Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Annika80
Jag ska prova sy mina första par byxor med muddar uptill och nedtill, har ni några tips?
Har själv kommit på att det är nog smartast att sy fast benmuddarna innan jag syr innerbenssömmen (stl 74) annars får jag nog inte på benet på symaskinen.
Har fått tag i ett mönster utan sidsöm på benen och har klippt ut tyget + muddarna. Tänkte att muddarna ska bli 4cm höga.
Men hur mäter ni hur långa muddarna ska vara?
I midjan mätte jag midjemåttet, och vid fötterna tog jag nån cm längre än vad hon hade runt ankeln.
Och en sak till när jag måttade med benmuddarna mot tyget längst ner på byxorna, så kommer det ju att bli en massa veck där, eftersom byxorna är vidare nedtill än mudden.
Är era byxor lika smala nedtill som mudden eller hur har ni det där?

Ja nu har jag väl svamlat klart :blahblah:
Användarens profilbild
Av Tina2
Har du Overlockmaskin?
Jag förklarar såsom du får göra om du har "vanlig" symaskin.

I stället för raksöm ( den går lätt av i stretchtyg!!) är det bättre om du kan använda din symaskins stretchsöm /hushållsoverlocksöm.

Benmuddarna syr du fast först. (efter du sicksackat allt.)
Sträck mudden så den täcker hela byxtyget.

Sy sedan ihop byxbenen nerifrån. (Börja alltså sy ihop mudden.)
Sy rätsida mot rätsida.

Vik ena byxbenet in och ut. (Så det är rättvänt.)

Stoppa in det rättvända byxbenet i det som fortfarande är vänt ut-och-in.
Sy ihop grensömmen.

Vänd rättvänt. (In och ut.)

Sy ihop midjemudden.
Jag vänder ihop den dubbelt, då blir det stadigare och så slipper man "ful-överkant som sytts ihop.)

Sy fast midjemudden med mittsömmen bak, mot byxans baksöm.
Rätsida mot rätsida.

Färdigt!

Vill du spara tid, kan du syihop hela byxan först utan att sicksacka.
Sicksackningen kan du göra då byxan är klar, om du vänder den ut och in.

(Har jag glömt något?! Tre hungriga kids står och gapar i köket!...
Dags att göra middag!)
Användarens profilbild
Av florin
Byxor utan sidsöm blir jätte snygga :D

Jag syr inte fast mudden innan jag syr ihop byxorna, tycker inte att det blir snyggt. Man får dock inte runt tyget runt friarmen men det går bra i alla fall. Det blir inga veck när man syr fast mudden eftersom man sträcker mudden så den ska räcka runt hela öppningen. Det blir alltså rynkor men ej veck. Mudden i midjan tar jag midjemåttet och minskar mudden med ca 5 cm. Mudden töjer sig när man syr fast den....
Användarens profilbild
Av Sockertopp
florin skrev:Byxor utan sidsöm blir jätte snygga :D

Jag syr inte fast mudden innan jag syr ihop byxorna, tycker inte att det blir snyggt. Man får dock inte runt tyget runt friarmen men det går bra i alla fall. Det blir inga veck när man syr fast mudden eftersom man sträcker mudden så den ska räcka runt hela öppningen. Det blir alltså rynkor men ej veck. Mudden i midjan tar jag midjemåttet och minskar mudden med ca 5 cm. Mudden töjer sig när man syr fast den....
Syr du fast mudden med overlockmaskinen Florin? Jag har inte testat ännu men tycker det verkar bökigt att få in det i maskinen. Nåt tips?
Användarens profilbild
Av tinaw
Man kan sy inifrån benet. Fast det är kanske svårt? Jag har friarm på min overlock, och syr mudd på den. Syr byxbenet först och syr på mudden sen.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Mmmm.....min är det inte friarm på...och då känns det väldigt trixigt. Fast jag får väl testa mig fram helt enkelt.
Användarens profilbild
Av Kristina
Jag syr som Florin (det är ju hon som lärt mig ;)) på hennes overlockmaskin. Friarm vet jag inte om den har, vad är det? Tycker det verkar bökigare att sy på mudden först faktiskt.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Friarm är att själva 'bordet' i symaskinen är som en utstickande lite smalare del så att man kan trä in ett byxben t.ex. (dock inte jättesmalt - tänk dig ett par jeans eller lite mindre) ända in till pressarfot o nål. Ungefär som en sån där strykbräda som är smalare o till för skjortärmar......

Svårt att förklara....
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag använder nog inte friarmen jämt heller när jag tänker efter, syr antingen platt mot bordet eller inifrån benet då. Det är ganska lätt, en viss teknik bara.
Av magda_
Annika80 skrev:Har fått tag i ett mönster utan sidsöm på benen och har klippt ut tyget + muddarna.

Hur syr man för att inte få sidsöm?
Kan man hitta mönster på nätet?

Kram
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag syr också på mudden efter att jag sytt ihop byxorna. Har inte friarm på "min" (mammas) maskin och tycker inte att det är svårt. Lite trixigt när man syr små storlekar, men bara man är noga och inte syr så fort är det inga problem. Jag brukar sätta nålar i både mudd och byxben (alltså inte nåla ihop utan var för sig) så är det lättare att sträcka tyget jämt.
Användarens profilbild
Av tinaw
magda_ skrev:
Annika80 skrev:Har fått tag i ett mönster utan sidsöm på benen och har klippt ut tyget + muddarna.

Hur syr man för att inte få sidsöm?
Kan man hitta mönster på nätet?

Kram
Nej på nätet finns nog inget, men väl på biblioteket. Hittar du inget med hel utsida går det bra att göra ett eget från ett vanligt joggingbyxemönster. Lägg ihop mönstret på frambyxa och bakbyxa i sidsömmen och rita ett nytt mönster där de sitter ihop. Gör midjan lika stor som innan och se till att trådrakerna går parallellt, de blir nog att överlappa varandra lite grann på vissa ställen framförallt över höften, men det gör inget.

Kan också tipsa om tidningen Ottobre Design som innehåller många mönster i varje tidning. Barnkläder framförallt. Går även att beställa på internet, eller kanske tradera?
Användarens profilbild
Av Annika80
Åh tack för alla svar! Hann dock inte se några innan jag började sy.
Har sytt två par byxor, det första paret blev alldeles för höga i midjan (konstigt mönster?) så jag kortade ner midjan på det andra paret.
Jag sydde fast benmuddarna innan jag sydde innerbenssömmen, det var enklast för jag fick sträcka mudden massvis, men snyggast är det ju att sy fast den efteråt (ska prova det med)
Och min symaskin :evil: gillade inte trikåtyget för där hoppade den över en massa stygn så jag sydde dubbla sömmar :oops: , frotte tyget gick det bättre med.
Men jag syr ihop grensömmen först och innerbenssömmen sist, ska man sy det i omvänd ordning? :roll: Och vad spelar det för roll?
Jag sicksackar efter att jag sytt raksöm.
Ska sy två par byxor till ikväll, sen kan ni få se bilder.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?