Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Gah, jag blir galen på att jag inte kan sticka. Det blir bara ojämt och fult. Först stickar jag jättehårt och sen blir det löst efter ett tag och så ser det fult ut :evil: Jag håller på med en hjälmmössa till Albert och det är jättefint garn och det känns skit att mössan kommer bli så ful när garnet är så fint.
Finns det några genvägar? Kan jag bli bra på att sticka? Jag vill ju sticka fina saker på en gång, inte en massa fula först för att sticka fint sen...
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag sticker i allmänhet lite löst, och mitt trick att få det fastare utan att "behöva komma ihåg att sticka hårt" (som man ju ändå bara kommer ihåg ibland - så då blir det ojämnt) är att ha ett nummer mindre stickor än vad mönstret säger.

Annars tycker jag också att det spelar stor roll hur händerna känns. När man börjar bli lite så där kladdig om fingrarna och stickorna blir det hårdare, så det gäller att se till att vara ren och torr om fingrarna, tycker jag.
Användarens profilbild
Av Siena
Tyvärr är det ju så att övning ger färdighet. Och så kan du ju tänka på att sticka löst när du börjar sticka, så blir det ju lagom hårt efter en stund.

Tyvärr har jag inga bra tips! Lycka till med mössan i allafall!
Användarens profilbild
Av melon
Kan du inte sticka en provlapp först så att du liksom "stickar av dig" det fula först, och sen börja med det som ska blir fint? :wink:

Håller med kaffemoster: ta ett nr mindre stickor så blir det säkert bättre. Och ett annat tips är att det är lättare att få akryl jämnt och fint än naturmaterial som ull och speciellt bomull. Tyvärr är de finaste garnerna ofta med naturmaterial, men du kan kanske öva upp dig med akryl...
Användarens profilbild
Av Marion
Mitt tips är att "värma upp" litegrann innan med en provlapp så händerna känns avslappnade när man ska sticka "på riktigt". Dessutom får man bra koll på om garnet och storleken på stickorna passar ihop :tumup:.
Ett annat tips är att om du ska sticka något vanligt "slätt" (t ex en tröja med en rad avigt och en rad rätt); använd en 1 eller 1/2 storlek mindre sticka på den aviga raden. Jag och hela min stickande familj stickar den aviga raden lösare än den räta och den smalare stickan kompenserar bra mot lösheten.
Ett tredje tips är att sticka hela plagget inom loppet av några dagar (beroende på storlek på plagget förstås), tar du en paus från stickandet hinner händerna glömma hur det känns och då börjar du sticka hårt igen.
Ett fjärde tips är ett påpekande om att du stickar hårdare om du tittar på händerna medan du stickar och lösare när du håller på med annat (exempelvis ser på tv). Det kanske känns avlägset nu med det kommer att bli aktuellt om du fortsätter med stickandet ;).
Ett femte tips är att företa sig mindre krävande projekt för att öva ;). Liten halsduk är bra, grytlappar, en enkel väst med raka kanter...
Handledare är alltid bra att ha, känner du någon som kan sticka kanske den personen kan hjälpa till med visa svårare moment.

Hakan upp nu, bara övning ger färdighet som det redan har sagts och snart kan du sticka utan att behöva titta på händerna :app:.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Tack för alla uppmuntrande ord och bra tips :heart:

Jag repade upp det fula och började om och det blev mycket finare. Fast det syns lite att garnet är buckligt men det blir nog bra när mössan är färdig och börjar användas.

Ja, det är väl så att det bara är att öva, men jag vill gärna vara superbra på allt redan första eller möjligtvis andra gången jag provar (min mamma har berättat om vilken pärs det var när jag skulle lära mig att cykla, argare unga fick man leta efter :lol: )
Användarens profilbild
Av Matildamamma
Jag vet hur det känns, jag är också otålig och vill kunna allt nu, helst igår!!! Men just med stickning brukar det gå ganska fort att komma igång, så lycka till!
Av Lotten
Åh, jag förstår dig precis Knyttet & K! Min mamma är en superstickare och min syster är en jätteduktig och ofattbart kreativ stickare. Jag blir som galen när jag ser allt fint de gör! I julklapp fick jag tvåändstickade vantar av mamma och en fantastisk stickad och tovad väska av syrran. Jag vill också kunna!! Det är bara att börja säger syrran. Det är jättelätt! En väska fixar du hur enkelt som helst. En tröja till Ivar? Lätt som en plätt! Så jag har börjat på en tröja. En grön och orange-randig. Det går så segt och den har små hål överallt där jag tappat maskor. Det är bara att fiska upp dem igen säger mamma. Så jag fiskar. Och stickar. Och missar. Och fiskar. Nej, jag vill också kunna sticka NU! Gå i garnaffärer och välja underbara garner, färger, mönster. Vantar, sockor, tröjor, väskor, halsdukar, sjalar (sjalar!), filtar, mössor och ett par stick-tovade tofflor. Vad jag vill ha tillgång till den världen!

Vi kämpar på tycker jag Knyttet (jag vet att det är Albert, men jag tycker att det är du :lol: ). Det kanske skulle vara en bra nyårsambition. :app:
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Stor kram Knyttis, jag vet precis hur det känns! du är inte ensam i knas-stickar världen.

