Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Björtan
Hej!

Vi har använt en Hoppediz långsjal till vår dotter i stort sett från födseln. Hon är nu 1,5 år och drygt 10 kilo tung. Långsjalen har fungerat mycket bra, men jag tycker att det är lite krångligt att snabbt knyta upp henne på ryggen. Hon vill ju gärna springa ofta och det är lite trist att knyta tillbaks henne igen när man är ute. Sen tycker jag inte det har fungerat så bra när jag har jacka och hon overall.

Så vi har funderat på att skaffa någon annan bärhjälp. Vi är ute och går ofta och mycket och tänkte fjällvandra till våren och vill gärna ha tips på vad vi ska köpa. Hur fungerar det med ergon eller liknande? Ger den bra avlastning även om man bär längre stunder? Till och från under en hel dag under fjällvandring? Känns det som att bära en bra ryggsäck med avbärarbälte? Vår dotter tycker mycket om att sova i sjalen, men kan de sova bra i en ergo?

Jag tror inte att det finns så många förespråkare för bärstolar här, men skulle gärna vilja ha en någorlunda objektiv jämförelse. Är det någon som testat bra bärstolar, som Norröna, Vaude eller liknande och kan jämföra med tex ergo?

Oj vad många frågor det blev!
Användarens profilbild
Av Helen
Hej,
Jag har inte själv provat bärstolar, men jag har sålt flera Ergoselar till familjer som ska på långresa och även till folk som vandrat.

Fördelen med de mindre bärselarna är att de är lätta att stoppa undan.

Hoppas någon annan kan svara dig ang. Skillnad i bärkomfort för bärare och sittställning för barnet.
Användarens profilbild
Av svas
Åh, jag har ungefär samma frågor i tråden "Hur bär vi i alperna?". Vill ha en jämförelse mellan Ergo och bärstol.

Jag har endast erfarenhet av att bära med bärstol. Dagsturer (max 5 timmar) i Norska fjällen med en 10-månaders. Eller rättare sagt var det mest min sambo som bar... Jag bar en lättare dagtursäck. Hur som helst funkade bärstolen bra. Den var lånad och märket minns jag ej, men den var rätt ombonad. Vi har precis köpt en Haglöfs som inte känns lika ombonad. Dock tycker jag bärstolar är rätt klumpiga och själva stolen väger ju en hel del. Vår tvååring känns nästan för stor (ca 13 kg) för Haglöfs-stolen nu. Iallafall är det lite bökigt att få i och ur honom. Jag funderar nu på en Ergo inför sommarens alpvandring. Dels är den smidigare att packa ner på planet etc, dels verkar det bättre om barnet ska alternera mellan att bäras och gå själv.
Användarens profilbild
Av Picea
Vi har en gammal mossig bärstol från runt -80 som jag tycker är lika bra som vår Ergo av gamla modellen. Så jag tror inte att nya bärstolar är sämre än Ergo av nya modellen. Men båda är bra. Vi har promenerat mycket med Ergon, både hemma och på resor och den fungerar bra.

Den stora nackdelen med bärstolar är att de är jätteklumpiga att släpa på när man inte bär med dem, i jämförelse med lilla Ergon som inte tar någon plats alls. En fördel med bärstol är att de kan lasta litet mer än bara barnet. Sen kan det vara något enklare att sätta upp barnet på ryggen med den, fast det är ju inte särskilt svårt med Ergon heller.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Nu har jag bara testat vår bärstol, men jag tykcte den var instabil och tung. Ergon är betydligt bättre. Vet inte vad för märke det är på vår bärstol.
Användarens profilbild
Av Anso
Jag har bara snabbtestat en bärstol (babyproffsens) i några minuter med lånad 10 kg bebis och det var TUNGT och vingligt jämfört med att bära Hanna 10 kg i Ergo. Inte undra på att det är männen som bär bärstolarna, kvinnor kanske helt enkelt inte orkar?

Bärstolen har väl den fördelen att barnet inte sitter direkt mot ens rygg = det blir lite svalare (TROR JAG :hmm: ) och att det då kanske går att packa lite i bärstolen. I och för sig så kan man ju hänga på en Erog-rygg på ergon och få ner lite grejor i.

Bäst att prova bägge varianterna innan ni slår till.
Användarens profilbild
Av Luna
Vi har både bärstol från Norröna och Ergo. Jag föredrar Ergon :vågen: helt klart. Barnet kan sova gott och det är skönare för den som bär. Norrönan har knappt blivit använd sedan vi blev med Ergo och en Mei Tai. Ett problem med Ergon att den måste skyddas från regn, allrahelst om man är ute flera dagar på fjället. Om du väljer bärstol så kan jag rekomendera Norröna.

