Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vad har ni använt för tyg till era MT? kraftigt bomullstyg à la bomullsgardin borde ju fungera bra till ryggdelen - men vad använder man till axelbanden om man vill ha en lite mer sjalliknande variant? Är det viktigt att det är mycket giv i tyget eller skulle man kunna använda samma kraftiga bomullstyg?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag tycker inte det behöver vara så mycket giv alls. Särskilt inte om man gör vadderade axelband. Bomullstyg i både tunnare (typ lakan) och grövre material har jag sytt i. Tunt tyg får man nog vaddera med tex ett lager fleece och vika dubbelt. Min senaste sammetsMT var ganska stretchig i tyget, nu har jag ju inte hunnit testa den så mycket men märkte direkt att rumpan hängde ner sig snabbt. Fast det beror nog på hur stort barnet är också...
Användarens profilbild
Av Anso
Till min köpta MT med smala axelband (dvs ca 10 cm) så är det ju bomullscanvas så det är rejäla och lite stela så att säga. Till en med breda axelband skulle jag nog vilja ha något tyg som har mer giv/svikt i sig.

Du får säkert mer tips av "sygalningarna" här snart. :wink:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Bra tips!
Funderade på att göra en MT/bärsele av en hoppedizsjal. Det kanske dock inte behövs till alla delar, kanske är lite slöseri med hoppistyg överallt? Skulle dock vilja ha lite bredare axelband, så där kan det kanske var skönt med hoppistyg.
Användarens profilbild
Av Gullan
Jag sydde i Jysk's Kamma - det är jättebra, har breda, ovadderade axelband, dubbel sittdel, 10 cm ovadderat midjeband. Tyget stretchar sig som en sjal, så en Hoppediz är nog bra :)
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Gullan skrev:Jag sydde i Jysk's Kamma - det är jättebra, har breda, ovadderade axelband, dubbel sittdel, 10 cm ovadderat midjeband. Tyget stretchar sig som en sjal, så en Hoppediz är nog bra :)
Ska åka förbi på Jysk och kolla in Kamma någon dag. Mina gamla gardiner i kraftigt bomullstyg har också ganska bra giv. Inte rätt som för en hel sjal kanske, men undrar om det inte räcker till en MT/sele (eller nåt i den stilen)?!

Ni som sytt egna varianter - har ni långa eller korta axelband? Har kollat på tinaw's www.baranara.se och hennes beskrivningar av sele/MT och där har hon spännen på axelbanden. Vet dock att hon gjort med långa, sjalliknande axelband själv också. Är lite nyfiken på olika varianter och era åsikter! :D

Hittade ett till gardinpar i morse som jag nog ska göra nåt av. Det var två par dessutom som jag inte har någon användning för här hemma så nu kan jag experimentera och göra fel också utan att tyget tar slut. :D
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag kan bara lovorda min hoppis-MT :D Den är suverän!! Axelbanden är nog viktigast, men jag tycker det är skönt att ha dubbelt hoppe-tyg även till sittdelen - känns som att det avlastar mycket bättre.
Visst funkar det med vanligt bomullstyg också, eller med lite tjockare canvas, men jag kan lova dig att avlastningsmässigt slår hoppe-MT:n allt :wink:
Användarens profilbild
Av tinaw
På sittdelen och i breda axelband spelar givet i tyget mest roll. Annars är det inte så viktigt egentligen, ett tunnt tyg tenderar att skära in bara.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
tinaw skrev:På sittdelen och i breda axelband spelar givet i tyget mest roll. Annars är det inte så viktigt egentligen, ett tunnt tyg tenderar att skära in bara.
Sittdelen också ja... Kan man fodra den ändå? Tänkte nu på hur min Ergo är sydd. Det ena paret gardiner är dessutom solblekt på ena sidan så jag tänkte försöka ta de oblekta(ste) delarna till axelband och dölja de övriga med foder. Innerdelen syns ju förstås inte så mycket, men tänkte nog göra nåt i stil med Patapumen som är nedrullbar runt midjan. Nån som kan beskriva detta bättre förresten? Inte så krångligt antar jag.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
kajsa kavat skrev:Jag kan bara lovorda min hoppis-MT :D Den är suverän!! Axelbanden är nog viktigast, men jag tycker det är skönt att ha dubbelt hoppe-tyg även till sittdelen - känns som att det avlastar mycket bättre.
Visst funkar det med vanligt bomullstyg också, eller med lite tjockare canvas, men jag kan lova dig att avlastningsmässigt slår hoppe-MT:n allt :wink:
:D Kan tänka det jag! Är helnöjd med min ringsjal av hoppetyg och likaså är sonen - så skön att sjunka ner i!
Det är din KapstadsMT jag har beundrat ett par gånger ju! :D Fast jag är så svag för den sjalen också så min beundran var inte utan lite lätt förtvivlan... :D
Ska gå in och kolla efter fler beskrivningar, men har du kust att berätta hur du gjorde din vore jag tacksam!

Dubbelt tyg till sittdelen skriver du. Är det bättre än tyg + annat foder tro?
Användarens profilbild
Av tinaw
Mamma Eli skrev:
tinaw skrev:På sittdelen och i breda axelband spelar givet i tyget mest roll. Annars är det inte så viktigt egentligen, ett tunnt tyg tenderar att skära in bara.
Sittdelen också ja... Kan man fodra den ändå? Tänkte nu på hur min Ergo är sydd. Det ena paret gardiner är dessutom solblekt på ena sidan så jag tänkte försöka ta de oblekta(ste) delarna till axelband och dölja de övriga med foder. Innerdelen syns ju förstås inte så mycket, men tänkte nog göra nåt i stil med Patapumen som är nedrullbar runt midjan. Nån som kan beskriva detta bättre förresten? Inte så krångligt antar jag.
Man kan fodra med ett tunnare tyg eller ta dubbelt av samma tyg.

Nedrullningsbar...?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
tinaw skrev: Nedrullningsbar...?
Mmmm, har för mig att jag läste det nånstans, att Patapumen var så praktisk för denkunde rullas ner, fästas och has kvar runt midjan.
Användarens profilbild
Av Anso
Mamma Eli skrev:
tinaw skrev: Nedrullningsbar...?
Mmmm, har för mig att jag läste det nånstans, att Patapumen var så praktisk för denkunde rullas ner, fästas och has kvar runt midjan.
På den senaste varianten så finns den funktionen, SUPRBRA är det när man har ett barn som går själv och ska upp och ner på ryggen. Min BECO-sele hade samma funktion.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?