Jag hoppas att lite träning och Siena ska styra upp i mitt kaos.
(allt annat än halsdukar blir knas)
Användarens profilbild
Av anilov
Mitt tips är sånt som går runt, runt, runt....

Tröjor som stickas i flera stycken och sedan sys ihop är ju faktiskt ganska så överkurs i stickning egentligen, när det stickades för att alla skulle ha kläder på kroppen så var det ju rundstickning som gällde, och därmed rätstickning. Aviga-räta är väl mer för att "ta ut" spänningar i garnet så att plagget inte vrider sig i färdigt skick, något som man inte brydde sig om/ kunde reglera under spinning/tvinning förr i tiden......

När jag kom igång med stickandet på allvar var det med vantar. Såna stickar man runt, runt, och behöver då aldrig växla mellan räta och aviga, som är svåra att få lika tjockt stickade. När jag inte längre var road av vantar (läs: hade tappat alldeles för många, svettigt framställda vantar) så flyttade jag till Island och behövde där tjocka sockor. Sockor stickar man runt, runt,runt (och på Island är det många som fortfarande stickar till husbehovs, så antingen lämpar man öer till någon som kan sticka hälar, eller så tar man till sig av alla små tips och tricks som husbehovsstickarna sitter på). Och är man på Island måste man ju ha en Islandströja, och de stickar man också runt, runt i all oändlighet (bara två sömmar! På vardera åtta maskor! Dessutom under armarna, där det inte syns hur dålig man är på att sy ihop stickat!). Efter allt det här runt, runt, runt stickade vågar jag mig numera på även mer avancerade saker, sånt som kräver aviga maskor. Och under den här runt,runt,bara runt-tiden har jag lärt mig att reglera fastheten i det stickade, så att jag kan tänka, "äsch, några 2 1/2 har jag inte hemma, jag kör på 2 och stickar lösare istället". Så det tar inte så där himla lång tid egentligen. Ett kilo grovstickad tröja på rundstickor, så tror jag att du kan hantera fastheten på ett bra sätt. Jag tror också på att sticka grova saker, där är det lättare att lära sig reglera fastheten. Alltså ca stickor fem, sen kanske det blir svårhanterligt för att det är för grovt. Nackdelen är ju att det är svårt att sticka babysaker på så grova stickor, det blir lätt för klumpigt. Man får sticka till sig själv i början.

Och en annan sak: jag tycker det gör jätteskillnad beroende på vad man har för stickor! Jag gillar rundstickor, för att de inte tynger lika mycket på handlederna. Och bambustickor tycker jag jättemycket om. Stålstickor klarar jag inte riktigt av att använda, jag tycker stickningen halkar av hela tiden- Och så beror det på garnet också, en del halkigt garn kräver bokträstickor som är lite sträva, annat strävt garn kräver glatta stickor som de kan glida lätt på osv. Så man måste experimentera där också, inte bara nöja sig med några tvåkronorsstickor från Myrorna.

Så jag tror visst att du kan sticka fint ganska snabbt, men en hjälmmössa kanske inte är riktigt det lättaste valet om det ska se fint ut på en gång. Kanske sticka en väska på rundsticka löst i grovt garn och sedan tova ihop den i tvättmaskin istället?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Kaffemoster skrev:Jag sticker i allmänhet lite löst, och mitt trick att få det fastare utan att "behöva komma ihåg att sticka hårt" (som man ju ändå bara kommer ihåg ibland - så då blir det ojämnt) är att ha ett nummer mindre stickor än vad mönstret säger.

Annars tycker jag också att det spelar stor roll hur händerna känns. När man börjar bli lite så där kladdig om fingrarna och stickorna blir det hårdare, så det gäller att se till att vara ren och torr om fingrarna, tycker jag.
Det där sista håller jag verkligen med om!!!! Jag måste absolut vara ren och torr om händerna, annars stickar jag riktigt hårt. I vanliga fall stickar jag dock ganska normalt med tendens till löst. När jag har behov av att sticka hårdare fuktar jag faktiskt händerna i lite vatten och det funkar! :D
Användarens profilbild
Av Lingling
Jo vara fräsch om händerna är bra (därför är stickning och broderier bra mot småätande ;)), men annars är det övning som gäller. Jag har stickat mycket och nu kan jag sticka och se på teve och det är inte skillnad på aviga och räta varv längre och jag stickar hårt så jag har börjat gå över på trästickor; de är sköna att jobba med tycker jag. Att börja sticka jämnt och med flyt det är en träningssak, det är det som är det tråkiga. Men sticka övningslappar först och sy (virka) ihop dem till en färgglad pläd sedan! Jämnheten kommer :)
Användarens profilbild
Av Siena
lillstrumpa skrev:Stor kram Knyttis, jag vet precis hur det känns! du är inte ensam i knas-stickar världen.

Jag hoppas att lite träning och Siena ska styra upp i mitt kaos.
(allt annat än halsdukar blir knas)
siena to your rescue! Fast egentligen ska du haffa Lin för hon kan sticka som få!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
:rofl: Nu är mössan klar och tydligen har jag fött en alien... Den blev liksom mycket bredare än den är hög... ja, tänk huvudformen på en alien så ser ni mössan framför er. Det ska bli mycket spännande att prova den på Lubsi imorgon :lol: Kanske töjer den ut sig, eller så blir det kanske fint med lite häng på den...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?