Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Som nyfrälst sjalbarnsmor har jag funderat på hur jag skulle agera om jag var iväg någonstans med lillen i sjalen och olyckan skulle vara framme. T.ex. en praktspya eller totalläckage i blöjan, allt gosigt indränkt i sjalen... :duh:

Vad gör man? Jag kan tänka mig att ni rutinerade sjalbarnsmödrar (och fäder) har en del roliga och makabra historier att dela med er av! Låt höra!
Användarens profilbild
Av sus
Jag har hittills bara upplevt bäbisspyor i sjalen och, efter två kräkbäbisar så kan jag bara säga att man vänjer sig att man själv, bäbisen och sjalen luktar sur mjölk mest hela tiden. Jag tycker inte det gör så stor skillnad om det är sjalen eller ens egen tröja som blir nerspydd...
men den bäbisspya ia sjalen som jag minns bäst är fortfarande från när Majken var liten och vi var och köpte skrivare på Elgiganten, Majken satt mysigt ingosad i Mobyn, men började gnälla efter en stund och helt plötsligt kommer en kräk som rinner ner rakt ner i min urrigning, sen somnade hon gott...
Användarens profilbild
Av Kaja
ÅH. Mysigt. Jättefint när lilltjejen blir alltför vältankad och spyr upp överskottet i nacken på en... En gång så fick jag byta sele, tröja OCH byxor efter en sådan eskapad. Ingen höjdare.

Numera så är det inte så mycket hon kräks upp, men tidigare så var sjalen alltsom oftast tvärrandig av spyor, eller blöt på de ställen hon hade sugit på den (tydligen är det även gott att gnaga på Patapum-selens axelband när man håller på att få tänder, för det är fortfarande blött...). Men, efter ett tips så lärde jag mig att man kunde lägga in en pappersnäsduk i ett av sjalvecken, och det räddade mig många gånger i början.

En gång så bajsade hon jättemycket, men för att gå igenom blöja, body och byxor så behövs det en hel del, så det blev bara lite blött på sjalen.

//Kaja
Användarens profilbild
Av FyraBusar
Jag har varit med om att bli totalt nerbajsad av min lille. Men tack och lov var vi hemma, annars hade jag suttit risigt till :lol:

Jag gick runt och pysslade när han började stånka bakom mig, efter en liiiiten stund känner jag värmen börjar sprida sig på ryggen. Går ju och tar av mig selen och barnet och vi är totalt ingeggade både han, jag och selen :shock: Jag helammade än, så det var ju det där riktigt lösa rinnande bajset (om vi nu ska köra med skitsnack :wink: )

Jag fick duscha, han fick duscha och selen fick en sväng i tvättmaskinen. Då funderade jag faktiskt på VAD gör man om nåt sånt händer när man är borta/ute?? :lol:
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
sus skrev:... helt plötsligt kommer en kräk som rinner ner rakt ner i min urrigning...
Hehe, den varianten har vi gjort här också. Det samlas så fint i botten av behån och ligger där och skvalpar så mysigt när man går... :? :lol:
Användarens profilbild
Av Kaja
Jo. Med en kräkbäbis så blir man bra på att parrera faktiskt. Därav att min sjal var randig på utsidan. Jag hörde att det var på gång och lättade lite på sjalen eller så satt hon med huvudet ut över kanten och då böjde jag mig bara lite åt sidan så att hon skulle kunna kräkas rakt ner på golvet i stället för att det skulle rinna på mig.

Inomhus och på köpcentrum brukade jag faktiskt torka upp efter oss också... Även om man själv blir immun mot kräks så är inte alla det...