Länkar in några svar jag gjort i andra trådar.
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=37913
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... =b%E4rstol
Av Frigg
Vi har provat två lånade bärstolar. En haglöfs och en annan som jag inte kommer ihåg namnet på. Jag kunde inte bära i bärstolen någon längre stund. Barnet hamnade så långt från ryggen att det blev vingligt och tungt. Dessutom tyckte vi att bärstolen var så klumpig och onödigt stor att ha med.
Vi har fjällvandrat med våran 1-åring i långsjal som då var 11 kg. Jag bar honom hela tiden. Eftersom jag inte kunde ha någon packning fick de andra ha med packning istället. Min man hade en jätte tung ryggsäck som jag inte orkade bära.
Vi har inte provat ergo men har en lånad patapum som vi är jätte nöjda med, även om den inte avlastar riktigt lika bra som långsjalen. Så här efteråt skulle det nog varit bättre med en ergo eller patapum på vandringen eftersom det går att fästa en ryggsäck utanpå och inga ändar som släpar i marken och blir blöta och smutsiga när man tar upp och ner barnet.
Regnet löste vi med en regnponcho som jag klippt ett hål i för barnets huvud och sytt fast kardborrband så att den gick att knäppa bra runt halsen. På huvudet hade han en regnhatt som gick ner på ryggen så att det inte rann in vatten i nacken.
Användarens profilbild
Av cutypie
Vi fick en bärstol av märket Jack Wolfskin-watchtower när vår dotter var lite under ett år gammal.
Vi bar henne mycket i den, ute i naturen men också i stan;
vi gjorde dock bara dagsturer.
Jag tyckte att den var stabil och praktiskt, den har också en stor ficka där man kan stoppa in en del packning.
En fördel, tycker jag, är att den står stadigt på marken och det är enkelt att sätta in barnet(även om barnet just då är lite motsträvig :wink: )
Hon sov gott i bärstolen.

Nackdelen är ju att man måste bära med sig den även om barnet springer själv.
Liten är den ju inte.

Nu är dottern nästan 3 och springer mest själv.
Annars har vi den nyköpta Ergon med oss och den tycker hon väldigt mycket om att sitta i när hon blir trött. :D
Användarens profilbild
Av Key
Nu har vi bara en Everest Kid Pack och den är ju inte jätteombonad...

J åkte ganska mycket i den (det var innan jag hade upptäckt ergonomisk sele) fast inte så långa turer i taget. Vi hade den med på scoutläger och jag använde den ibland i st f vagn även i stan.

T fick åka den härom månaden (ville prova igen) och jag blev faktiskt mindre positiv till bärstolen efter den provturen än jag varit innan :? T somnade visserligen snabbt, men det kändes inte lika stabilt som Ergo, och det kändes som om det var mindre bekvämt för honom - framför allt är ju huvudet inte så "säkrat". Och superbökigt att få ur honom sovandes ur stolen - det är ju jämförelsevis jättelätt med en ergo eller liknande sele.

Bärstolens plus:
* Plats för packning
* Barnets utsikt (med ergonomisk sele kommer de förhållandevis lågt och har ingen utsikt framåt)
* Luftigare för ryggen
* Lätt att lära sig att få upp barnet på ryggen

Bärstolens minus:
* Inte lika mysig närhet
* Tar plats och väger lite även utan barn
* Mindre ombonad (men man kan säkert hitta bättre varianter)
* Inte lika ergonomisk sits för barnet
* Svårt att knöla ur sovande barn
Användarens profilbild
Av Tiz
Har haft en Everest Kid Pack och har en Patapum, fast den är lik ergon. Jag föredrar selen framför bärstol, absolut!! Bärstolen var vinglig och tung tycker jag. Barnet hamnar så långt ut från kroppen vilket bidrar till vingligheten och tyngden. Selen avlastar bättre! Minus för selen är kanske att det kan bli svettigt eftersom man sitter så tätt inpå varandra.
Användarens profilbild
Av minigido
Det du ska tänka på e att du kan justera ryggläget i bärstolen.
Vi hade en som det inte gick att justera o efter 10 min höll jag på att bryta ryggen kändes det som men nu har vi köpt en annan, en Vaude som e justerbar o den e superskön tycker jag..

Både mannen o jag klarar att bära med den, va ute igår på en 2,5 timmes promenad o det gick jättebra..
Ergon har jag bara testat, fungerar inte riktigt på mig (e kort) tror det hade med det att göra, gjorde ont att bära med den..
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?