Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej på er!

Helt ny här och hoppas på hjälp med mitt "sjal-problem". Jag läste om sajten i DN idag och tänkte att nu kanske jag kan få till min bära barn sjal som jag inhandlade innan vår lilla tös kom. Hon är nu fem veckor och jag har fortfarande inte fått till sjalen så att både hon och jag gillar den. :(
Hon ligger inte bra i sjalen, huvudet kommer ganska långt ner i förhållande till resten av kroppen och hon verkar tycka att det blir trångt och bökigt. Vår lilla tös gillar att sträcka på sig och hon är ganska lång, vilket även jag är. Hennes kropp ligger lite böjd runt min kropp men med magen upp och fötterna mot knuten. Det är knepigt att förklara men det ser inte så mysigt ut. Det slutar med att hon blir ledsen och vill komma upp ur sjalen ganska omgående vilket jag har full förståelse för.

Skulle en annan sjal passa bättre för oss? Eller gör jag något fel? Jag har ringt och pratat med de som säljer Bära barn sjalen och det verkar som jag gjort enligt instruktionerna.

Vår tös tycker mycket om att bli buren och är ganska snuttig av sig. Hon kan sitta vid bröstet i timmar och somnar lättast när jag eller hennes pappa sover brevid så en sjal som underlättar vår vardag och ser till hennes behov vore toppen. Så jag skulle bli jätte glad om någon hade något råd att ge! :D
Användarens profilbild
Av April
Hej!

Vad roligt att du hittat hit! Välkommen :-D

Jag skulle faktiskt rekomemndera en annan sjal till dig. En elastisksjal (trikåsjal) är väldigt mysig för så små barn. Din bära barnsjal kan du spara tills det att din lilla tjej är äldre (annars kanske du kan sälja den för att finansiera ett nytt sjalköp ;-))

Det finns många olika modeller på trikåsjalar. Här är några olika märken:
Pikku ruu, Baby bundler, Hug-a-bub, Moby Wrap, Ultimate Baby Wrap, Cuddly wrap, Kari-me, Minimundus långa av trikå, Mama-Kangaroo

Den mest prisvärda är MobyWrapen, som bl.a. Stellaris - här brevid säljer (i reklamspalten till höger). Jag upplever den dock som lite lång, men tycker man det så kan man ju lätt korta av den lite. Om jag någon gång ska skaffa en trikåsjal, vill jag ha en kortare modell, som t.ex. Pikku-Ruu.

Här är instruktioner på hur man knyter en trikåsjal:
http://www.stellaris.se/webshop/moby_in ... efb60bd1d1

Kram
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag älskar min moby och jag tycker inte att den är lång, men jag knyter den ju fram iofs.. Jag ville eg bara säga att jag tror att du kommer att gilla mobyn, den är lätt att knyta, mysig och det går att amma i den utan problem.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Hej!

Kul att du är här. Många har problem med bära barn sjalen. Det är inte lätt att få till på egen hand. Kanske du kan träffa någon av oss här och få lite hjälp att få till det.

Några tips som kan hjälpa:
Hennes fötter ska inte vara inne i sjalen utan kan hänga ut där under knuten mellan sjalen och din mage.
Hon är ju inte så pytteliten längre så jag tycker att du kan pröva att bära henne upprätt så att hon sitter med sin mage mot din mage. Se till att underkanten och över kanten är kortare än mitten på sjalen.(dra åt dem innan du knyter andra knuten) så att det blir en riktig påse för henne att sitta i. Lägger in en bild på hur jag bar min tjej i början när jag upptäckt sjal.
Bild
Bild
Jo och så ska du ha barnet ovanför din navel. Annars blir det för långt ner.

och får du inte till det så köp en elastisk lång sjal eller köp ringar och gör om den till en ringsjal.
LYcka till
Användarens profilbild
Av Ingrid
Hej och välkommen hit!
Jag tror också på en trikåsjal, och att du kan spara bära-barn-sjalen till lite längre fram. Då får du säkert nytta av den.

