Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av salamandra
Hej!
Har precis fått min första sjal: en elastisk långsjal sydd enligt beskrivning på den här sidan.

Nu önskar jag en genomgång av de olika typer av sjalar: vilket ändamål de passar för, vilken ålder på barnet de passar för etc. Allt ni kan komma på!

Tänk på att jag är HELT grön på detta så använd gärna så enkelt språk som möjligt :-) 5 åringsnivå tror jag är bra :D 8)
Användarens profilbild
Av Anso
:hello:
Innan jag börjar skriva....
Har du tittat på Sjalbarns första sida "Välja sjal" "Vilken sjal ska jag ha"
Där står det lite kort om de olika typerna.

Trikåsjal-nyfödd------ca 8-10kg men kan bli lite svajigt på långpromenader vid ca 8 kg men kan absolut användas längre för mysbärning/sjuka barn.

Vävd långsjal-från nyfödd och -------till tonåren???? :lol: Lite lite mer pill att lära sig knyta i början men det går fort fort att få in snitsen. Avlastar bättre än trikåsjal, mer allsidig eftersom du kan knyta på så många olika sätt. Bära på magen, höften, ryggen osv. Det talas ofta om att de vävda sjalarna är "diagonalstretchiga" vilket innebär att de är lite eftergivliga om man töjer tyget diagonalt. En del är lite mer "töjbara" t.ex Easycare och andra mindre t.ex Ella Roo som är vävd i annan vävteknik vilket ger ett lite stummare tyg.

Ringsjal-från nyfödd och upp till------- tja, så länge de vill bli burna. Oftast lite småknöligt till nyfödda. Jag hade stor glädje av den ifrån ca 6 månader och nu med Hanna 2½ så är den ovärderlig. Bättre och bättre ju äldre barnet blir alltså. Men barnet kan bäras från nyfödd och liggande position. Går även bra att svänga runt vana barn på ryggen när de är lite större (1 år???).
Användarens profilbild
Av salamandra
TACK det var en jättebra beskrivning! Då behåller jag min trikåsjal och syr en ringsjal sen så borde det räcka med andra ord?
Användarens profilbild
Av salamandra
Ok då får du gärna förklara varför :) Hoppas börja fatta allt det där snart *s*
Användarens profilbild
Av Anso
salamandra skrev:Ok då får du gärna förklara varför :) Hoppas börja fatta allt det där snart *s*
Det är rätt stor skillnad att bära i trikåsjal/vävd sjal när barnet börjar att väga lite mer. Du kanske vill kunna bära mer på höften, bära ett stort och febersjukt barn liggande i vagga (gjorde det med 3-dagars sjuk, 1-årig Hanna), bära på ryggen och då är det vävd sjal som gäller liksom.
Även med en vävd sjal så kan du ha samma knytning och stoppa i och ur barnet flera gånger, lite mer bök mer det går. Den knytningen kallas dubbel omslutet X = xomslut2 - kärt barn har många namn. Och det är den knytningen du använder till en trikåsjal också.

Knyttips:
www.babyboden.nu gillar jag och så sjalbarns egna knytsidor förstås..... :wink:
Användarens profilbild
Av Helena
Det där med vävd och trikåsjal beror också på vilken typ av barn man har. Om man har ett barn som är väldigt rörligt, så blir det så studsigt i en trikåsjal. Min flicka är två månader och jag tycker att i en trikåsjal så guppar hon omkring så mycket. Jag gillar mer sjalar där hon sitter fast lite bättre, för då kan jag känna mig lite friare.
Men det finns ju stora barn som sitter väldigt still och då funkar säkert en trikåsjal utmärkt även när de är lite större.
Användarens profilbild
Av salamandra
Då förstår jag :-) Knytinstruktionerna var bra har sparat den sidan. Har bara provat olika typer X och gillar bäst den som beskrivs här på sidan. Fick till den ordentligt nu ikväll för första gången då känner man sig stolt hehehe.

Kan man sy en vävd själv eller ska man köpa?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Det gäller att få tag på ett bra tyg med lagom "giv" om man ska sy själv. Det ska stretcha lite lagom när man drar i det på diagonalen.

Vävda sjalar är en hel vetenskap! Det allra bästa är att komma iväg på en sjalträff, där brukar man kunna klämma och känna på, samt prova, en massa olika sorter. Det som en gillar bäst tycker en annan är sämst :wink:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag skulle rekommendera en ergonomisk bärsele. De är lätta att använda, att ta i och ur barnet och lätt att bära på ryggen utan assistans. Långsjalen avlastar klart bättre, men det är krångligare att använda den på många sätt (alla håller säkert inte med mig i detta dock). När min kille (9,5 månader) behöver komma till ro på kvällarna vill han gärna vara i sjal eller sele. I långsjal blir det dock krångligare då han har somnat och ska läggas ner eftersom han ofta vaknar när vi tar bort sjalen - så mycket tyg som ska bort. Med ringsjalen och Ergon funkar det betydligt bättre. Ska du ut och bära länge, t.ex. ha barnet i sjalen på långpromenad, då är dock vävd långsjal ett bättre alternativ eftersom den avlastar så bra.
Användarens profilbild
Av salamandra
Oj oj vilken djungel :-D Än så länge vet jag inget annat så jag håller kvar vid min långsjal ett tag. Har ju bara burit i mindre än en vecka. Har lite mer kött på benen nu i alla fall så jag tackar ännu en gång!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?