Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sol
Har tänkt ut ett antal frågor under natten. Hoppas att någon orkar svara på några iallafall. :lol:

Okej;

Vad är skillnaden mellan en bärabarn-sjal och en vanlig vävd sjal? Gärna svar med olika för och nackdelar.

Om man gärna vill ha en sjal som är lätt att slänga på sig utan att knyta (eftersom maken och jag kommer att dela) är det en fördel med en ringsjal?

Den här Ergo som många skrivit om, hur använder man den på höften? Finns den utan mönstret? För- och nackdelar?

Om jag köper en vävd sjal, kommer jag verkligen använda den lika mycket som en sele, då barnet är över ett år (kanske svårt för er att svara på)?

Hej hej! :)
Användarens profilbild
Av Bina
Försöker mig på lite svar här...

:D Vad är skillnaden mellan en bärabarn-sjal och en vanlig vävd sjal? Gärna svar med olika för och nackdelar.

BäraBarnsjalen är ganska kort och räcker inte till så många sätt att knyta. Den räcker till enkelt höftX, enklaste ryggsäcken med knut under rumpan och som en ringsjal (slinga) En annan vävd sjal är mer elastisk och avlastar ordentligt när man väl knutit på sig den.

Om man gärna vill ha en sjal som är lätt att slänga på sig utan att knyta (eftersom maken och jag kommer att dela) är det en fördel med en ringsjal?

När man skall snabb-bära så är en ringsjal alternativt en sele som Ergo/Patapum att föredra

Den här Ergo som många skrivit om, hur använder man den på höften? Finns den utan mönstret? För- och nackdelar?

Nya ergo skall komma utan fjärilar till hösten... det skall finnas bilder när någon har den på höften. (har inte testat själv)

Om jag köper en vävd sjal, kommer jag verkligen använda den lika mycket som en sele, då barnet är över ett år (kanske svårt för er att svara på)?
Jag bär Leah (17 månader) med sjal och det är mysigt med sjalen, även om jag måste erkänna att jag gärna hade en sele just till "lite längre snabb-bärning" tex i affären när man handlar, då kan det vara lite stök/bök att stå utanför bilen och knyta samtidigt som jag inte orkar en hel handling med ringsjal

Jag hoppas jag inte rörde till det för dig? :lol: :roll:
Användarens profilbild
Av sol
Nej du rörde verkligen inte till det. Lutar nog åt den nya Ergon, eftersom maken och jag ska dela. Om det blir någon ny bebis i framtiden kanske det blir ett införskaffande av långsjal ihop med användanet av vår gamla UBW (som vi varit väldigt nöjda med). Skulle gärna ha en ringsjal också. Men hmm, kanske ska försöka mig på att sy en själv istället. Blir väl ruinerad annars, det finns så mycket fina sjalar. :)

Tack massor för hjälpen!
Användarens profilbild
Av Helena
Jag har barn över året och jag använder sele mer än sjal. Selen får man alltid på sig även om barnet krånglar. Sjalen kan jag inte knyta om Miles inte samarbetar. Men detta beror nog lite på hur van man är och hur snabbt man kan knyta ryggknytningar med sjal.

En bärabarn skulle jag inte rekommendera ifall ni är två som vill bära, för då måste ni knyta om sjalen varje gång.
Användarens profilbild
Av April
Eftersom du har ett äldre barn, så rekommenderar jag faktiskt också sele. Vi skaffade vår första till Saga när hon var ca. 1 år och den har verklien varit OVÄRDERLIG ;-). Barn som är över året vill ju upp och ner (nästan hela tiden) så då tycker jag att sele är smidig.

Men inte kan ni väl vänta ända till hösten? Vad ska ni bära i så länge? :-D

Kram
Användarens profilbild
Av Suskiv
Går emot strömmen här och rekommenderar faktist långsjal eller snarare halvlång (ca 4,2 m) sjal till barn över året. Tova blir ju två snart och jag bär henne hellre i sjal än i sele. Jag tycker det går mycket snabbare att knyta upp henne i ryggsäck på ryggen med sjal än vad det gör att sätta henne i sele. Men så har hon alltid varit samarbetsvillig när det kommer till sjalåkandet. Den enklaste ryggsäcken knyter jag på nån sekund. Ergo tycker jag är mer omständigt. Sen avastar sjalen mycket bättre än sele.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Vilket som man tycker är bekvämast beror ju på flera saker. Det som är rätt för en är inte med automatik rätt för alla. Beroende på kroppsform, barnens stl och form, personliga prefernser, bärmönster osv. Bäst är ju förstås om du kan prova på riktigt hos någon som har både sele och sjalar. Sedan passar ju olika selar olika bra på olika personer också. Stoppningen sitter lite olika, remmar fäster olika högt osv så där är också olika för olika personer.
Har du inte möjlighet att prova på riktigt, så se till att begära öppet köp så du kan prova hemma i lugn och ro. Eller köp något begagnat så kan du nog sälja vidare det till samma pris sedan.
Användarens profilbild
Av sol
April skrev:Eftersom du har ett äldre barn, så rekommenderar jag faktiskt också sele. Vi skaffade vår första till Saga när hon var ca. 1 år och den har verklien varit OVÄRDERLIG ;-). Barn som är över året vill ju upp och ner (nästan hela tiden) så då tycker jag att sele är smidig.

Men inte kan ni väl vänta ända till hösten? Vad ska ni bära i så länge? :-D

Kram
Men hur lååång tid tar det innan den dyker upp, Ergon utan mönster? Hösten kan ju vara allt från september till november. Vet du?

Jag kanske köper en ringsjal så länge, tycker den med den svenska designen är stilig. Erfarenhet ifrån den?
:)
Användarens profilbild
Av sol
Suskiv skrev:Går emot strömmen här och rekommenderar faktist långsjal eller snarare halvlång (ca 4,2 m) sjal till barn över året. Tova blir ju två snart och jag bär henne hellre i sjal än i sele. Jag tycker det går mycket snabbare att knyta upp henne i ryggsäck på ryggen med sjal än vad det gör att sätta henne i sele. Men så har hon alltid varit samarbetsvillig när det kommer till sjalåkandet. Den enklaste ryggsäcken knyter jag på nån sekund. Ergo tycker jag är mer omständigt. Sen avastar sjalen mycket bättre än sele.
Men då maken och jag ska dela så tror jag ändå på en Ergo. Men det är kul med lite olika svar. Tack för ditt svar. Tror det blir långsjal om vi får ny bebis i framtiden, nu känns det lite krånligt (faktiskt). :)
Användarens profilbild
Av naimiez
sol skrev:Men då maken och jag ska dela så tror jag ändå på en Ergo. Men det är kul med lite olika svar. Tack för ditt svar. Tror det blir långsjal om vi får ny bebis i framtiden, nu känns det lite krånligt (faktiskt). :)
Har en Patapum Toddler och är supernöjd...vart bor du? Kanske vill klämma och känna. Se http://www.littlepossums.co.uk/slings/soft-slings.htm. Patapum har inga fjärilar :-) Stilren.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?