Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kvileja
För sex år sedan köpte jag en höftbärsele (hade inte råd med sjal då)efter att jag läst att grodposition är bättre ergonomiskt för barnen än tex hur de sitter i en Baby Björn-sele. Tyckte själv, efter att ha läst, att det säger sig självt litegrann. Nu är jag även ägare till en Didymos-sjal och funderar starkt även på en Ergo. Men jag har inte hittat några vetenskapliga undersökningar, eller liknande, någonstans om att det verkligen är dåligt med tex Baby Björn-bärande. Finns det?
Undrar nykomlingen Ida
Användarens profilbild
Av LillaG
Med risk för att halka ordentligt på isen *fin metafor* , så har jag inte sett någonstans att det är dåligt med BabyBjörn, utan bra med sjal helt enkelt.

Jag frågade min bvc-sköterska sist om det där med höftlux.. ( :floet2: ) & hon var inte säker, men trodde att om man inte hade det från början, var det ingenting man utvecklade bara sådär. Däremot kan man ha ett litet fel som inte upptäcks när man är nyfödd, och det kan ju fixa sig själv genom att man bär i sjal.

Jag ska på 6-mån kontroll hos läkaren nästa vecka och tänkte fråga vad den kan om det där med höft :floet2: och sjalbärande.
Användarens profilbild
Av Kvileja
Vad jag hört (av en sjukgymnast om jag inte missminner mig) är att belastningen på barnets rygg och bäcken blir "för" stort när man bär i exempelvis en Baby Björn. Och det kan nog stämma, men exakt vad som kan hända, förutom att barnet nog kan få "ont i ryggen", vet jag inte. Det blir nog inte så ofta ett problem heller, för vem orkar bära särskilt länge i en BB? :)

Återkom gärna och berätta vad läkaren har att säga. Det är alltid intressant att höra vad olika personer och yrkesgrupper säger i frågan.
-Ida
Användarens profilbild
Av LillaG
Kvileja skrev:Vad jag hört (av en sjukgymnast om jag inte missminner mig) är att belastningen på barnets rygg och bäcken blir "för" stort när man bär i exempelvis en Baby Björn. Och det kan nog stämma, men exakt vad som kan hända, förutom att barnet nog kan få "ont i ryggen", vet jag inte. Det blir nog inte så ofta ett problem heller, för vem orkar bära särskilt länge i en BB? :)

Återkom gärna och berätta vad läkaren har att säga. Det är alltid intressant att höra vad olika personer och yrkesgrupper säger i frågan.
-Ida
Intressant. Det ska jag fråga läkaren om.

(Hmmm.... undra hur lång tid de har till mig egentligen?? Säkert lååång tid ;-))
Av FiaLisa
Jag har ställt en liknande fråga här tidigare. Jag skulle vilja se någon vetenskaplig rapport om att sjal är bra. Även om man är bara lite källkritisk så är det inte så intressant att läsa vad Hoppediz, Didymos, Babydesign eller någon annan som har intresse i sjalförsäljning skriver. Jag är ju övertygad om att sjal är bra och att det Hoppediz m.fl. skriver är riktigt men det räcker inte om man ska diskutera med en skeptiker... vilket jag i och för sig har slutat med.
Användarens profilbild
Av Kvileja
Precis vad jag också varít ute efter. :) Eftersom jag själv tycker att sjal är så himla bra spelar det ingen roll för MIG, men jag skulle vilja ha lite fakta att ta till när "skeptiker" undrar.
-I
Användarens profilbild
Av Bönan
Men man kan ju ge exemplet att vilket skulle man välja, sitta själv och balansera på ramen på en herrcykel eller sitta bekvämt på sadeln, typ. Det är ju så det blir i en BB, barnen har en mycket liten sittyta som de hänger på, medan i en sjal hjälper sjalen till att fördela belastningen från knävecken, det verkar ju onekligen skönare.
Användarens profilbild
Av Summer
Baby Björn selen rekommenderas väl av dom själva att inte användas för länge i streck? Medan sjal kan man använda hela tiden...

Efter att ha blivit itutad på sjukhuset att grodpositionen är viktig, benen får inte kasa ned osv under de många veckor vi var där och satt kängru på dagarna så känndes det inte alls som en bra ide att inte bära barnet i grodposition i fortsättningen. En sjal beställdes snabbt...
Användarens profilbild
Av Veronikak
Jag har läst någonstans någongång att skolios är vanligare i vissa kulturer, där man bär barnen mycket men på ett mindre optimalt sätt. Inuiter nämndes t ex som en folkgrupp med mycket skolios (och de bär barnen lösa i jackan, utan sjal). Om det stämmer skulle det ju innebära att det visst kan ge permanenta dåliga effekter att bära på ett oergonomiskt sätt (fast säkert olika permanenta skador beroende på HUR man bär oergonomiskt, dåligt för ryggen eller bäckenet eller...).

Det kanske går att få tag på forskning om det. Men jag har ingen, jag bara minns att jag läste det någonstans.
Användarens profilbild
Av Kvileja
Åh, efter att ha läst era tankar och erfarenheter vill jag ännu mer läsa lite forskningsrapporter i ämnet! :) Men det verkar inte finnas direkt. Måste åka ut till universitetet och söka lite i deras databaser och se om jag kan hitta något...
-I
Användarens profilbild
Av korell
Lite tråd kap kanske :roll: , men visst är det Lottie? här på forumet som har en amautik (inuiternas bärjacka)?
Skulle vara intressant att veta HUR barnet sitter i jackan.
Jag har tidigare tittat runt på de sidor jag hittad om dessa, men inte hittat ngn beskrivning på själva bärpositionen för barnet.
Användarens profilbild
Av LillaG
Ja, mitt försök att fråga läkaren om ergonomiskt bärande var helt misslyckat iaf. :roll:

Till att börja med så kunde läkaren inte förstå att jag var intresserad av höftledsluxaktion (?). Sen när jag började min förklaring med att jag bär i sjal...
så avbröt hon mig och sa att så du är orolig att det kan skada?
Kändes inte som att jag var så sugen på att fortsätta prata med henne...

Det enda vettiga hon sa var att barnet inte tar skada av hur man än bär det.
Användarens profilbild
Av Kvileja
Vilken trist läkare! Men men. Betyder det att Baby Björn-bärande är lika "rätt" som sjal?
-I
Användarens profilbild
Av LillaG
Kvileja skrev:Vilken trist läkare! Men men. Betyder det att Baby Björn-bärande är lika "rätt" som sjal?
-I
Tja... enligt den stressade läkaren som inte verka tänka över sina svar så var inget bärande farligt.... (Men jag väljer nog att inte lyssna så mycket på henne, eftersom hon inte lyssnade på mig...)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?