Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AnneliJ
Aelia skrev:
Marit skrev:Hej!
Är sjalar beroendeframkallande? Inte att bära med, utan att ha, liksom?
JA JA OCH JA!!!!!! :wink:
:iagree:
Men - man kan ju alltid vända sig till AS (Anonyma sjalmissbrukare). Annars är sambor och äkta män också rätt bra bromsar :D och plånboken :hopmad:
Användarens profilbild
Av JozephineEriksson
Ja, fast jag tydligen är Novis ( :evil: ) så måste jag också hålla med. Det är beroendeframkallande. Och tur att det inte bara är jag som är så. Mina nära blir smått tokig på mej och mitt sjalande.
Men om man har sjal varje dag , så klatr att man vill ha olika färger. Och man vill ju testa olika modeller. Och har man inte råd, gör man sej ! :wink: Så är jag, på gott och ont. Har inte så mycket sjalar. Men imorgon kommer min Lille, sen vill jag ha en till (ellips) inom KORT!
Användarens profilbild
Av annalys
Marit skrev:... att man kan ha en hel "sjalgarderob" var nytt för mig.Så nu är jag nyfiken. Hur många bärgrejor har ni? Använder ni alllihop? Finns här någon som är som jag som tycker det är ansträngande att handla och som satsar på få men allsidiga bäredskap?
Är sjalar beroendeframkallande? Inte att bära med, utan att ha, liksom?
Jag har rätt många, använder inte alla men tre-fyra stycken kan jag nog motivera: Patapum-selen om maken vill bära (vill inte använda sjal), bärpåse liten och smidig att ha med för kortbärande, långsjal lagom för både rygg- och magknyt (skulle vara min Rio då, Dublin är ungefär samma funktion fast lite kortare och annan färg).

Sedan några som inte används, men som jag gärna sparar för ev kommande barn eller om någon jag känner skulle vilja låna, eller för att visa för intresserade: BabyBjörn, ringsjal, Tricotti, lång Easycare Hav.

Och så har jag just köpt en Amazonas Carry Sling mest för att jag var så nyfiken. Tror också att det blir den som får åka med på solsemester för den ska vara ganska sval. Ska bara fundera ut hur lång jag vill ha den, om jag ska klippa av den lite.

Jag tror att "sjalsamlarna" är överrepresenterade här på sjalbarn, dels för att man har mer att skriva om och skriver mer om man är intresserad av att byta sjalar/ha många. Och dels för att man blir intresserad av att prova nya sjalar när man läser/skriver mycket här. :D
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag vet inte om jag kan säga att det är beroendeframkallande direkt, men visst är det lite roligt att titta på och sukta efter en fin sjal. :D Anledningen till att jag skriver vilka bärdon jag har i min profil är dock att jag ajälv tycker det är praktiskt att läsa vilka typer av sjalar/selar folk har för att kunna fråga vilka kvaliteter de har. Det kostar ju en hel del och då kan det vara bra att höra sig för innan man handlar.
Användarens profilbild
Av Elwi
Ja det har lixom blivit ett stort intresse för mig. Först när Elias kom var jag helt lost i sjalvärlden. Hade ingen aning om vilken som var vad och hur man knöt.
Men nu har jag lite mer kött på beben och lite fler sjalar i garderoben :D

Här är lite om mina sjalar användnings områden:

Moby Wrap: Underbar att ha från allra första stund. Lätt att knyta och jag har svårt att slita mig från den, kommer förmodligen inte at säljas trots att Elias börjar bli lite för tung.

LOOMA Ringo: Köpte jag för att jag behövde en ringsjal och den var ju sååååååå snygg (skogssäv) Används mest vid kortare bärturer tex in på dagis.

Gås: Blev inspirerad av att köpa en vävd sjal och tyckte att den röda Gåsen var urläcker.... köpte den begagad här på Sjalbarn, Efter att ha använt den ett tag nu tycker jag dock att den är lite för tunn för vinterbruk så snart åker den in i garderoben och får inte titta fram förens vitsippan kommer. Används mest på sommaren då det är varmt.