//Kaja
Användarens profilbild
Av svas
Man kanske ska investera i en mjölkbajsgul trikåsjal istället? Men de kanske går under vackra namn som "sol", "citron" eller "påsk"...
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
svas skrev:Man kanske ska investera i en mjölkbajsgul trikåsjal istället? Men de kanske går under vackra namn som "sol", "citron" eller "påsk"...
:Hahaa: :app:
Jaa, det är väl vi sjalare (och försäljarna) i ett praktnötskal! :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Jennelii
I höstas när vi var på föräldramöte så kräktes Linus ner i sjalen (han satt på magen) o eftersom han nästan är 2 år så var det en riktigt äckelspya =( Jag gick hem direkt o där hemma så var tapetseraren just klar så jag skyndade mig förbi honom o skämdes ihjäl, sa att Linus spytt eftersom han måste känt lukten.. *djup suck* jag som hade tänkt ge honom en kram eftersom det blev så fint (o eftersom han var så snygg :roll: :oops: ) men men så blev det inte...
Användarens profilbild
Av Suskiv
Torkel raketbajsade när han var mindre och såklart gjorde han det i sjalen. Japp, det var bajs överallt, men som tur så var vi hemma.

Tova har kräkt ner en ergo och då var hon nästan 3 så det var inget lätt mjölkkräk inte och vi var på promenad. :oops:
Användarens profilbild
Av Siena
Min son har fel på kräkreflexen. Den är mycket mycket mycket lättretad. Första gången jag skulle få upp honom på ryggen fick jag en spya över nacken så det rann innanför mina kläder ända ner i underbyxorna... Då var det inte mjölkspya utan matspya (och matspya av burkmat vilket nog är det äckligaste som existerar).

När han var liten förra vintern kräkte han ner heeeela mig när jag bar honom på magen, jag blev plask blöt från kragen ner till skorna av en härligt, surdoftande mjölkspya. Det hade varit ok om det inte var minusgrader ute och vi var 15 minuters promenad hemifrån...

Senast i lördag spydde han ner makens rygg med sempers pastastjärnor i köttfärssås... På kafé i centrala malmö. Paret som satt bredvid tyckte synd om oss och som för att lindra vår ångest över att stället började stinka spya så sa mannen: jag tycker mest det luktar köttfärssås! Så gullligt försök att säga att det inte var såååå äckligt.

Så vad gör man när man har kräkbarn och vill bära i sjal? När sonen var som värst och kräkte 6-7 gånger om dagen hade vi med oss lika många ombyten till honom varje gång vi gick ut. Sen minst tre ombyten till sig själv. Två sjalar och vagnen (Som mest behövdes för att frakta alla prylar vi var tvugna att ta med oss, men många gånger även som fortskaffningsmedel efter sjalarna var nerkräkta!). Det var som att åka på enveckas semester bara man gick utanför dörren! :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av mica
En bajsolycka har vi haft här. Guuuuult amningsbajs på den fina silvergrå babun. Vi var på promenad, men fick snabbt gå hem.

Annars har det gått bra.
Användarens profilbild
Av ernamalin
Ja, här har vi en kräkbebis som lyckas kräkas X antal gånger varje dag så man börjar ju vänja sig vid att man kan aldrig gå en meter utan världens packning.
Man försöker hela tiden hitta smarta lösningar.

När vi bär utomhus har Hilda haklapp och liten halsduk så det finns liksom flera lager att ta av om det blir blött, själv har jag en fuskpolo som jag sytt på en bit frotté på framlappen det tar också en del av det blöta.
När vi kommer in (och inte är hemma för där spelar det ingen roll) tas ju alla halsdukar av och då brukar jag ha en av IKEAs tvättlappar dubbelvikt i urringningen och mestadels så brukar den fånga upp kräket.

I skötväskan finns för det mesta en reservsjal, då en liten smidig trikå eller ringsjal som inte tar så mycket plats, en extra tröja till mig och minst 3 bodysar, några haklappar och kräkhanddukar till Hilda.

Mycket packning blir det men hellre det än att behöva gå kall och blöt.
Användarens profilbild
Av svas
Finns det sjalar i galontyg??? Bara att spola av vid eventuella "olyckor"... :hmm:
Användarens profilbild
Av Elwi
Elias är en riktig liten spybebis, som andra skrivit in så luktar sjalarna lite lätt spya hela tiden. Mäst ofräcsht är nog när han lägger av en riktig ulk mitt mellan brösten när han bärs i tex Mobyn.... det lixom sipprar in mellan brösten... varmt och kladdigt.....
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?