Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av miso
Håller på att få bukt med finesserna på min ärvda symaskin och använde igår för första gången overlocksömmen när jag sydde i velour. Nu har jag några frågor om hur ni gör som inte har en maskin som skär tyget:
- syr ni ute i kanten? Just velour är inte så lätt att klippa exakt i och jag vill hellre ha sömmen rak än kanten så jag sydde en bit innanför, hur gör ni?
- finns det nån vits med att klippa kanterna om man inte sytt längst ut?
- vilken sömsmån lägger ni till mönstren om ni syr ute i kanterna (1 cm blir ju för mycket)?
Användarens profilbild
Av tinaw
Du menar att du syr overlocksöm på en vanlig symaskin, eller? Du behöver inte använda overlocksömmen i sömsmånerna alls på velour, bättre med tex elastisk raksöm eller den här

__//__//__//__//__
Användarens profilbild
Av miso
ja jag har en gammal maskin. Tack för tipset om elastisk raksöm!
Användarens profilbild
Av Cecilia
tinaw skrev:Du menar att du syr overlocksöm på en vanlig symaskin, eller? Du behöver inte använda overlocksömmen i sömsmånerna alls på velour, bättre med tex elastisk raksöm eller den här

__//__//__//__//__

Det är det här jag alltid kallat overlock? :roll: Jag kanske är så gammal och har så gammal symaskin att jag är helt lost nu... 8)
Användarens profilbild
Av miso
*kollar upp*

I min manual från -76 heter den sömmen tinaw skriver om bindsöm.
Overlocksöm ser ut så här
Bild
Användarens profilbild
Av miso
håller med om att den är lite bökig i alla fall på min gammalmodiga maskin. Men det är fiffigt att den så att säga zigzagar och syr raksöm samtidigt. Ibland använder jag bara svag zigzag när jag vill ha en något mer elastisk söm, mest eftersom man måste ta i för kung och fosterland för att byta insats till sömbildaren som är till för specialsömmar...
Användarens profilbild
Av Cecilia
Frida med Mea skrev:Visst är det sådan jobbig som går fram och tillbaka och tar en evighet att sy?
.
Jaa, det är det! :lol: Jag visste inte att det fanns bättre, men det är nog bara jag som har en hopplös maskin. Sen låter den som ett tröskverkk också.

Kanske dags att köpa ny? :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?