Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cayenne
JAg har bara hemmagjorda ringsjalar, och jag har fram tills nu tyckt att det varit jättebra. Men nu klarar inte min kropp att bära i den längre:-(

Jag hängde tvätt en dag med lillan i ringsjalen. DAgen efter hade jag nackspärr:-( Jag saknar snabbheten med ringsjalen t ex när jag fixar mat eller så. Avlastar t ex Ringo bättre än andra? Jag tycker det är tungt på den axeln som tyget ligger.

JAg har haft mycket problem med nacke o axlar förut, så det kanske är lika bra att bara gilla läget och använda mer avlastande bärverktyg (långsjal o Ergo)?
Användarens profilbild
Av Tabby
De avlastar nog olika bra. Hade en solfjädervikning på min egengjorda först. Den var inte så skön. Så jag gjorde om den till en annan vikning. Det blev skönare så.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Har också bara erfarenhet av olika hemsydda rigsjalar, och även om de är sydda på exakt samma sätt så är de otroligt olika att bära i då tygkvaliten skiljer - den första ringsjalen, sydd av en viscose sarong är ex. inte i ens närheten av storkis-inka-ringsjalen vad det gäller bärkomfort...

...så jag tror garanterat att det är stor skillnad mellan olika ringsjalar! :lol:
Användarens profilbild
Av April
Det tror jag med! De bästa ringsjalarna är nog så bra bara för att tyget i sig är avlastande.

En ringsjal i t.ex. lakansväv. ger ju inte alls samma avlastning som en gjord av "bättre" tyg...

Kram
Användarens profilbild
Av Anna
Ja det skiljer en hel del tycker även jag. Jag föredrar en vanlig lakanssjal i stil med nova eller hemmasydd framför Maya wrap sling för att den vikningen inte passar mig så bra, men tyget i maya wrap är egentligen mer avlastande. Nu har jag en hemmasydd av en stork och den är klart den bästa jag provat, ringo har jag mycket liten erfarenhet av.
Användarens profilbild
Av Anso
Hm, sjukgymnasten måste säga sitt :D
Jag skulle nog inte ge mig till att hänga en massa tvätt med bebben i ringsjal eftersom det blir så stor belastning på musklerna kring nacke och axlar.

Arbete med händerna ovan axelhöjd är i sig väldigt belastande för muskler/leder kring nacke och axlar.

Prova hellre att bära i långsjal med bebben på ryggen och då gärna en xomslut knytning med knut fram som avlastar axlarna. Eller kanske en sele då med avbärarbälte som också gör att belastningen inte kommer så mycket på axlarna och för nytillkomna sjalbarnare så är då det vanligast förekommande selerna här innen på sjalbarn - Ergo, Sutemi, Patapum.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Jo, det avlastar ju betydligt bättre med långsjal o sele, men ibland vill man ha en snabb lösning.

Jo, jag vet ju att det är fel att hänga tvätt o bära i singsjal, men just då låg den närmast....... JAg är så glad över att jag har hittat möjligheter att bära mitt barn, för med de andra barnen har jag inte klarat det mer är mycket lite med bärstol o med BB bara någon månad.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Omman skulle generalisera ringsjalar, vilket tyg avlastar bättre. Tunnt lakansaktigt som inte stretchar, mera strechig tyg som trikåtyg, eller mera vävt tyg som i en vävd gardin tex. eller diagonalvävt tyg?

FInns det någon ringsjal som har samma sorts tyg som det i storkisen?
Användarens profilbild
Av Anna
Jag skulle tippa diagonalvävt, men jag är också förälskad i min Inka ringsjal som ni redan vet :-) Har dock int eerfarenhet av så värst många olika tyger i ringsjal. Lakan funkar fin fint för kortare turer, linne är något bättre tycker jag men linne är ju också väldigt olika mellan olika tyger. Tror inte det finns färdiga ringsjalar i tyg som är helt likt storken.
Användarens profilbild
Av tinaw
Ju mer följsamt tyg desto bättre, men trikåtyger är lite svåra att sträcka till ordentligt tycker jag. Poängen med ringsjalen är ju dock att den är justerbar på alla håll, lättare att forma till en bekväm påse tillräckligt högt osv. Så den förlåter mycket även om tyget är lite stumt. Men just över axeln gör tyget skillnad, absolut!

Tina m två barn i behov av konstant kroppskontakt idag - överväger att ta ett barn på vardera höften :^)
Användarens profilbild
Av marlene
ja jag tycker att det skiljer sig mellan tyg och vikning.
Min omsydda bära barn är min absoluta favorit den tar jag om jag vet att jag ska bära. En jag sydde exakt likadant men i lakansväv gillade jag inte alls lika mycket så den gav jag bort. Dom är bara sydda tvärs över, ingen vikning alls. Sen har jag en som jag har vikt till hälften bara (ena sidan till mitten och andra sidan likadant så det blir som dubbelt tyg, knepig förklaring kanske) och den tar mindre plats så den brukar alltid följa med i handväskan men den avlastar inte alls lika bra och jag bär inte på ryggen med den då jag tycker att det blir för vingligt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?