Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är det jag som gått och blivit tokig eller är jag bara trött? :roll:

Jag har precis övergått från UBW till Hoppediz och har nu suttit och klurat lite på vilken knytning som kan lämpa sig bäst inför helgens kommande fjällvandring. Eftersom jag kommer att ha ryggsäck, är det självklart att jag ska bära dottern på magen, men med vilken knytning?

Är inne på Wrap-Cross Carry och den verkar fungera, men så började jag fundera - finns det ingen X-omslut-2 (?) -knytning i Hoppediz-häftet, alltså när man drar smokingbältet längst ut upp över barnets rygg? (Ursäkta min dåliga förmåga till att förklara mig och kunskapsbristen på knytnamn :oops: ) På ex Hoppediz fotogalleri verkar Wrap-Cross vara vanligast, men där finns ju även en bild på den knytning jag efterlyser (med en Dehli (och är det inte någon härifrån? :wink: ))

Till saken - eftersom jag är van en elastisk som man kan knyta rätt hårt innan man sätter ner barnet undrar jag hur detta fungerar med en vävd som inte töjer sig någonting :? Knyter man på samma sätt?
Användarens profilbild
Av Kristina
Man kan knyta på samma sätt, men det är svårt att få till det perfekt eftersom en vävd inte är riktigt lika medgörlig som en elastisk.
Av luxia
Jag har inte testat trikåksjal, men X-omslut 2 har vi använt mycket till vår son. Det var standardknut nr. 1. Går fint med vävd sjal. Jag har gått över till X-omslut, och har ofta hängslena vid sidan om barnet så att det inte blir så varmt. Drar över dem om han somnar, så att han sitter bättre. Sambon kör fortfarande med X-omslut 2. (Vi ska också snart till fjällen!)
Användarens profilbild
Av Zun
Vad använder ni oftast för knytning med Hoppedizen då? Rent allmänt alltså :wink: Jag har svårt att se fördelar/nackdelar med alla varianter tror jag, alltså när en viss knytning är att föredra och inte.

Tror att det blir Wrap-Cross.... :?
Användarens profilbild
Av Pjoger
När vår son var fem månader gav vi oss ut på fjällvandring med honom i en Hoppediz på ryggen. Vi knöt en x-omslut (smokingbältet innanför), och det fungerade alldeles utmärkt, förutsatt att sjalen knöts ordentligt (vi var nybörjare då). Han satt stadigt och säkert i sjalen, och somnade han (vilket han ofta gjorde efter bara några minuter...) så lirkade vi in hans huvud innanför en av de snedgående sjaledelarna. Tänk på att ta ut honom och lufta om det blir varmt! Vi glömde det... Det var inte så speciellt varmt, men kroppsvärmen gjorde att han fick värmeutslag på hela kroppen... Som tur var kände han inte alls av det, men det såg lite läskigt ut. På Hoppediz fotogalleri syns vi på en bild där jag har en bredbrättad solhatt och har sonen på ryggen, mot en bakgrund av Städjans topp!

God tur!

Josefin
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag använder omslutet X när jag bär Ville längre stunder. Det är i stort sett samma knytning som Omslutet X2 fast man har smokingbältet innanför krysset. Kolla i Hoppedizhäftet eller här: http://www.stjarnbarn.se/xomslut.htm.

För att få det stadigt och tajt gör man det omtalade "Der chacka-chacka griff" ;) Det ser du här: Bild
Användarens profilbild
Av Ingrid
Den knytningen du vill göra finns inte i Hoppediz- häftet tyvärr. Du gör likadant som när du knyter din trikåsjal. Den enda skillnaden är att man kan inte knyta lika hårt. För att se om man får plats med barnet, gör hela knytningen men lite löst, men knyt inte åt avslutningsknuten utan slå bara en halv knut i ryggen i stället. På så sätt kan du justera knytningen . Nu sätter du in händerna innanför korset och smokingbältet, trycker ut ganska hårt och känner efter och uppskattar om du får plats med ditt barn där. Här kan du lossa lite alternativt dra åt lite om du vill. Sedan sätter du i barnet och sist drar du åt och knyter knuten helt bak. Så här brukar det fungera rätt bra. Personligen är det min favoritknytning med vävd sjal, jag tycker den ger absolut bäst avlastning på magen när man får till det bra. Kräver dock lite övning i början, men sedan är den suverän när man är ute eftersom man också kan dra ut smokingbältet över barnets fötter och huvud och skydda fint mot blåsten. Man lär sig så småningom hur löst /hårt man ska knyta och så kan man knyta klart den helt och hållet innan man sätter i barnet.

