Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har:

*ett stycke påslakan
*ont om tid (ska vara klart till fredag)
*en gammal retrosymaskin (alltså gör den inga specialkonster alls)
*inte sytt överdrivet i mina dar

Jag behöver:
*en kjol

Jag gillar:
*60/70-talsmodeller
*Buscillas klädstil
*kläder som hänger på höften
*saker som svängs ihop lite enkelt, snabbt och lätt

Hjälp mig snälla ni, hur gör jag? Hur syr jag? Så enkelt det bara går utan att jag bara ska klippa ett hål i kortänden och dra påslakanet över huvet! :? :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Droppen
Jag kan själv inte sy öht men önskar dig lycka till! :tumup:
Av Jenny
Jag hade nog dragit det över huvudet :wink:
Fast du är ju så sablans snygg så det är ju inget alternativ :roll:
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Tisse skrev:Jag hade nog dragit det över huvudet :wink:
du försöker du! :nono: men så lätt kommer du itne undan:
Jag VET nämligen att du kan sy, så nu är du så god och talar om det för mig! :this:
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Du har inte en kjol som du gillar som du kan rita av? Så gör jag med barnkläder.
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Sannasmamma skrev:Du har inte en kjol som du gillar som du kan rita av? Så gör jag med barnkläder.
jooo, men ingen i samma material...det blir liksom helfel då...eftersom mönsterkjolen då skulle vara i något stretchigt material och den nya kjolen i lakanväv! :lol: :lol:
Av Jenny
fantasiflicka skrev:
Tisse skrev:Jag hade nog dragit det över huvudet :wink:
du försöker du! :nono: men så lätt kommer du itne undan:
Jag VET nämligen att du kan sy, så nu är du så god och talar om det för mig! :this:
Ja men jag har aldrig någonsin sytt en kjol till mig själv! Hur ska du vara klädd till? Ska det vara nån tajt lite topp till eller lite bylsigare? Kan du inte bara göra det tokenkelt och sy resår upptill?
Av surftrollet
Enkelt, snabbt och lätt? Jag skulle göra en hel- eller halvcirkelkjol och bara sätta dit linning, sy dit dragkedja och fålla upp. Hur Buscillas klädstil ser ut vet jag dock inte...
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
esarina skrev:Enkelt, snabbt och lätt? Jag skulle göra en hel- eller halvcirkelkjol och bara sätta dit linning, sy dit dragkedja och fålla upp. Hur Buscillas klädstil ser ut vet jag dock inte...
dragkedjan kommer jag nog gå bet på, är det svårt?

Men hur mäter jag upp en cirkel på tyget då?
Användarens profilbild
Av Soffi
:D Enkel och snabbt, gör en omlottkjol! Flera stycken "lagom" utställda delar med ett dubbelvikt band längst upp. :hmm: typ alltså :lol:
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Soffi skrev::D Enkel och snabbt, gör en omlottkjol! Flera stycken "lagom" utställda delar med ett dubbelvikt band längst upp. :hmm: typ alltså :lol:
man tackar för ännu ett råd...
men hur utställda...typ? ska delarna gå från 10 cm uppe till 20 cm nere???
Av surftrollet
fantasiflicka skrev:dragkedjan kommer jag nog gå bet på, är det svårt?

Men hur mäter jag upp en cirkel på tyget då?
Dragkedja kan vara lite pillig, men om man tråcklar dit den först brukar det bli snyggt. Tror att husqvarnas hemsida har nån del med sytips, där det finns illustrationer på hur man syr i dragkedjor.

En cirkel/halvcirkel måttar du upp genom att t ex vika tyget så du har en rät vinkel att utgå ifrån (så blir det mindre mätande totalt sett) och så mäter du från hörnet och ut, märker av med täta nog avstånd för att du ska kunna dra en linje mellan markeringarna.

För en halvcirkelkjol ska du för hålet i mitten mäta ut <färdigt midjemått>/3,14. Klipp bort lite mindre tyg för att kunna sy i något också... ;)

För en helcirkelkjol ska hålet i mitten ha radien <färdigt midjemått>/(3,14*2), och så sömsmån.

Var det där begripligt? :roll:
Användarens profilbild
Av Soffi
Jag ska gå och mäta på en av mina kjolar!!!

Hold on baby love 8)

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?