Nu blir jag lite förvirrad!

Jag har ju en Bära Barn knytsjal som jag skall göra om till ringsjal. Nu har jag beställt Aluminiumringar i silver stl Medium. Men skulle jag ha tagit Large istället ?

Vad änvänder ni för tråd? Vanligsytråd eller ngn starkare?
Användarens profilbild
Av Summer
Om du tycker sjalen blir svår med M-ringar så kan du sprätta och sätta dit L-ringar istället (använd köp och sälj här på forumet för att bli av med det du inte använder...). Du har ju fortfarande stark majoritet på M-ringar ;)

Jag har använt helt vanlig sytråd då jag sytt.

Wrath of the Infinite is a major expansion in Path[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?