Min egen spontana reaktion på din fråga "måste man ha vagn" är i mitt fall JA!
Men det är mitt svar i dagsläget. Jag har tre barn under 5 år varav den yngste just fyllt ett. Jag kan omöjligt bära mer än ett barn någon längre sträcka så ja, ska man ut på en längre utflykt så är vagn ett måste för oss. För oss har vagnen och sjal/sele/mt kompletterat varandra. Ibland åkte två i vagnen och jag bar den tredje, en stund senare gick en och två åkte, efter det så gick två och en satt i sjal medan vagnen rullade tom osv. *s*
Hade jag däremot bara haft en liten så skulle svaret inte vara lika självklart, då skulle jag nog kunna överväga att skippa vagn om jag ansåg att vagnen var mer en belastning än en hjälp. Nu gillar ju jag vagn så personligen hade jag nog inte valt bort den men inte är den ett måste.
Ärligt talat så är ju barnet mer ombonat (varmt, tryggt och nära) när man bär än vad det är i vagnen när det är busväder. Jag har burit min minsting innanför jackan i 10 minusgrader utan betänkligheter och det funkade så bra så.
"bvc-tanter" med åsikter finns det gott om. Den ena säger si och den andra så. Vår här ute på bonnlandet är 60 års åldern och hon är helt fascinerad av sjalarna och är väldigt positiv och nyfiken. Varför i hela friden skulel ett barn vara mer skyddat under en öppen sufflett än nära mammas kropp med värme, trygghet och hjärtslag???
Men som sagt, gällande vagn som nödvändig i allmänhet så är den det för mig/oss som avlastning och transportmöjlighet. Sen är den praktisk att sova middag i också. Då pratar jag alltså syskonvagn i mitt fall.