Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bina
Kärringen mot strömmen funderar om det inte alls funkar att använda sig av ringsjal till nyföding?

Jag kan förstå att man inte rekommenderar det till en mamma utan sjalerfarenhet men... hmm ja det är klart bebisar är ju lite geleaktiga och ostadiga men är det ingen "van" sjalare som fått det att funka med ringsjal och nyföding?

Anledningen att jag undrar är inte att redskapen saknas utan mer att det inte blir så varmt...
Av Jenny
Jag fick tyvärr inte till det, men försökte, men jag träffade någon på sjalträff hemma hos Fantasiflicka som bara hade ringsjal till sin lilla men jag kan inte för mitt liv komma på vem det var :hmm:
Användarens profilbild
Av Miamamman
Jag använde ringsjal och trikåsjal ungeför i lika mängder när S var nyfödd. Redan på BB hade vi båda två. Nu var hon ju rätt "stabbig" redan från början, om man får en så där väldigt vobblig lite pyttis kankse det är ltie knepigare, men nog går det.
Groda mage mot mage med benen innanför brukar funka, ev får man vara lite med med ena handen för att huvudstödet inte blir så heltäckande.
Vagga med huvet åt det håll ringanra inte är brukar också gå fint.
Jag hade en sån där filt med ben som jag "swaddlade" helle i och sedan stoppade i ringsjalen, så blev det stadigt och fint.
Jag har två bilder där Sonja är 3 resp 4 dagar gammal, ursäkta min egen uppenbarelse, men jag var ju nyförlöst...

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Bina
Åh Miamamman :heart: vad gosigt! Att stödja med en hand är ju inte speciellt jobbigt, mest gosigt. Härligt att se att det kan fungera.

Precis som ni båda skriver, det är kanske från person till person hur man upplever det hela och på hur stadig bit man får. Det senare är väl inte min starkaste sida, mina kottar brukar inte vara så stora men testa skall jag absolut göra :D
Användarens profilbild
Av solanna
Jag använde inte ringsjalen när Dante var precis nyfödd, men vi började ganska snabbt och då bar jag precis som miamamman gör på den bilden där bebisen sitter upprätt med tyg upp till nacken och benen helt innanför. Man fick ju stödja huvudet med handen, men annars tycker jag att det var väldigt stadigt. Jag har en Bärabarn originalringsjal som är väldigt väl slimmad och med ringar som inte glider.

Den enda nackdelen är väl att man får sgs hela tyngden på bäraxeln eftersom bebisen inte hänger lika mycket på höften som ett större barn gör. Nu väger ju inte nyfödingar så mycket, men även 5-6 kg blir tungt efter ett tag om man har dem hängande på ena axeln.
Användarens profilbild
Av P
Jag använde oxå ringsjal från början, tyckte att det var supersmidigt att amma i medans jag gick omkring och fixade med de större barnen.
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag hade en vadderad ringsjal som jag använde från det att Alice var nyfis. Nu gillade jag inte den av olika anledningar, främst att den var så otymplig och svår att justera, men Alice låg hur bra som helst i den redan från första början.
Användarens profilbild
Av diddeldi
fast jag tycker att ett av problemen är att man bär ju nyfödingar så länge i taget så då är det jobbigt med snedbelastningen. ett större barn bär man ju kortare stunder och då gör det inte så mycket att allt tyngd ligger på en axel, men ska man bära flera timmar i sträck så är det tungt även med pyttebebis. fast det beror ju såklart på bebisen, om den måste bäras jämt eller inte :wink:
Användarens profilbild
Av Linnea
Tisse skrev:Jag fick tyvärr inte till det, men försökte, men jag träffade någon på sjalträff hemma hos Fantasiflicka som bara hade ringsjal till sin lilla men jag kan inte för mitt liv komma på vem det var :hmm:
jag :mitvit:

jag hade en småknepig långsjal i linne och så tillkom en ringsjal vid 1-2 mån ung, ringsjalen var guld faktiskt, hon var ju så lätt att snedbelastningen inte kändes tycker jag :D

hon fick ha benen utanför direkt minns jag, hon blev skitsur när man försökte prångla ihop henne innanför :heart:
Av Jenny
Linnea skrev:
Tisse skrev:Jag fick tyvärr inte till det, men försökte, men jag träffade någon på sjalträff hemma hos Fantasiflicka som bara hade ringsjal till sin lilla men jag kan inte för mitt liv komma på vem det var :hmm:

jag hade en småknepig långsjal i linne och så tillkom en ringsjal vid 1-2 mån ung, ringsjalen var guld faktiskt, hon var ju så lätt att snedbelastningen inte kändes tycker jag :D

hon fick ha benen utanför direkt minns jag, hon blev skitsur när man försökte prångla ihop henne innanför :heart:
Nej Linnea såvitt jag vet så var Lova tämligen stor sist vi sågs :lol: , men du var där iaf - kommer du inte ihåg en lite pytte i ringsjal?
Användarens profilbild
Av Linnea
Tisse skrev:
Linnea skrev:

Nej Linnea såvitt jag vet så var Lova tämligen stor sist vi sågs :lol: , men du var där iaf - kommer du inte ihåg en lite pytte i ringsjal?
jaha :lol: jag trodde att någon berättat :lol:

var det inte dante då? fast de bar väl i alla möjliga sjalar båda två + ringsjal!?
Användarens profilbild
Av caelajemma
Jag bar omväxlande i ringsjal och i gåsen Jemmas första månader. Ringsjal blev det nästan alltid när vi skulle gå och lämna/hämta storasyster på dagis. Jag bar henne upprätt med benen innanför (hon vägrade vagga). Hemma bar jag inte särskilt mycket - J har alltid gillat att vara på golvet - men när så skedde så var det i ringsjalen. Nu är/var ju inte J så stor (3,3kg när hon föddes), men när hon började närma sig fyra månader så började det kännas att man snedbelastade så då blev det fler sjalinköp... Jag köpte ringsjalen just för att det dels skulle vara svalt, dels för att jag skulle kunna amma enkelt i den (något jag visserligen aldrig gjorde/behövde). Så visst går det att köra på ringsjal (fast det kan ju kanske vara bra att ha någon annan sjal också... :) ).
Av Jenny
Linnea skrev: var det inte dante då? fast de bar väl i alla möjliga sjalar båda två + ringsjal!?
Ja det var det säkert, minna bara att jag fick uppfattningen att de bara burit i ringsjalen hittills - det såg iallafall mycket bra ut!
Användarens profilbild
Av Helena
Saga fick ju en skena, så då funkade inte ringsjalen så bra, det blev för klumpigt.
Men från att hon var sju veckor har jag haft henne i den då och då. Det funkar jätte bra att ha henne på höften, när hon själv vill det. Om hon inte vill, så stretar hon med benen och då sitter hon inte kvar. :D
Användarens profilbild
Av Elina
Jag har burit Märtan i ringsjal från start, både i helvagga, halvvagga ( egen knåpan ställning ) och upprätt. När hon var upprätt som riktigt liten så var det bara viktigt att få det riktigt tight, och så går det ju att dra upp lite av sjalen som huvudstöd...
Sitter med en 5 månaders sovande tjej i ringisen just nu... :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?