Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Najs
Hej, helt ny här på sjalbarn.se. Fick hem min första sjal i går, en ringsjal.

Jag får inte till det! Har läst hur man ska göra, sett på bilder men det går bara inte! Min son bara ålar ur sig, rumpan sitter inte på plats, den är för stor på vänster sida av tyget. Hur jag än drar i tyget så drar sonen åt vänster så han sitter snett *suck* Jag som blev så glad över sjalen då min son inte längre får plats i Baby björnen (8kg och 3½ mån) och så funkar det verkligen inte! Hjälp!!

Ingen som har bild instruktioner på hur man går till väga? Från början till slut?
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Det finns massa bra inlägg om det här tidigare. FÖrsök söka fram annars kommer nog någon göra det åt dig inom kort.
Det är lite trixit i början. Vart bor du någonstans? Kanske du kan få träffa någon som kan hjälpa dig? Vad har du för ringsjal?

kram Pia
Senast redigerad av Fiffi75 den tis aug 02, 2005 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
Av LL
Oj, vad trist att det är så svårt för er.

Jättebra instruktioner finns på www.stjarnbarn.se. Men om barnet inte sitter still så hjälper det ju inte vad man gör.

Din kille är ju i en mellanålder där många verkar tycka att ringsjalen inte fungerar optimalt. Han är för stor för att ligga i vagga. Den ställningen brukar inte aktiva åttakilosbebisar vara särskilt förtjusta i. Och kanske lite för liten för att sitta upprätt. Han håller väl knappast huvudet stadigt uppe ännu. För honom skulle en halvliggande variant där sjalen ger lite stöd åt nacken vara bra, men om han är sprattlig av sig kan det kanske vara svårt att få till.

När sonen kan sitta ordentligt blir ringsjalen perfekt för höftbärande. Fram till dess kanske du ska skaffa en långsjal. En vävd sjal på 4-5 meter (beroende på bärarens storlek) kan du ha i flera år framöver på både höften, magen och ryggen. Det ger betydligt mer stöd åt barnet än en ringsjal och avlastar ju fantastiskt mycket bättre för den som bär.

Ringsjal och långsjal kompletterar ju varandra - en snabb och snedbelastande (ring) och en lite krångligare som är stadig (lång).

Lycka till i sjalvärlden!

Vi köpte inte ringsjal förrän dottern var runt ett år gammal så därför har jag inga personliga tips hur du ska få din son att sitta "rätt".
Användarens profilbild
Av Kristina
Videoinstruktioner: http://www.mayawrap.com/video/videomw.shtml
Hoppas du får till det, ringsjal kan vara lite bökigt i början om man inte har någon van som kan visa, men det brukar ge sig med lite tålamod. :)
Av Najs
Tack! Har kollat igenom länkarna.. det var så jag gjorde.
Hur mycket tyg ska vara under rumpan? Ska tyget vara vikt under?

Antar att det behövs en hel del tålamod i början :)

Så snart sonen min vaknat så ska svetten börja rinna igen *skrattar*
Av Najs
Fiffi75 skrev: Vart bor du någonstans? Kanske du kan få träffa någon som kan hjälpa dig? Vad har du för ringsjal?

kram Pia
Jag bor i Uddevalla. Har inte sett många som bär sjal här.. om jag inte minns fel så är det bara en som jag sett.
Användarens profilbild
Av naimiez
Najs skrev:
Fiffi75 skrev: Vart bor du någonstans? Kanske du kan få träffa någon som kan hjälpa dig? Vad har du för ringsjal?

kram Pia
Jag bor i Uddevalla. Har inte sett många som bär sjal här.. om jag inte minns fel så är det bara en som jag sett.
Hehe....jag bor i Stenungsund.......Välkommen hit! Hoppas du får till det!
Av Najs
Nu har jag tagit kort på det hela... Ingen vacker syn :shock:
Sonen drar hela tiden mot vänster. Bara ena benet har sjalen under knävecket, får inte till det på höger. Är det därför han drar mot vänster? Inte särkilt bekvämt.

Bild
Användarens profilbild
Av zmurfan
Najs skrev:Sonen drar hela tiden mot vänster. Bara ena benet har sjalen under knävecket, får inte till det på höger. Är det därför han drar mot vänster? Inte särkilt bekvämt.
Ett tips: Jag tycker det känns som min son halkar i sjalen med så när jag stoppar ner honom så ser jag till att han har sin högra fot instoppad i tyget. Vänster fot (den mot ringarna) är den enda fot som sticker ut ur tyget. Sen stoppar jag in armarna och drar upp tyget långt upp i nacken. Då sitter han bra och halkar inte nånting.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?