Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Jag har sytt en haklapp, men det blev inte så snyggt med kantbanden, mest bara knöligt! Hur ska jag göra för att det ska bli slätt och fint? När det bara var kantband som skulle sys ihop blev det också jättekonstigt, maskinen drog åt sidan så till slut sydde jag utanför. Jag tror det kommer gå rätt mycket vaxduk och kantband innan det blir riktigt bra, och då har jag troligen tröttnat för läääänge sen. :roll:
Användarens profilbild
Av florin
har raderat min abilder men kan fota nya ikväll....

men här komemr ett försök till beskrivning...

vik ut kantbandet på ena sidan och lägg den sidan kant i kant med tyget som det ska sys fast på, de ska ligga räta mot räta. villman nåla så gör man det men det behövs inte, själv tycker jag det är enklare att inte göra det. sy fast kantbandet med raksöm, sömmen ska gå nästan i viklinjen. så här ska det se ut
Bild

vik sedan kantbandet runt tyget och sy fast, lätt som en plätt :D
Användarens profilbild
Av Stream
Hoppar in i tråden jag också.. När det är som på den där bilden du visar, florin, så är det ju ganska enkelt att få det snyggt. Men när rundningen är åt andra hållet, t ex i en halsringning, så får jag bara en massa veck.. Vad gör jag för fel? Borde jag kanske stryka kantbandet innan och forma det lite?
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Det där såg ju skitsnyggt ut florin! Fast jag är ju rätt lat och hoppar gärna över både nålning, strykning och sy flera gånger. :roll: Jag frågade mamma imorse hon är sömmerska hon sa att man ska stryka, ett tråkigt moment som jag oftast "glömmer"!
Användarens profilbild
Av zandrama
Stream skrev:Hoppar in i tråden jag också.. När det är som på den där bilden du visar, florin, så är det ju ganska enkelt att få det snyggt. Men när rundningen är åt andra hållet, t ex i en halsringning, så får jag bara en massa veck.. Vad gör jag för fel? Borde jag kanske stryka kantbandet innan och forma det lite?
Jag undrar samma!
Användarens profilbild
Av Anna
Mary_Cherry skrev:Det där såg ju skitsnyggt ut florin! Fast jag är ju rätt lat och hoppar gärna över både nålning, strykning och sy flera gånger. :roll: Jag frågade mamma imorse hon är sömmerska hon sa att man ska stryka, ett tråkigt moment som jag oftast "glömmer"!
Man MÅSTE stryka om det skall bli snyggt, och sy flera gåner är ju liksom meningen att man skall göra med kantband. Det är värt besväret! Jag tycker det är en fördel att förstryka det så som man skall svänga m det är mycket svängigt.
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Anna skrev:
Mary_Cherry skrev:Det där såg ju skitsnyggt ut florin! Fast jag är ju rätt lat och hoppar gärna över både nålning, strykning och sy flera gånger. :roll: Jag frågade mamma imorse hon är sömmerska hon sa att man ska stryka, ett tråkigt moment som jag oftast "glömmer"!
Man MÅSTE stryka om det skall bli snyggt, och sy flera gåner är ju liksom meningen att man skall göra med kantband. Det är värt besväret! Jag tycker det är en fördel att förstryka det så som man skall svänga m det är mycket svängigt.
Oj, ska man sy flera gånger? :shock: Jag trodde det räckte med en gång! Jag får väl stryka och sy två gånger på nästa haklapp och hoppas på att det blir bättre! :D
Användarens profilbild
Av florin
Jag varken nålar eller strycker när jag syr kantband... Eller jo, jag stryker när det är vldigt skarpa kurvor men inte i halsringningar. Jag drar istället lite extra i bandet då jag syr fast det. Får det alltid snyggt... Å att sy två gånger är värt det, blir alltid snyggt :-)
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Så där ja! Jag sydde som på bilden, strök och sydde igen :shock: och oj vad snyggt det blev! :D Tack tack tack florin! :heart: Fast jag är inte klar, kantbandet tog slut, så nu har jag två halvfärdiga haklappar, måste köpa kantband imorgon!
Användarens profilbild
Av florin
Mary_Cherry skrev:Så där ja! Jag sydde som på bilden, strök och sydde igen :shock: och oj vad snyggt det blev! :D Tack tack tack florin! :heart: Fast jag är inte klar, kantbandet tog slut, så nu har jag två halvfärdiga haklappar, måste köpa kantband imorgon!
Vad roligt att du fått till det :lol:
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Så här blev det! Bild
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Anna skrev:
Nej, jag säger som florin. Man måste inte stryka för att få det snyggt, jag brukar dra i det och forma det lite efter ringningen. Det blir slätt och snyggt i alla fall. Fast nåla, det gör jag.
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Jag insåg att det nog var nödvändigt att stryka, och när jag gjorde det blev det bra, fast nålar hoppade jag över, det gick bra ändå!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?