Jag ser att du kommer från Tyresö. Om du vill kan du komma med på knytkurs som jag håller i Stockholm nu på torsdag, på söder. Då kan du få hjälp med om vi kan få till bära-barn-sjalen samt att du kan prova på andra typer av sjalar för att se om det fungerar bättre. Du kan läsa mer på min hemsida www.babydesign.se under "kurser". Eller maila mig på info@babydesign.se

Hälsningar
Ingrid
Användarens profilbild
Av Anso
Lite tips ifrån mig och den tidigare diskussion här på Sjalbarn.

Lägg bebben TVÄRS ÖVER TYGETS BREDD istället för längs med det. Sedan vrider sig bebben automatiskt rätt så det kommer inte att bli så tokigt som det låter till slut. Fötterna har du närmast ringarna/knuten. Bebben ska bäras rätt högt upp på din kropp så att du även kan amma om det behövs.
Då blir det inte så knöligt.

Man kan också lägga ut den korta sjalen/ringsjalen på t.ex en säng som en ring med knuten/ringarna överst i ringen så att säga och lägga bebben tvärs över tyget med stöd för nacke och fötter och därefter trä på sig sjalen och korrigera längden lite sedan.

Du kan läsa på www.babyboden.nu hur man använder en ringsjal.
Kom på en sjalträff så får du lite hjälp.
Men som sagt - en trikåsjal är mysigt och lättare i början.

Välkommen också!!!
Av Marika
En annan grej är också att om du känner dig osäker så känner den lille det och brukar då oftast protestera. Jag brukar rekomendera att gå ut och ta en kort promenad så du slappnar av och får in ett gung som barnet känner igen.

Men som andra även skrivit så rekomenderar jag en lång trikåsjal. De båda sjalarna tar inte ut varandra utan kompleterar varandra bra. Jag brukar rekomendera en lång + en kort för att täcka de flesta behoven.

Så här har jag skrivit i ett tidigare inlägg:

"Min första bärsjal var en bärabarn. Jag hade den från det att Svea var 2v. Jag hade henne aldrig liggande utan mer mage mot mage. Jag tänkte så här: Hon sover ju alltid mage mot mage då kan det ju inte vara någon skillnad om man knyter sjalen utan på! (Jag visste då inte att man "kunde" bära så.)
Ibland gled hon åt sidan så hon halvlåg funkade fint. Hon sov som en stock 2-3 tim i rad!

Det du ska tänka på tycker jag är:
Knyt lite hårdare än vad du tror. Jag gjorde i alla fall alltid för löst i början inser jag nu.
Ju högre upp ju bättre avlastning.
Se till att knuten är uppe vid nyckelbent innan du stoppar ner barnet, den brukar glida ner en aning när man stoppar ner barnet.
Se till att sjalen är som en påse. En bit av tyget i nederkant skall vara mellan dig och barnet. Benen skall alltså vara innanför.
Se till att barnet "sitter" i grodposition.

Jag vet att man känner sig osäker i början det gjorde jag också men när man sen får till det så är det så praktiskt och för den delen mysigt!

Detta med att Svea låg lite snett i bland tänkte jag inte så mycket på, Svea var lugn och nöjd det var det viktiga för mig. Jag tänkte att hon hade ju legad ihopkurad i min mage i nio mån. så det var väl ingen fara. "

Lycka till!
Vad gulligt att få så myckt hjälp så snabbt, Tackar! :D

Vad jag förstår så kan jag lägga vår tös Sunna (namnet är inte helt bokat ännu) tvärs över tyget, dvs på bredden, och inte längs med. Fötterna kan även vara utanför tyget. Jag antar att hon då kommer i en mer sittande ställning. Jag har inte prövat ännu för jag läste de flesta av svaren nu ikväll så det får bli imorgon.

Men en trikåsjal kanske känns tryggare att börja med. Jag antar att den rättar sig efter babyn på ett annat sätt en den "Bära barn" sjal som jag har.

Jag tror inte vi får tiden att räcka till för att vara med på kursen hur man knyter sjalar nu på torsdag men det är inte uteslutet. Men det kanske blir fler sådana snart?

Ha det så gott så länge och tack än en gång för era "braiga" tips!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?