Bära Barn kortsjal: Fick loss den billigt av en vän som ville sälja.
Solanna var snäll och hjälpte mig sy om den till ringsjal, tycker dock inte om den på samma sätt som Ringon så snart säljs den nog

Hoppediz Havanna: Har länge letat efter "min" sjal... och nu har jag hittat den!!! En vävd sjal används vid längre promenader etc.

Ergo: Nåt för min sambo, som inte är lika sjalfrälst som jag!
Av surftrollet
Hehe, jag tänkte att jag skulle köpa en trikåsjal för att kunna ta mig ut alls, efter att lillkillen plockades ut med kejsarsnitt. Sedan kunde jag ju börja använda vagnen när jag fick bära lite tyngre igen.

Två månader senare:

En ringsjal sydde jag åt mig, för med den kan jag natta grabben och lägga ner honom utan att han märker det. Och så är den smidig i affärer.

Jag föll för en Ulli, som jag fick idag. Den motiverade jag med att den kan användas längre än trikåsjalen och att det är bra att ha när tikåsjalen ligger i tvätten.

Igår beställde jag en Didymos Wellen Silver. Motivering: Min man vägrar använda Ulli, den är inte tillräckligt manlig. Wellen Silver fick godkänt. Och någonting måste vi ju använda julklappspengarna till... ;)

Sedan så ska vi till badhuset snart, och då behöver jag absolut en vattensjal.

Och så vill jag ha en ringsjal som är lite snyggare, att ha när vi går på fest.

Beroendeframkallande? Nää... vadå? ;) Och vagnen, ja den står och är förvaring, bl a för en babybjörn som vi fick från vänner men inte provat än.
Användarens profilbild
Av emelie
Jag har bara två sjalar, när Oliver "växte ur" mobyn (fast ibland hobbyanvänds den än) köpte jag en Bebina o jag kan verkligen inte se att jag behöver en annan långsjal.
Ett smidigt bärsele typ ergo har jag funderingar på o har tänkt sy en ringsjal men aldrig hittat ngt bra tyg.
Men jag hade ju inte varit lessen om jag haft garderoben full av sjalar! 8)
Elwi skrev:Bära Barn kortsjal: Fick loss den billigt av en vän som ville sälja.
Solanna var snäll och hjälpte mig sy om den till ringsjal, tycker dock inte om den på samma sätt som Ringon så snart säljs den nog
Får man lägga in en option på den då, ifall du vill sälja av den snart? Har till o från funderat på en ringsjal. (se ovan :wink: )
Användarens profilbild
Av zandrama
Lite beroendeframkallande är det nog, men framför allt känner jag att det behövs olika sjalar för olika behov (och ibland fler av samma längd för att ha vid olika humör 8) ).

En orange Moby Wrap var min första sjal som blev flitigt använd och nu är utlånad, men jag får antagligen tillbaka den snart.

Sen kom en Ägirshus Unn ringsjal in i bilden, bästa ringsjalen nånsin! Användes MYCKET när V var mindre, nu används den vid matlagning och som huvudstöd.

TailorMade Sidenringsjalen hade vi på dopet och det är också vår festsjal, annars används den inte, är inte så förtjust i vikningen.

Nästa blev en 5 m Ella Roo, den fösta vävda. Också kanon, men lite tunn på vintern. (Tyvärr försvann den på färjan till Gotland (eller i hamnen i Visby) i somras, men nu har en ny flyttat in.)

Efter det här blev det ett uppehåll i sjalköpandet tills jag hade kommit på hur ryggknyten funkade. Då behövdes en stadigare sjal och Stork Vicky flyttade in.

Sen behövdes det en kortare sjal och Groddyn kom in i bilden.

Gåsen blev jag förälskad i på en sjalträff och beställde efter att de egentligen hade slutat tillverkas. Även den är en sommarsjal och användes MYCKET i somras.

I oktober beställde jag en Hoppe Trikå eftersom jag kände att jag kommer behöva två trikåsjalar, i alla fall om nästa bebis också blir en kräkling. Den används dock flitigt även till ettåringen.

Sen nu vid jul flyttade en Didy Indio Rubin in eftersom jag inte är överförtjust i Groddyn, så de ska byta plats. Sen kom även en Didy Lena in; hon ska vara ett komplement till Vicky.

