Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
Svärmor har sagt i flera år att de har en vävstol som bara står och inte används och vill jag använda den så är det bara att ta hem den. Jag tror jag ska ta henne på orden och ta hem den och sätta upp den och väva en massa i vinter. Funderade på att kanske försöka mig på en bärsjal.

Någon som har några tips att dela med sig av?
Bra böcker att låna på biblioteket?
Vad använder man för tråd?
Vilket vävsätt är lättast att väva?

All hjälp ni kan dela med er av tas tacksamt emot.
Användarens profilbild
Av Luna
zmurfan skrev: Någon som har några tips att dela med sig av?
Bra böcker att låna på biblioteket?
Vad använder man för tråd?
Vilket vävsätt är lättast att väva?
Biblioteket har säkert bra böcker, kolla igenom hela hyllan med vävböcker och välj de som du själv gillar och förstår. Tror att denna bok är bra om den finns på ditt bibliotek
Laila Lundells nya vävbok
ISBN/ISSN 9153418611

Till bärsjal så är det väl bäst med bomullsgarn. Tror att det är enklast för en nybörjare att jobba med bomullsgarn 16/2 men det blir nog en ganska tjock sjal.

Det är enklast att väva tuskaft, men inte så mycket svårare att väva korskypert som är en bättre bindning till bärsjal.

Sätt upp en smal provväv så kan du se om du får till den kvalite du vill ha. Man får testa att slå olika hårt eller löst och kanske skeda om så att det blir annan täthet mellan varptrådarna.

Jag vill inte avkräcka dig men jag skulle inte försöka mig på att väva en bärsjal trots att jag är erfaren väverska. Det är ett jättejobb och materialet kostar säkert mer än vad en färdig sjal kostar att köpa. MEN fördelen är ju den att du väver din helt unika sjal. LYCKA TILL!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Luna, tack för ditt svar. Har idag varit på bibliotekwet och lånat just den bok du nämnde. + 5 andra med. + att jag lånade en bok av svärmor med.

Var även in på en hemslöjd och kollade priser på bomullsvarp, jisses vad dyra de var. :)
Jag ska iaf sätta upp en väv till en början och prova mig fram. Få se om det bli en bärsjal eller inte. Men nog vore det lite häftigt med en egendesignad bärsjal.
Lessnar jag på bärsjalsvävande så har jag massa trasor att väva mattor av. :)
Användarens profilbild
Av Luna
zmurfan skrev:Var även in på en hemslöjd och kollade priser på bomullsvarp, jisses vad dyra de var. :)
Jag ska iaf sätta upp en väv till en början och prova mig fram. Få se om det bli en bärsjal eller inte. Men nog vore det lite häftigt med en egendesignad bärsjal.
Lessnar jag på bärsjalsvävande så har jag massa trasor att väva mattor av. :)
Ja, det är dyrt med garn. Hoppas att jag inte avskräckte dig från att pröva, för en egendesignad sjal vore häftigt som du skrev. Sätt upp en smal varp så får du känna dig fram. Annars är det kul att väva mattor. Bra sätt att lära sig väva. Jag vävde min första matta när jag var 8 år.
Användarens profilbild
Av Luna
Nu är vintern här...
Hur gick det, väver du?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Nä jag väver inte ännu. Men vävstolen står uppställd. Jag ska bara knyta en 800 skaft först så ska jag väva sen. Har bara 670 st kvar ungefär. Jag får ju aldrig sitta ifred och knyta så det tar ju sån evinnerlig tid. :)

Men så fort jag knutit färdigt så ska det bli väva av. Måste komma på en färgsättning till väven med.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Å förresten.... Vintern här? Vart då???
Här är marken grön nu igen.
All snö vi hade för ca 3 veckor sedan har tinat bort och nu är det ca 4 grader plus.
Användarens profilbild
Av Luna
zmurfan skrev:Å förresten.... Vintern här? Vart då???
Nä, jag glömde nog en :wink: för jag kollade enbart i almanackan och tänkte att det närmar sig Lucia å så. Här är grönt och regnigt och ännu så länge långt från Bildväder.

Det är många moment i vävning men eftersom det inte är pulka och skidväder ännu så är det bara att knyta på. Lycka till!

Hääääääär kommer lite vinter!

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?