Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har kanske en underlig fråga för er som har superkoll på detta med sjalar och selar. Men det bjuder jag på! :-)

Sitter just nu med dottern (3 månader) i just en babybjörn active, hon tycker väl att den är ok.
Men i ärlighetens namn så gillade hon nog hug-a-buben bättre, men jag tycker att det är så omständigt med knytandet (är lite bekväm kanske) och sambon fick aldrig nån känsla för sjalen, så vi köpte då en bb-sele.
Men det känns ibland lite svajigt med selen...

Är nu lite fundersam på om jag istället vill ha en annan sele, som ju ska vara bättre, eller? :?:
Har läst nånsrans att barnen inte sitter i groda (tex) i en bb-sele, men gör dom verkligen det i någon sele??
Dom bilder jag sett på just ergo o patapum så tycker jag att barnen sitter likadant i dom som Elise gör i bb.

Skulle helst vilja ha en suuuupersmidig sjal, men är inte så bra på det här, finns för många olika att välja på!
Vill egentligen inte ha en typ ringsjal, för dom belastar väl bara ena axeln, eller?

Nån som kan och orkar förklara skillnaden mellan den sele jag har och de andra som finns? :D
Användarens profilbild
Av marlene
I en ergo eller patapum sitter barnet med knäna högre än rumpan, i en babybjörn dinglar benen ner och barnet sitter inte bra. Så ja det är skillnad på babybjörn och ERGO/Patapum.

För att inte tala om att både ergo och patapum är skönare att bära i än en babybjörn även om det är en active :lol:
Av Chessie
Dottern kanske sitter i ner groda även i bb för att hon är så pass liten då... Hon är bara 53 cm lång o väger 4,5 kg.
Jag vet inte, men jag tycker som sagt att det ser lite likadant ut, men jag kan ju ha fel! :)

Ska kanske spana lite...
Sambon blir väljätteglad om jag vill köpa en annan redan!! :D
Av FiaLisa
Chessie skrev:Sambon blir väljätteglad om jag vill köpa en annan redan!! :D
Han kommer att vänja sig. ;-) :-)
Av Chessie
FiaLisa skrev:
Får väl hoppas på det!! :wink:

Men nån som har tips på vilken av selarna som är "bäst" för min lilla tös?
För visst kan man använda från 3 månader?
Användarens profilbild
Av Elina
Chessie skrev:
FiaLisa skrev:
Får väl hoppas på det!! :wink:

Men nån som har tips på vilken av selarna som är "bäst" för min lilla tös?
För visst kan man använda från 3 månader?
Ergo & patapum är väl från 6 månader, men sutemi kan man ha tidigare, från 3-4 månader...

har en blå sutemi till salu
Av Chessie
Ok, då har jag kanske missuppfattat från vilken ålder dom är ifrån.

Ska se om jag hittar nåt om den andra selen, sutemi.
Av belinda
Tror att det är från fyra-fem månader de rekomenderar till patapum och ergo. Men man kan ju använda dem tidigare om man vill, man kan ju låta bebisen ha fötterna inuti selen t ex, fast jag tror ju att det inet är lika mysigt som i en sjal då förstås.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
belinda skrev:Tror att det är från fyra-fem månader de rekomenderar till patapum och ergo. Men man kan ju använda dem tidigare om man vill, man kan ju låta bebisen ha fötterna inuti selen t ex, fast jag tror ju att det inet är lika mysigt som i en sjal då förstås.
:iagree:

4,5 månad var Thea när hon växte i ergon ordentligt. Annars finns ju infant insert att lägga i ergon, men det är visst ganska många som inte gillar dem.

Jag måste bara tillägga här att en stor skillnad mellan BB och de ergonomiska selarna är ju att de har midjebälte som gör det sååååå mycket mer bekvämt att bära med för "bäraren". Dessutom kan man sen när barnet blir lite större bära på ryggen och inte bara på magen som i en BB.

När det gäller smidiga sjalar så är det nog så att det finns inget smidigare än trikåsjal :roll: . Eller jo, ringsjal och bärpåse, men då är det ju som du säger, att man bara belastar ena axeln, vilket inte är skönt för längre stunder. Vad du däremot skulle kunna testa är en asiatisk bärsjal, mei tai, som är ett slags mellanting mellan sjal och sele. Det skulle du kunna använda redan nu. Antingen med benen innanför som en liten groda, eller utanför om den är tillräckligt smal i sittdelen. De är inte lika omständiga och svåra att knyta som en sjal, men tusen gånger bekvämare än BB (och även ergo om man bär på magen).
Kolla upp det lite närmare :wink:

Klistrar in en bild på en mei tai :wink:
Bild
Användarens profilbild
Av Anso
Bredden på sittdelen på Sutemi, Ergo och Patapum avgör lite när man kan sätta ett barn i dem. För Hanna passade det bra när hon var ca 65 cm lång, då gick sittyget ifrån knäveck till knäveck. Före det hade det blivit för mycket spagata av det hela. Det går ju också att göra som t.ex April, sy in sittdelen lite så att den blir smalare ett tag innan barnet växer i selen. På alla de här tre selarna så finns det ju huvudstöd så att barnet får stöd för huvudet vilket ju är viktigt innan de har blivit stadiga i nacken.
Av Chessie
Ja, nu har jag i alla fall beställt mig en Mei Tai, ska börja sys nästa vecka. Kul!
Längtar redan efter den, skickade nyss iväg min beställning!

(Hon som syr den finns säkerligen med här på SB oxå!)

Tack alla ni som berättat vad ni vet och era erfarenheter!

Kanske blir någon av dessa selar nån gång i framtiden, men nu ska jag nog ge sjalarna en chans till!
I hopp om att Mei Tai-en är enkel att ha att göra med så vi slipper bli osams! :wink:
Användarens profilbild
Av milimani
Jag har en ergo till lillan som är 3,5 månader. Sydde in den lite i sittdelen (enligt aprils instruktioner) och då passar den jättebra. Och ja, de sitter ergonomiskt riktigt i en ergo.

Jag har en easyhug också som jag tycker är jättebra. Mycket enkel att använda och avlastar bra och fördelar tyngden jämnt.
Av belinda
va kul att du bestämt dej för en mei tai, det blir nog super :D
Användarens profilbild
Av Siena
Kul att du bestämt dig för en MT, det är precis mittemellan sjal och bärsele tycker jag!

Jag tänkte på att du tyckte det var lite knöligt och svajjigt med sjal, kan du inte ta kontakt med en bärsjalsambassadör i närheten av där du bor, så du får lite knyttips. Det är ju synd om du köpt en så fin sjal och inte har möjligheten att använda den! Spana in under forumet bärsjalsambassadörer!
Av Chessie
Ja, i ärlighetens namn så var jag så lycklig när jag köpt den ena Hug-a-buben så jag köpte dessutom en till, så jag har ju tåv stycken...
Som inte används...

Skäms nästan lite nu!
:oops:

Men det kanske kan vara en bra idé att fråga nån om lite knythjälp och tips!
Tyckte ibland oxå att det blev så varmt med den på, men jag är väldigt varmblodig oxå iofs.
Men jag har inte helt gett upp på mina fina sjalar, för jag kan ju lätt konstatera att jag trots knölet med knytningen så gillar jag sjalarna mer än vår Babybjörn! :)

Finns det en övre gräns då man inte längre kan använda Hug-a-buben?
Vikt och storlek på barnet tänkte jag på då..
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?