Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Latmask
Tänkte sy ett förkläde till äldsta dottern som hon kan ha i köket när pappa far omkring och stänker tomatsås och buljonger omkring sig.

Finns det någon som har ett bra mönster och kan assistera undertecknad med detta?

Ja, jag har en alldeles egen symaskin, och jag är väl förtrogen med densamma, så det så.... :D
Användarens profilbild
Av Anna
Latmask skrev:Tänkte sy ett förkläde till äldsta dottern som hon kan ha i köket när pappa far omkring och stänker tomatsås och buljonger omkring sig.

Finns det någon som har ett bra mönster och kan assistera undertecknad med detta?

Ja, jag har en alldeles egen symaskin, och jag är väl förtrogen med densamma, så det så.... :D
kankse du skulle kommit på syträffen i kungälv ikväll?

Enklaste tillverklningen av förkläde är enligt mig att klippa en bit vaxduk lite lagom lång och bred för barnet (kanske 35*55 för I) och klippa av två hörnen sisådär 10cm från kanten. Vik där man klippt och sedan SY en liten kanal där. Trä i snodd =Klart. Tyvärr blir det ju bara två raksömmar på totalt max 30cm men det kanske räknas ändå?
Användarens profilbild
Av Latmask
Skall sy i tyg, I är väl i längd som en 2-3 åring, så dylikt mönster skulle imponera stort.
Användarens profilbild
Av Anna
Funkar bra i tyg också, men då måste man fålla och ha sig. Så kan man ju snitsa till det med en liten ficka på magen också.
Användarens profilbild
Av Kaja
Funderade på om jag inte borde sy ett extra förkläde till sonen. Det var innan jag passerade IKEA. Jättesnygga förkläden på barnavdelningen för 29 eller möjligen 39 kronor. Det var ficka och band att knyta bakom ryggen och i nacken. Det syr man banne mig inte för...

Ta barnet i handen. Åk till IKEA. Lek på lekavdelningen. Fika på restaurangen och betala förklädet på vägen ut...

//Kaja

PS: Köper du ett förkläde så har du dessutom mönster om du ÄNDÅ vill sy ett förkläde. Det är inte dumt med två...
Användarens profilbild
Av Latmask
Så var det med den kreativiteten...... :wink:
Användarens profilbild
Av Kaja
Hade du haft ett annat nick så kanske du hade fått några andra svar... :lol:

Nä. Men ska du absolut sy själv så börja med att mäta från midjan och neråt till knät. Sedan mäter du omkretsen på barnets midja och tar ungefär 3/4 av måttet. Rita ut en fyrkant. Nu har du nederdelen av ett förkläde. Kompletterar du med ett band att knyta kring midjan så är du färdig.

Annars så fortsätter du att mäta från midjan upp till nästippen ungefär. Det blir toppen av en triangel som grundar sig från ovankanten av din tidigare fyrkant. Vik ner övre delen av förklädet och sätt på ett band kring nacken. Det blir ett mer klassiskt förkläde.

Annars finns alltid "quick-and-dirty". Ta ett tygstycke som är tillräckligt långt för att nå från knäets framsida via barnets axlar till knäets baksida. Borde väl bli ungefär en meter eller så. Klipp ett hål för huvudet i mitten. Komplettera med knytning eller kardborre i sidan under armarna.

Givetvis är det pluspoäng på att kanta med kantband kring alla fållar. Rundning i nederkant är valfritt, men innebär också pluspoäng.

Sys med fördel i vaxduk!

//Kaja
Användarens profilbild
Av Maerion
Såg också det fiiiina julförklädet på IKEA! :love: Var nästan på väg att köpa det, men att handla ett förkläde till min 7-månaders kändes lite fånigt.. :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av florin
Men att sy själv blir ju sååå mycket finare och framförallt personligare än att köpa på ikea :D För mig handlar det inte bara om ekonomi när jag syr saker själv men det kanske jag är ensam om :?

I tyg behöver man inte alls fålla särskillt mycket om man använder kantband, här är ett exempel på hur jag gjort....

Bild
Användarens profilbild
Av Kusmi
florin skrev:Men att sy själv blir ju sååå mycket finare och framförallt personligare än att köpa på ikea :D För mig handlar det inte bara om ekonomi när jag syr saker själv men det kanske jag är ensam om :?

I tyg behöver man inte alls fålla särskillt mycket om man använder kantband, här är ett exempel på hur jag gjort....

Bild

Wooow, snyggast jag sett på länge, helt underbart!
Användarens profilbild
Av Fru Johansson
Men Florin, det är ju nästan lite ful när du gör sådär, tänk på oss andra stackare som vill vara lika duktiga som dig och hitta lika fina tyger!

:wink:
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
florin skrev:Men att sy själv blir ju sååå mycket finare och framförallt personligare än att köpa på ikea :D För mig handlar det inte bara om ekonomi när jag syr saker själv men det kanske jag är ensam om :?

Bild
Alltså, man får ju s p u n k av din alster, Florin! :shock: :D :D Helnajs!
Användarens profilbild
Av puppan
När vi äter hos mina föräldrar får Kajsa alltid låna ett förkläde som mamma sydde till mig eller mina syskon när vi var små.

Man tar en kökshandduk o viker in två av hörnen och syr fast.
Sen trär man ett snöre genom kanalerna som bildas och snöret går liksom från midjans ena sida runt nacken över till midjans andra sida.

Men shit så svårt det var att förklara! :shock: Undrar just om någon fattar hur jag menar. :Hahaa:

Kan leta upp en bild om det skulle vara intressant!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?