Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Soffi
Känns jobbigt att alla ska behöva försvara SIN metod.
:urule: :this: :nono:
Vi följer ingen metod, vare sig AW, EC eller AP. VI GÖR DET SOM KÄNNS BÄST FÖR OSS OCH VÅRAN FAMILJ.

Älska ditt barn så mycket du kan, amma är bra mycket och för mycket eller kanske inte alls om du inte kan eller vill. Ditt barn blir nog en bra människa ändå.
Sov med ditt barn eller inte. Jag drog en lättnades suck när vi flyttade ut liltjejen till eget rum, äntligen fick jag sova - men det är bara jag, JAG sov inte bra. Nu är vi alla gladare. Respektera att alla gör vad de själva tycker är bäst.

Ditt barn mår bra om du mår bra! Bli inspirerad av alla metoder, men alla barn (och föräldrar) är olika!
Kram
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag har egentligen två saker att komma med. Det ena är att man ska LÄRA barnen att sova på egen hand, i eget rum osv. Det är ett ganska nytt påfund (typ max 50 år i västvärlden) att det finns ens finns MÖJLIGHET att lägga barn i eget rum. Vagn har egentligen inte funnits i någon större omfattning längre tid än så heller. Om nu barn oftast inte kan gå innan 1 års ålder och inte längre sträckor innan 2-3 års ålder. Vad sjutton gjorde de på stenåldern då?? Och vad gör de i Afrika?? Jo. Bär sina barn. Att sedan komma och framställa vagn som "naturligt" och att sova i eget rum (hur många barn har DET i afrika?) som naturligt. Näe. Det köper jag inte.

Men. Jag tycker faktiskt att debatten här inne inte blir så himla mycket bättre än vad AW själv uttrycker sig. Åtminstone bitvis. Själv tycker jag att hennes metoder verkar befängda och skulle INTE tillämpa det på mina barn. Men, det beror på att det inte passar MIN personlighet och MIN familj. Men, det är klart, hade jag haft ett barn som vaknade en gång i halvtimmen varje natt i ett halvår så kanske jag skulle omvärdera mina åsikter. Och om hennes metoder hjälper någon annan så tycker jag att det är jättebra! När det gäller sömn så tycker jag bara att det finns EN enda regel: maximera sömnen för samtliga inblandade i familjen och funkar det inte med den ena metoden så får man faktiskt inte vara så "fin i kanten" att man vägrar att prova nästa.

Sjalare och AP-folk förespråkar individens rätt att välja. Den rätten omfattar tyvärr inte av alternativa uppfostringsmetoder, för då helt plötsligt så ska alla in i samma mall. Bara för att det passade VÅRT barn och VÅR familj bäst, så MÅSTE det ju gälla alla andra också?? Eller?

Jag tycker till exempel att Nannyprogrammen förespråkar en uppfostringsmetod som innebär att man hela tiden måste hålla väldigt hög disciplinnivå och kräver hög arbetsinsats. Själv är jag nog lat av naturen och därför försöker jag hitta andra vägar, men det FINNS ju folk som får jättefina barn och som har orken att hålla uppe den disciplinnivån och vars barn faktisk BEHÖVER det. Återigen. Det passar inte oss, men det kan väl få passa någon annan för det??

Jag tycker att AWs metoder inte passar oss, men det FINNS faktiskt ingen anledning till att gå till personangrepp för det. Förfasas gärna, men behåll det på en vettig nivå!!

//Kaja
Av belinda
Kan hålla med ivarenda ord i ditt inlägg Kaja! Bra skrivet.
Användarens profilbild
Av Lumlum
Heja Soffi!
Jag håller med dig! :D
(Fast i vårt fall var det maken som äntligen kunde sova gott igen när sonen fick eget rum, men det kan ju kvitta...).
Av Sussi med Maja
Bra skrivet Kaja!! När det går till rena personangrepp är det låg nivå på diskussionerna....
Användarens profilbild
Av annikar
Gahhh :shock: :shock: :shock:
Vilken människa! Och stackars tjejen som frågade och nu kommit till klarhet om att allt beror på hennes egen osäkerhet med hjälp av AW.

Bra att bjuda in henne till sjalbarn, men jag tvivlar på att hon visar sig här...

Tillgägg: Har nu läst andras svar och måste också hålla med Kaja. Det som passar varje enskild familj är naturligtvis det bästa. Man ska inte pracka på någon ens egna idéer.
Användarens profilbild
Av zandrama
Soffi skrev:Känns jobbigt att alla ska behöva försvara SIN metod.
Vi följer ingen metod, vare sig AW, EC eller AP. VI GÖR DET SOM KÄNNS BÄST FÖR OSS OCH VÅRAN FAMILJ.

Älska ditt barn så mycket du kan, amma är bra mycket och för mycket eller kanske inte alls om du inte kan eller vill. Ditt barn blir nog en bra människa ändå.
Sov med ditt barn eller inte. Jag drog en lättnades suck när vi flyttade ut liltjejen till eget rum, äntligen fick jag sova - men det är bara jag, JAG sov inte bra. Nu är vi alla gladare. Respektera att alla gör vad de själva tycker är bäst.

Ditt barn mår bra om du mår bra! Bli inspirerad av alla metoder, men alla barn (och föräldrar) är olika!
Kram
Amen! :urule:

Och säger samma sak till Kaja. Amen! :wink:

Jag fortsätter och plocka russinen ur kakan och må bra.

Men snälla, hoppa inte på AW bara för att ni inte gillar hennes metoder. Det blir ju som att kasta sten i glashus om man å ena sidan inte gillar att hon hoppas på ens egna metod och sen å andra sidan hoppa på hennes metoder. Jag tror nog "AW-fansen" blir lika ledsa av det här som "AP-fansen" blir av diskussionerna på AW-forumet.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
zandrama skrev:
Soffi skrev:Känns jobbigt att alla ska behöva försvara SIN metod.

