Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av marlene
Bina skrev:Mia: jag svarar för mig själv.. för att den är billigare! och utan fjärilar :wink:
Men det kommer väl en utan fjärilar snart :lol:
Användarens profilbild
Av Mia
ok! :wink: :D
Fu e bra bärmojängstokig du Bina! :wink:
Användarens profilbild
Av Bina
marlene64 skrev:Men det kommer väl en utan fjärilar snart :lol:
mm men inte billigare väl? :wink:
Mia skrev:ok!
Fu e bra bärmojängstokig du Bina!
shhhhhhhhhh :oops: :roll:
Användarens profilbild
Av marlene
Bina skrev:
marlene64 skrev:Men det kommer väl en utan fjärilar snart :lol:
mm men inte billigare väl? :wink:
Nä förmodligen inte :? Men jag är rätt nöjd med min nya ERGO :lol:
Användarens profilbild
Av Bina
marlene64 skrev:
Nä förmodligen inte :? Men jag är rätt nöjd med min nya ERGO :lol:
Det skall du vara! Jag försöker mest övertyga mig själv om att jag blir precis lika nöjd med en Patapum som Ergo om jag nu skall ha nån sele... :lol: :lol: :lol: det svänger om sjalgarderoben här i vårt hem :roll:
Av Linni
9kg, 68cm och sex månader! Och hon satt jättebra i Toddlern... fast inte med armarna utanför såklart. Det beror väl lite på vad man själv gillar. Själv så tyckte jag att det kändes mkt säkrare att ha ryggstöd hela vägen upp till axlarna... Hon satt toppenbra i Toddlern tyckte jag... Kändes stabilt och bra!

Men jag är ju inte van vid bärselar. Provade Gamla och nya Ergon och de båda Patapum nyligen bara. Nya ergon och Toddlern provade jag under en lite längre tid, de två andra bara lite snabbt!

Enligt mig så var det inga större skillnader mellan Toddlern och Nya Ergon. Gillade fickorna och vadderingen för barnets ben bättre med ergon. Å att spännet satt på bältet och inte rätt mot huden! Och att midjebältet var lite formsytt (säger man så?).Men å andra sidan så var ju fodret och huvan rätt fult!

Toddlern är snyggare tycker jag och de kändes nästan likvärdiga för mig som bärare...

Inget direkt svar men lite mer att klura på kanske!
Användarens profilbild
Av naimiez
Jag och gubben satt och pratade igår om baby carrier eller toddlar av Patapum. Vi hade lutat mot toddlern men så tänkte jag att jag kollar hur gammal ett barn är när den väger 18 kg respektive 27 kg. Wilma skulle jag kunna bära tills hon är 4,5 år i baby carriern och tills hon är 7 år i toddlern. Bär man barn så länge? Hon knorrade löite i sjalen sist så jag vet inte ens om hon går med på ryggbärnade men det kanske hon vänjer sig vid.

Kanske skall sats på en baby carrier istället så nästa barn kan ha den tidigare......känns det som man vill bära mer när Wilma väger 18 kg får vi väl byta ut den då :-D

Angående sutemin som jag varit så inne på förut så tyckte gubben att korsat INTE var bra för den trycker på musklerna vid halsen.....vad de nu heter :? men ändå.....om man skall ha ett barn till och mjölk i brösten kanske korsat inte är så bekvämt :-)

Har den nya ergon kommit? Någon isåfall som kan ta ett kort på höftbärandet. Det är det enda jag kan sakna med Patapumen.....annars har den en sbyggare skärning i sig tycker jag. Kan man ha en ringsjal som komplement för höftbärnade till Wilma, idag 10 kg och uppåt?
Av Annsofi
När det gäller Toddlern så är det just för att barnet inte kan sitta med armarna ovanför som den inte rekommenderas för mindre barn. Barnet kan dock sträcka ut armarna på sidorna men har axelremmarna över sig. Lite svårt att förklara men jag råkar veta att Linni har ett bra foto :wink: Linni - när du provade den vanliga Patapum - tyckte du inte den gick upp bra över hennes rygg? Inte ända upp till axlarna/nacken förstås men strax under armhålorna eller?
Användarens profilbild
Av naimiez
Här verkar de billiga iallafall...... https://www.babygerecht.de/?RefLink=htt ... ems271.asp