Ha en skön fjälltur!

/Ingrid
Av luxia
Zun skrev:Vad använder ni oftast för knytning med Hoppedizen då? Rent allmänt alltså :wink: Jag har svårt att se fördelar/nackdelar med alla varianter tror jag, alltså när en viss knytning är att föredra och inte.

Tror att det blir Wrap-Cross.... :?
Jag kör mest med den där med hängslena på sidorna. Snor en bild från hoppediz fotogalleri:

Bild
Användarens profilbild
Av Helena
Jag tycker inte om x-omslut 2 med vävda sjalar. Jag tycker att det aldrig blir helt perfekt, och jag tycker inte att man får barnet exakt i den höjden man vill ha det. Så jag körde alltid varianten där man har smokingbältet innanför och korset utanpå. Det är ju som knytningen på bilden ovan, men att man brer ut korset istället för att ha det åt sidorna.

Det verkar inte som om x-omslut 2 är så populärt i Tyskland, så det är väl därför den inte finns med i Hoppediz-häftet.

Det jag inte gillar med x-omslut 2 med en vävd sjal är också att det blir lite svårt att fixa till tyget över axlarna tycker jag. Man kan inte lika enkelt dra ner tyget och vika upp som ifall man knyter x-omslut med smokingbältet innanför.
Ett större barn är också lite svårt att krångla in i x-omslut 2 knytningar tycker jag.

En fördel med x-omslut med smokingbältet innanför är att man snabbare får upp barnet i sjalen, man knyter ju den bara klart till hälften och sen kan man ta upp barnet och fortsätta knyta. Jag upplever det som bra, ifall barnet är väldigt otåligt och snabbt vill komma upp.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag tycker X-omslut 2 är bäst till lite mindre barn. Det är ganska lätt att få till det bra med knytningen då. När de börjar bli lite större är det lättare med bara X-omslut när man slår korset utanpå.

Det är också de små barnen man gärna vill kunna skydda lite extra mot blåst och kyla, och det är då det är så bra att kunna dra ner smokingbältet över fötterna och ordentligt upp över huvudet. Det blir mycket mer ombonat än vad vanligt omslutet X blir.

Men du Helena, visst hade du inte vävd sjal förrän Miles var över halvåret? Då är det inte lika lätt att få till, så det kanske kan vara förklaringen till att du inte tycker om den knytningen - förutom att man hittar sina favoritknytningar förstås!

/Ingrid
Användarens profilbild
Av Helena
Fast jag hade problem med x-omslut 2 med trikåsjalen också. Jag tyckte inte om att det blev olika från gång till gång. Jag tycker faktiskt att det är lite skumt att x-omslut 2 inte finns med i Hoppediz instruktioner och inte hos Didymos heller (förutom på deras hemsida, där visar de x-omslut 2 som en variant). Kanske att tyskarna är så vana vid x-omslut, och då kan de inte få till x-omslut 2 med vävd sjal.
Jag vet att många får till x-omslut 2 jätte bra med vävda sjalar, men jag har också sett motsatsen, att man liksom hoppsan och hejsan knöt lite löst och då får barnet sitta så.
Fast jag kan hålla med om att det ser mysigt ut när man kan dra upp smokingbältet riktigt mycket.

Den gången vi hälsade på dig, så knöt jag faktiskt x-omslut 2 när jag skulle gå till tåget, för jag tänkte att jag lätt skulle ta i och ur Miles. Men jag knöt tyvärr för hårt, och så somnade han, och jag försökte lossa på sjalen, men det gick inte så bra, så jag fick så fruktansvärt ont i nacke och axlar för att sjalen satt för hårt. Sen den dagen knyter jag aldrig x-omslut 2, för så skulle det aldrig blivit med x-omslut, det kan man lättare ordna till ifall det blir för löst, för hårt blir det ju knappast.
Sen tycker jag det är skönt att man kan lossa på korset lite ifall barnet somnar och behöver mer plats för huvudet.

Lite beror det väl också på att jag gick över till en Ella Roo efter att ha haft en trikåsjal, och den var det ju stört omöjligt att få till ett bra
x-omslut 2 med tyckte jag. En diagonalvävd sjal är ju åtminstone mer töjbar.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?