Hemma finns också en hemsydd MT som är kanon vid kortare bärturer och en hemsydd ringsjal som är snygg men obekväm (jag klarar inte av vikta ringsjalar). (Dessutom har jag tyg hemma till ett par till MT's och en sele.)

Även en Sino har passerat.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag liknar nog till stor del dig Marit. Vi har två långa vävda sjalar och det är lagomt. Då vi inte använder vagn så behövs två när den ena tvättas eller vid de fåtal tillfällen när båda bärs. Hade inte två sjalar funnits så hade det nog gått ändå. Kan dock säga att jag antagligen kommer sy en ringsjal då det ibland är mer praktiskt med en sådan än en lång sjal.
Användarens profilbild
Av lotti
Roligt när gamla trådar poppar upp igen... Hur gick det med sjalarna Marit? Har det blivit några fler??? :wink: :D
Av JoJsMamma
Jag tillhör nog en minoritet här på SB... :wink: Jag har en sjal och en ergo + ergorygga och jag är helt nöjd! :D
Min Hoppiz panama älskar jag, vill lixom inte ha nån annan, och den matchar nästan alla mina kläder (hela garderoben är svart typ) och Ergon är supersmidig om barnet ska upp och ner mycket.

Jag har haft ytterligare tre sjalar men inte samtidigt. Men de har inte riktigt passat mig och fått flytta, finns ju ingen idé att behålla något mqan inte är helt nöjd med, även om det är fint att titta på! :)

Till den nya bebin blir det nog två svarta trikåsjalar (jag får spy-bebisar, bäst att ha ombyte!) men sen är jag nog nöjd!

Men som sagt...jag är nog i minoritet... :D
Användarens profilbild
Av caelajemma
Precis som några andra har skrivit så tycker jag att det är bra när det står listat vad folk har för sjalar så att man kan fråga om man är nyfiken eller så. Förutom det jag har listat har jag en hemmasydd sele som jag inte blev så nöjd med, så den används inte, men allt annat används (dvs det som är listat).

Visst är det beroendeframkallande, men jag kan nog tycka att jag "behöver" nästan allt det jag har. De vävda sjalarna jag har är ju i olika längd samt olika tjocklek t ex. Det skulle väl vara sinon/mam eco wrapen då som jag inte riktigt kan rättfärdiga - det kan faktiskt räcka med en trikåsjal till en åttakilos niomånaders. :D Jag ville ha en stadig trikåsjal nu under vintern och inhandlade en eco, men sen när sinosarna såldes för 500 så var ju tvungen att testa en sådan också, så nu ska jag bara kunna besluta vilken som ska bort... :hmm:

Jag är faktiskt rätt nöjd med min sjalgarderob just nu, ska dock byta ut min Ringo till någon ringsjal med bättre vikning.
Användarens profilbild
Av Asereht
Sjal/sele/mt osv är kanske rent teoretiskt bara ett redskap men som allt annat så råder också ett visst mode i detta. Dessutom så är det ju lite som med ens övriga garderob, om man bara har ett plagg i en färg så tröttnar man ju rätt lätt på detta och visst vill man ha en mångsidig garderob så att man kan variera färg och form. Detta gäller även sjalarna.

För egen del så gillar jag starka färger, udda och glada färgkombinationer för att inte tala om vackra tyger. Jag är helt klart en samlare och jag gilalr att variera mig. Ibland vill jag synas rejält och ibland vill jag smälta in så jag försöker ha både färgstarkt och diskret i min "bärmojängsgarderob".

När det gäller typ av sjal/sele osv så är det nog en smaksak vad man föredrar och vad man gillar för typ av knytning. Jag älskar trikåsjal till litet barn och jag skulle tom kunna tänka mig att ha en nu till min ettåring men iom att jag har två vävda finns det eg inget behov men vem vet snubblar man över en billig och bra så kanske... ;)

Sen tror jag att det här med "beroendet" beror lite på personlighet och shoppingbenägenhet också precis som när det gäller kläder och andra grejor. Men visst är det kul och jag skulle helt klart ha mycket mer grejor att stoltsera med om min plånbok var tjockare. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?