Hittade också en bild som jämför baby carriern och toddlern: http://store.attachedtobaby.com/Patapum.aspx

ÄNTLIGEN!!!! En bild på toddlern: http://www.littlepossums.co.uk/slings/soft-slings.htm :P Och på alla andra också på samma sida.....
Senast redigerad av naimiez den tis jul 26, 2005 08:33, redigerad totalt 1 gånger.
Av Annsofi
ja det är jättebra med en ringsjal som komplement! En sele är en bra investering från halvåret ungefär när barnet sitter bra och sen har man ett bra, enkelt och smidigt bärhjälpmedel för ett par år. Jag räknar med regelbunden användning upp till ca 3 år. Självklart kortas bärtiderna i takt med att barnet blir äldre.
När det gäller ringsjalen så har modellen betydelse (tyg och axelvikning) för avlastning och bekvämlighet. Vill man bara ha ringsjalen för att snabbt ta upp barnet 5-10 minuter då och då så klarar man sig nog med vilken ringsjal som helst men vill man kunna gå ett ärende på stan och ibland lämna vagnen hemma när man ska ut och barnet väger 10 kg+ så rekommenderar jag att man lägger lite större vikt vid valet av ringsjal men den tenderar då också att bli dyrare...Är man som jag en höft-bärar-typ så är det helt klart värt det men oavsett vilket så är en ringsjal ett oerhört bra komplement.
Av Annsofi
ja det är strax under rekommenderat pris för Patapum. Tillkommer inte frakt så blir det ju lite billigare än i Sverige. Det lägsta priset är för den gamla modellen utan huvudstöd. Den säljs nog billigare också på Stellaris om du är intresserad av den. Klarar man sig utan huvudstödet så är den gamla modellen ett prisvärt alternativ! Jag tror dock inte att det blir billigare billigare att beställa från denna sidan än om du köper i Sverige om frakten tillkommer vilket det säkert gör.
Användarens profilbild
Av Mia
4.5 år,18kg!!?
Min 21mån son väger 15.5....! så jag ska ialla fall ha en sele som räcker mer än t 18 kg för jag bär gärna honom fortfarande!
Användarens profilbild
Av naimiez
Mia skrev:4.5 år,18kg!!?
Min 21mån son väger 15.5....! så jag ska ialla fall ha en sele som räcker mer än t 18 kg för jag bär gärna honom fortfarande!
Kolla i BVC-boken eller här: http://www.smabarn.com/utveckling/langd_och_vikt.htm.

Wilma är ju en tjej och killar brukar vara tyngre.....Wilma har hela tiden följt medelkurvan så jag förväntar mig inte att hon skall rusa i vikt.......
Av Annsofi
jag är ingen expert på det här med vikt men är det inte så att tillväxten planar ut lite, viktökningen är inte så snabb när de blir lite större. När det gäller 18 kilo så kan man som många visat bärat betydligt större, äldre och tyngre barn i den vanliga patapum också. Köper man en sele tidigt, dvs när barnet är 6-12 månader så räcker den "vanliga" selen men det finns också många som köper en sele först när barnet redan är 2 år+. Toddlern rekommenderas till den som köper en sele till ett barn som är från ca 18 månader så till ditt barn som är 21 månader och väger 15.5 k är säkert Toddlern ett bra val. Jag vill dock poängtera just "köper" då man absolut inte behöver byta ut sin vanliga sele mot en toddler!
Jag har inte sett någon här på sjalbarn som har sagt/känt att de inte kan använda deras sele (patapum, ergo eller sutemi) för att barnet blivit för tungt för den och bärbehovet kvarstår. Många kvinnor upplever det dock problematiskt att bära barnen när de blir långa och då med anledning av att barnets ben går så långt ner.
Användarens profilbild
Av Jennelii
naimiez skrev:men så tänkte jag att jag kollar hur gammal ett barn är när den väger 18 kg respektive 27 kg.

Min 9-åring väger ca 25 kg (lite olika från dag till dag, mellan 24-26) men henne skulle jag ju inte bära förstås :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?