Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har köpt urfina tyger till barnen som jag tänkte använda till att göra tavlor av.

Vad är bäst att spänna upp tyget på?
Frigolitplatta?
Hur får man det så där spänt och fint?

Använder gärna häftpistolen, för den får mig att känna mig så bra :)
Lim är jag urusel med. Det hamnar precis överallt där det inte ska vara.

Hoppas på svar snarast. Barnen vill ha fina tavlor nu med detsamma, hälsar dom.
Senast redigerad av Gurli den ons jan 24, 2007 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
Av Jenny
Har samma tanke här, så jag vaktar denna tråd med intresse!
Av belinda
Jag har spänt upp tyg på en omålad färdiguppspänd pannå som man kan hitta på t ex clasohlson. Finns ju ramar utan canvas på också förstås, det blitr ju lite billigare.
lycka till!
Användarens profilbild
Av Gurli
belinda skrev:Jag har spänt upp tyg på en omålad färdiguppspänd pannå som man kan hitta på t ex clasohlson. Finns ju ramar utan canvas på också förstås, det blitr ju lite billigare.
lycka till!
Aha, smart. Har du en bild att dela med dig av?
Användarens profilbild
Av Gurli
Lin skrev:Och jag har bara köpt trälister, sytt kanal och trätt igenom listen uppe (nertill fanns redan eftersom det var en gammal rullgardin...) Sedan skruvade vi fast öglor (tavelöglor?) upptill på de bitarna av list som stack ut på sidorna. Krokar i väggen och voila! :D
Smidigt, men jag vill helst inte att man ska se vara sig list eller öglor.
Bara det vackra tyget ;)
Användarens profilbild
Av Anna
Jag gillar frigolitplattor. Då blir det lite ljuddämpande på väggen också och det behövs i vårt barnrum. Tyget kan man nåla på och då är det lätt att justera. Om man sedan vill häfta så går det naturligtvis också bra. Så slår man in 4 spik med litt huvud och bara trycker dit hela tavlan.
Av belinda
Gurli skrev:
belinda skrev:Jag har spänt upp tyg på en omålad färdiguppspänd pannå som man kan hitta på t ex clasohlson. Finns ju ramar utan canvas på också förstås, det blitr ju lite billigare.
lycka till!
det har jag faktiskt, det är bara lite kraftigt linnetyg som jag kladdat på :wink:

Bild
Användarens profilbild
Av Gurli
Anna skrev:Jag gillar frigolitplattor. Då blir det lite ljuddämpande på väggen också och det behövs i vårt barnrum. Tyget kan man nåla på och då är det lätt att justera. Om man sedan vill häfta så går det naturligtvis också bra. Så slår man in 4 spik med litt huvud och bara trycker dit hela tavlan.
Vad kostar frigolitplattor tro, vill ha ungefär 1 x 1 meter ?
Användarens profilbild
Av Gurli
belinda skrev:
Gurli skrev:
lycka till!
det har jag faktiskt, det är bara lite kraftigt linnetyg som jag kladdat på :wink:

Bild
Oj vad fint.
Vårt tyg är lite mer, vad ska man kalla det, odiskret ;)
Av belinda
Gurli skrev: Oj vad fint.
Vårt tyg är lite mer, vad ska man kalla det, odiskret ;)
hehe :lol: det kan jag tänka mej, ska bli spännande att se hur den blir :D
Av Jenny
Jag funderade lite på typ spånplattor - jag har grovt rullgardinstyg som jag tänkt göra något snabbt och enkelt med. Men är spånplattor/plywood kanske lite för krångligt?
Användarens profilbild
Av florin
Vi har i fler omgångar gjort tavlor med tyg och provat lite olika konstruktioner....

Färdiga pannåer är enkelt och lätt att sätta upp på väggen då de int eväger så mycket. Då är häftpistolen guld värd :-)

Samma sorts lister som man spänner målarduk över kan man köpa lösa och bygga själv, då kan man bygga efer exakt de mått man vill ha och det blir billigare. Super enkelt! Finns oxå på claees ohlsson.

Har provat spånplattor och de är tunga!!!! Våra var av hög kvalité men de slog sig efetr några månader. Då måste man ju dessutom såga själv...
Användarens profilbild
Av sus
belinda skrev:det har jag faktiskt, det är bara lite kraftigt linnetyg som jag kladdat på :wink:

Bild
"bara kladdat på" jo jag tackar...tänk om man kunde kladda till ett sånt fint konstverk själv...
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Anna skrev:Jag gillar frigolitplattor. Då blir det lite ljuddämpande på väggen också och det behövs i vårt barnrum. Tyget kan man nåla på och då är det lätt att justera. Om man sedan vill häfta så går det naturligtvis också bra. Så slår man in 4 spik med litt huvud och bara trycker dit hela tavlan.
Nja....det där med att det går bra att häfta håller jag inte med om fullständigt. Häftorna kryper nämligen ganskal lätt själv ur frigoliten om man spänner tyget. Nåla tror jag faktiskt mer på efter att själv ha häftat.

Frigolitplattor blir ju väldigt lätta så det gör ju inte så mycket av den anledningen om de trillar i golvet. Hänger man upp dem i ett rum där man då och då vädrar rejält (har dörren öppen på sommaren t.ex.) så kan jag tänka mig att de inte hänger still på väggen.

Jag köpte frigolitplatta, ca 1 cm tjock o ca 60-70 cm x 120-140 cm på Copp trädgård tror jag och den kostade väl ca 25 kr. De ligger nog ofta på standardstorlekar tror jag så ev. blir det svårt att hitta en som är 1 m bredd men det går väl antagligen att limma ihop två smalare (de är väl anpassade efter nå' byggmått av nåt slag....typ gipsskivor). Olika tjocklekar fanns det att välja mellan.
Användarens profilbild
Av solanna
Vi gjorde en knoptavla till Anders mamma häromåret och då köpte vi en superbillig anslagstavla på IKEA som vi klädde in med ett lager tjock skumgummi och så linnetyg utanpå och häftade fast i ramen på baksidan. Sedan spikade vi fast ett rep som kant frampå (också i träramen) och sedan sydde vi fast en massa olika knopar i tyget. Jag har ingen bild på skapelsen, men det blev faktiskt väldigt fint. Skumgummit under tyget gjorde att det såg lite fluffigt ut också.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?