Kram
Amen! :urule:

Och säger samma sak till Kaja. Amen! :wink:

Jag fortsätter och plocka russinen ur kakan och må bra.

Men snälla, hoppa inte på AW bara för att ni inte gillar hennes metoder. Det blir ju som att kasta sten i glashus om man å ena sidan inte gillar att hon hoppas på ens egna metod och sen å andra sidan hoppa på hennes metoder. Jag tror nog "AW-fansen" blir lika ledsa av det här som "AP-fansen" blir av diskussionerna på AW-forumet.
Fast att hoppa på AW är inte att hoppa på henne som person, även om det låter så. Hon har själv valt att sticka ut hakan och vara offentlig och är dessutom självutnämnd expert. Då får man allt tåla lite :wink:

Man kan ju tycka vad man vill om hennes metoder: och det MÅSTE man ju få, tycka menar jag! Man måste också få hoppa på dem! För visst måste man väl få diskutera olika metoder? Man får precis hur man vill tycker jag. När metoderna diskuteras tycker jag att nivån brukar vara mer sansad och jag tror nog att de flesta håller med om att i visst är hennes metod bra och för vissa kanske den är bäst.

Vad hon sen är för person irl har jag ju ingen som helst aning om. Men det måste man väl få spekulera i utan att skämmas? Precis som man får med Brad Pitt eller andra? Väljer man att vara offentlig får man stå ut med att folk har åsikter. Det är väldigt stor skillnad på att ha åsikter om AW (som är metoden enligt mig) och att som AW, i rollen som expert, kritisera andras föräldraskap. Det blir alltid en massa åsikter och folk sågar metoden medans andra försvarar personen och vice versa.

Det som jag tror de flesta kritiker (iaf jag) retar sig på och sågar är väl AW's intolerans och sätt att uttrycka sig som offentlig person/expert? Och det bara måste man ju få såga, det är en mänsklig rättighet banne mig. :wink: Man får ju såga Reinfelt och hans åsikter utan att skämmas, eller hur? Eller reta sig på Persson överlägsna attityd? Eller Aschbergs trista sätt? osv osv osv.

Varför finns det sånt behov av att försvara AW? Det gör hon ju så bra själv. Är det metoden som försvaras eller personen? Bara undrar :ooops:
Användarens profilbild
Av KATARINA
Jo, jag håller med Sara. Även om jag inte är något stort fan av hennes sovmetoder så är det inte dem jag kritiserar i första hand. Och verkligen inte de som använder sig av den. Men AW debatterar (eller rättare sagt icke-debatterar) på ett sätt som får en att tappa hakan för det mesta faktiskt. Som jag skrivit innan så använder hon sig själv mycket av personangrepp. Hon byter samtalsämne och märker ord och även om hon inte skriver "Katarina" och hoppar på mig personligen så har jag faktiskt flera gånger känt så och varit nästintill gråtfärdig av hennes nedlåtande attityd mot allt och alla som inte gör exakt som hon.

Det må vara barsnligt att göra likadant tillbaka men när det gäller henne har jag bara inte kunnat låta bli.
Av Aelia
Tycker precis som Sara, hon valde det själv :wink:
Användarens profilbild
Av zandrama
Sara med 98+02+05 skrev:Varför finns det sånt behov av att försvara AW? Det gör hon ju så bra själv. Är det metoden som försvaras eller personen? Bara undrar :ooops:
För mig är det inte ett behov av att varken försvara SHN eller AW personligen. Jag gillar helt enkelt inte personangrepp. Som Descartes sa:
"Jag gillar inte dina åsikter, men jag skulle kunna dö för din rätt att uttrycka dem".
Självklart behöver man inte tycka om varken det ena eller det andra, alla måste ju få ha sina åsikter. Jag gillar till exempel varken Göran Persson, hans åsikter eller hans metoder, men för det går jag inte runt och gör personangrepp.

Jag säger inte heller att man inte får debattera. Självklart får man det, och hur skulle det kunna bli en debatt om alla tyckte lika?! Men då får man gärna vara lite mer nyanserad än att säga tex (fiktivt exempel) "Anna Wahlgren är dum i huvudet". Då är det bättre att kanske skriva "Jag tycker Anna Wahlgren är dum i huvudet eftersom...". Att Anna Wahlgren själv debatterar genom personangrepp och ämnesbyten betyder ju inte att alla andra också behöver debattera så.

Jag försvarar alltså rätten för alla att uttrycka sina åsikter på ett hyfsat hövligt sätt. :wink:

Tillägg: Men visst håller jag med om att man som offentlig person får tåla lite mer eftersom man själv valde att bli offentlig.
Användarens profilbild
Av Linnea
det var en "hemmapappa" som kommenterade att det var en stark reaktion på att man föreslår sjal istället för vagn :roll: instämmer :lol:

läste ni den där augustikrönikan som hon hänvisade till??: ett litet AP-barn får sova :shock: suck alltsål, hon säger ju i princip att ungen är motoriskt sen (vill inte äta själv bla bla) för att han är ett AP barn = osjälvständig & hänger mamma i kjolarna (gud förbjude) :evil: :evil:

dessutom står det i förbifarten att hon brukade "kura" 2-3 barn åt gången, vilken härlig miljö att sova i, tillsammans som flera andra barn skrikandes av ångest hos en främmande elak gammal kärring :x

undrar om hon svarar på Marlenes inbjudan att chatta på sjalbarn :roll:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
:o

Men HJÄLP!! HUr kan man säga så?!?!?
Användarens profilbild
Av knutis
Varför funkar inte länken? Jag vill också läsa vad alla andra läst :(
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?