Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sagogrynet
Det verkar vara många här inne som har en overlockmaskin.. Vad kostar en sådan och vilket märke ska man kolla på?
De jag har sett kostade över 20.000kr... lite väl saftigt för mig... :roll:

Vad har ni?

(Kanske hamnade under fel kategori nu? :oops: )
Användarens profilbild
Av sagogrynet
:oops: Jag är helt okunnig när det gäller overlock, har bara fått för mig att jag önskar mig en sådan... Jag vet ingenting om den! (ännu)

Snälla hjälp mig....

Vad behöver jag veta när jag söker? Hur många trådar är bra? Annat viktigt att tänka på?
Användarens profilbild
Av Madde
Brother har en maskin för bara 3023kr här! Katshing
Användarens profilbild
Av Jempa_L
Jag har en Husqvarna Huskylock 910, med display. Jag köpte en billig variant först, men efter en vecka så gick ena griparen av... Då tänkte jag att det var lika bra att satsa på ett välkänt märke och den har gått som ett spjut. Men dyr var den, 8000:- Men ska den hålla i 30 år så hoppas jag det är värt det :roll:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Använder ni den mycket? Allstå är det värt att ha både vanlig symaskin och overlock eller är det egentligen lite överkurs om man som jag inte syr professionellt utan enbart som hobby?
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Det beror väl på vad man vill hobbysy förstås :) Jag köpte en begagnad Pfaff (4520 eller nåt) i november typ och har bara använt den sen dess men det är mest för att jag ju vill använda min nya maskin. En del saker som jag försökt mig på tror jag faktiskt skulle gått bättre på den vanliga. Däremot har jag nyss sytt ett par muddbyxor och till det är den ju jättebra :) Har planer på att sy lite mer barnkläder och då är det ju ofta i trikå och sånt kan vara lite svårsytt på vanlig maskin ju.

Jag är ju inte nån riktig hejare på min än men kan väl säga att jag inte känner det jättestora behovet av den 5e trådrulle jag har. Det jag får ut av den är att maskinen samtidigt syr en tretrådssöm och en tvåtrådssöm bredvid varandra. Alltså nåt som är möjligt att göra i två steg egentligen.

Sen förresten....tänk på att det inte är superbilligt med tråd till maskinen. Visserligen är det mycket tråd på varje rulle men en rulle kostar väl från 40 kronor och uppåt och så skall man ju ha mer än en......(i mitt fall då 5 st..... :roll: )
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Sockertopp skrev:Det beror väl på vad man vill hobbysy förstås :) Jag köpte en begagnad Pfaff (4520 eller nåt) i november typ och har bara använt den sen dess men det är mest för att jag ju vill använda min nya maskin. En del saker som jag försökt mig på tror jag faktiskt skulle gått bättre på den vanliga. Däremot har jag nyss sytt ett par muddbyxor och till det är den ju jättebra :) Har planer på att sy lite mer barnkläder och då är det ju ofta i trikå och sånt kan vara lite svårsytt på vanlig maskin ju.

Jag är ju inte nån riktig hejare på min än men kan väl säga att jag inte känner det jättestora behovet av den 5e trådrulle jag har. Det jag får ut av den är att maskinen samtidigt syr en tretrådssöm och en tvåtrådssöm bredvid varandra. Alltså nåt som är möjligt att göra i två steg egentligen.

Sen förresten....tänk på att det inte är superbilligt med tråd till maskinen. Visserligen är det mycket tråd på varje rulle men en rulle kostar väl från 40 kronor och uppåt och så skall man ju ha mer än en......(i mitt fall då 5 st..... :roll: )
Tack för bra tips! :D
Användarens profilbild
Av florin
Overlocktråd är inte alls dyrt om man räknar på vad en vanlig trådrulle kostar :D med vit och svart tråd klarar man sig dessutom långt... Å beställar man från tex stoff&stil kostar de inte alls lika mycket.

Jag skulle satsa på en 4-trådig maskin. Kan inte tänka mig att du behöver för hobbybruk :D
Användarens profilbild
Av Sockertopp
florin skrev:Overlocktråd är inte alls dyrt om man räknar på vad en vanlig trådrulle kostar :D med vit och svart tråd klarar man sig dessutom långt... Å beställar man från tex stoff&stil kostar de inte alls lika mycket.
Nä, men så mycket tråd brukar man å andra sidan inte köpa som klumpsumma till en vanlig maskin.....
(som själv handlade tråd när jag var i Danmark - och därtill 7,2 m trikåtyg som var nytt och inte gick på mer än 200 kr....=> jag handlade tråd för mer än jag handlade tyg.....)
Användarens profilbild
Av Tabby
Men vad är skillnaden, symässigt med 3, 4 eller 5 trådig??
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?