Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Filla
Hei

Jeg venter straks mitt andre barn og har fått øynene opp for bæresjal. Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha et langsjal som kan brukes til alle knytinger. Jeg har forstått det sånn at trikotsjalene er mykere og bedre å bruke for de aller minste og vurderer derfor å kjøpe en Baby Bundler ettersom den er billigere enn Hug-a-bub.

Men hva anbefaler dere? Noen gode/dårlige erfaringer å dele? Er det noen andre sjal dere heller vil anbefale?
Användarens profilbild
Av Anso
Jag gillar även Minimundus egen sjal som finns i två bredder och längder. Härlig kvalité men jag har tyvärr inte provat den.

Har själv en Cuddly Wrap (Babyhip) som är ca 50 cm bred vilket gör att det inte blir så mycket tyg att hantera. Tunn och skön och avlastar bra.

Svåra val när det finns mycket att välja på!!!!

Titta under sjalrecensioner också.
Av Filla
Takk for svar! Det dukker opp flere og flere typer sjal jo mer jeg leser..

Hvor kan jeg lese mer om Moby Wrap? Og hvor får jeg eventuelt bestilt en?

Det kan forresten virke som om det er mye mer utbredt med bæresjal i Sverige enn i Norge. Det meste jeg finner av informasjon er på svenske nettsider.

Om andre også har noen kommentarer så tar jeg gjerne imot flere råd! :)
Användarens profilbild
Av Alven
Moby Wrap finns bla på Stellaris, se länk till höger!
Av Filla
Moby Wrap ser jo også bra ut. Er det noen vesentlig forskjell på den og Baby Bundler, bortsett fra at endene er smalere på Moby Wrap? Fordeler de vekten like bra? Er de like behagelige for både mor og barn? Kan de brukes like lenge?

Jeg ser mange av sjalene reklamerer med at de kan brukes til barnet er 2 - 3 år gammelt, men jeg ser her på forumet at de fleste går over til vevd sjal mye tidligere. Hvor lenge kan jeg regne med å kunne bruke et av disse sjalene?

Jeg har visst mange spørsmål, men jeg har nettopp begynt å sette meg inn i dette.. Jeg tenkte ikke på det før, rett og slett. Jeg vil gjerne bestille snart siden jeg har termin på mandag. ;)

Jammen bra jeg fant dette forumet, så dere kan svare på alle mine dumme spørsmål. :oops:
Av luxia
Det går ju också bra att satsa på vävd sjal från början, om man vill vara lite ekonomisk. Det går fint att bära nyfödda i vävd sjal, även om jag har förstått att det är mysigare i trikåsjal.
Av Filla
Ok. Men det er litt vanskeligere å knyte et vevd sjal for nybegynnere som meg, eller?

Hvis jeg skulle valgt et vevd sjal til å bruke gjennom hele "bæreperioden" helt fra nyfødt, hvilket sjal anbefaler dere da?

Gir et vevd sjal like god støtte til bebisens hode?
Användarens profilbild
Av diddeldi
det är nog lite lättare att börja med en elastisk sjal. moby wrapen är ju inte så farligt dyr heller.

vilken vävd sjal man ska ha är svårt att välja... det finns så många fina färger av olika märken och kvaliteter. enklast är nästan att surfa runt här inne och titta på bilder och läsa sjalrecensioner. kanske är det någon som lockar en lite mer än de andra. men de flesta nöjer sig inte med en sjal :wink:
Av luxia
Alla är vi nybörjare i början. Jag började med hopsydda gardiner, så vi kan säga att det var en vävd långsjal. Efter ett par gångers testande, så gick det riktigt bra!

Jag skulle säga att det går bra med nästan vilken sjal som helst, även till ett litet barn. Man ser bara till att stoppa in huvudet bakom ett av "hängslena" som kommer ner från axlarna. Eller så bär man i vagga, om barnet vill det. (Det verkar inte alla barn vilja. Inte mitt, t.ex.)

Det finns många knytinstruktioner. Här är en rätt så bra tabell: http://www.sjalar.nu/smafolket/texter/knytsammanf.htm
Av Filla
Det er hvertfall mye inspirasjon å hente her!

Akkurat nå er jeg fristet til å begynne med en Baby Bundler, og så kjøpe et vevd sjal etterhvert. Men hvis Moby wrap er like bra som Baby Bundler bør jeg jo kanskje være litt økonomisk..

Jeg gleder meg hvertfall til å bære bebisen i sjal. Det ser så koselig ut.
Jeg hadde Baby-Björn bæresele til han som nå blir 3 år, og den fikk vi ikke brukt så mye. Det er litt begrenset hvor nyttig det er når de kan sitte i selen så kort tid av gangen.
Användarens profilbild
Av mojsan
..babybundler hann jag inte använda så länge, upptäckte inte sjalvärlden förränn Bella var halvåret ungefär. Men det är en bra sjal, mjuk och skön, och av stadig trikå. Knuten blir stor, så där kan mobyn ha en fördel. Sen har kvaliteten diskuterats, vissa tycker att det inte är nån skilllnad, medan andra tycketr att bundlern är av bättre kvalitet. Jag tror inte det är nån jätteskillnad. Dock: är man extra varm av sig ska man kankse titta på lite svalare elastiska sjalar: Huggabub, Pikku-Ruu, Kari-me och (heter den cuddle wrap?)

Annars tror jag du gör rätt, elastisk först och så börja klura på vävd. Jag har båd hoppediz och didymos, och allmänt verkar det vara så att man får det man betalar för. Men de är ju bra båda två. Diagonalvävt är jättebekvämt! Stummare vävtyper skulle jag inte rekommendera som enda sjal, men de funkar ju bra som komplement.

:shock: ojdå, flöt visst ut lite... Välkommen hit, förresten :)
Av Filla
Takk, takk! Det er bare bra med utfyllende svar. :)

Det med varme/kulde er jo en annen sak, ja. Nå føder jeg jo i løpet av et par uker, og da kan det fortsatt være veldig varmt her (Oslo) i noen uker. Men så snart september er her så blir det jo som regel kjøligere, så jeg vet ikke om det er noe poeng å ta så mye hensyn til det. Men jeg kan ta en titt på de sjalene du nevner.

Blir knuten på Baby Bundler veldig stor, eller?
Användarens profilbild
Av mojsan
Jag tror att värmemässigt kan bundlern bli bra i den ruggiga skandinaviska hösten! Svårt att beskriva knuten... den blir lite bylsig, liksom, liksom på mina hoppedizar. Kan störa lite om man skulle knyta på ryggen nån gång. Men jag tycker det är rätt ok på magen.

En annan sak: om du inte är ganska stor skulle jag nog ta 5,1 m, jag har en 5,4 meter (trodde nog att sambon skulle vilja testa iallafall), och det blir för mycket tyg över för mig. Jag är 161cm och drar 40-44 i kläder, lite olika för olika delar av mig :wink: , inte så liten jag heller...
Av Filla
Jeg er 168 høy og bruker vanligvis str. 38 eller medium. Tror du 5,1 m holder til meg, da? Mannen min er ikke så stor han heller - akkurat like høy (eller lav ;) ) som meg, og slank.

Så omtalen av Cuddly Wrap under Sjalrecensioner, men hvor kan den eventuelt bestilles, og hva koster den? Det høres jo ut som om folk har gode erfaringer med den også. Mens jeg bare blir mer og mer forvirret. :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?