Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är ny här och har ännu inte anslutet mig till sjalbärarnas skara, behöver råd och tips först. :?

Har kollat runt lite vad som finns och funderar på en Ringo ringsjal för korta bärstunder just för att det verkar så enkelt med en ringsjal. Funderar också på en diagonalvävd långsjal för längre bärstunder. Easy Care verkar vara smidig för att den är tunnare och inte blir så varm.

Storchenwiege verkar också vara bra men är lite tveksam till den eftersom många verkar anse att den är varm på sommaren.

Är dessa sjalar ett bra val för ett spädbarn eller finns det bättre alternativ?
En diagonalvävd sjal kan man väl använda när barnet blir lite större också?

Är 158 lång och sambon är 185. Om man väljer en Easy Care som är 4,7 lång kommer vi båda att kunna använda den? Eller vilken storlek rekommenderar ni som har en Easy Care?

En annan fundering; Hur gör man på vintern när man bär utomhus?
(Det blivande sjalbarnet beräknas att komma i december)

Är det någon som har lite råd och tips?
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag skulle rekommendera dig att börja med en elastisk sjal, t ex moby wrap eller baby bundler. de är mysiga till färska bebisar och eftersom det är en vinterbebis så är ju inte värme något problem. sedan tycker jag det är bra med en ringsjal, om man vill lyxa med en ringo eller satsa på en billigare är ju en smaksak (eller beror på plånboken kan man säga...). sedan är ju easycare en härligt lyxig vävd sjal, en sån funderar jag på att köpa :twisted: . och då bör 4,7 m räcka, maken kan få ha knuten bak i omslutet-x-knytningen men det är ju inga problem.

en djungel är det, det här med sjalar... mitt tips är att läsa runt lite här inne och känna efter några veckor eller så innan du bestämmer dig. och tänk på att sjalar har ett högt andrahandsvärde, så man har inte förlorat så mycket om man ångrar sig... :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Jag håller nog med om en trikåsjal till att börja med och som sagt - värme är inga problem på vintern.
Man kan bära under en stoooor vinterjacka rätt länge. Täck öppningen som blir mellan er med t.ex en fuskpolo med stor "bröstflärp". Det brukar kunna bli nästan för varmt.
Sedan så har www.babydesign.se ett kanonbra Bärskydd som jag har använt under vårvintern och då kan man ha sinvanliga jacka över det och det går också att bära barnet på ryggen.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag hade ett fleecekit på babyn (byxa med fot och liten jacka) och mössa och babyn i sjalen, när han blev större hade jag en vit overall som inte var så jättetjock. Mer behövdes inte för sjalen skyddar och värmer. Dock fick det inte vara för blåsigt ute, det gillade inte min baby. Han är född 31 oktober, så jag bar ju hela vintern, och bor i Umeå. Bilden du ser bredvid mitt namn är tagen tidigti mars tror jag, där har jag flecce och Mattias overallen.

Problemet var nog snarare att jag käldde honom för mycket än för lite, att han var svettig när man tog ut honom ur sjalen.

Ofta hade jag min fleecejacka bara på mig och sjalen över, vantar och mössa och täckbyxor, det räckte. Om man skyddar hänter och huvud minskar man ju värmeförlusten rätt mycket, och sjalen värmer den med.

Om det var kallare hade jag antingen en till sjal (alltså en vanlig stor sjal, inte en bärsjal) svept runt mig och Mattias, eller en ytterjacka ovanpå öppen och höll ihop med händerna lite, nån gång lånade jag makens jacka för den går att dra upp dragkedjan med, men jag drunknar i den i övrigt (ärmarna hänger halvvägs till marken känns det som).
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag hade Linus i sjalen (född i dec) innanför jackan. Hade bara vanliga innekläder, tjocksockar och mössa på honom, det räckte gott o väl....det blir vaaarmt... :D
Användarens profilbild
Av mallinpallin
Hej!

Såg att du är från Karlskrona. Vi börjar bli några stycken nu och den 1/8 ska vi ha sjalträff (läs mer under sjalträffar).
Då kan du få känna och klämma lite om du är sugen. :)
Kan tillägga att jag är lika lång (kort som du) :D
Sambon är dock "bara" 182 men han har aldrig provat sjalarna.
Användarens profilbild
Av Alven
Hej karlskronit! Kom och hälsa på mig den 1:e vetja! :D

Jag bar David under min jättestora gravidvinterjacka hela förra vintern, det funkade kanonbra. Eftersom han värmer mig också behövde jag inte ha nåt annat än en halsduk på mig och mössa och fuskpolo på honom under. (och så vanliga kläder förstås...). Jag hade en Moby wrap först och sen en Storchenwiege (min moby är utlånad nu så nån annan får ta med sig en elastik, Erika har ju ett par tex...).
Användarens profilbild
Av Fulfot
Tack alla underbara männinskor för all hjälp!
Nu är jag lite klokare. :D :D
Det får bli en elastisk sjal och eventuellt en ringsjal.

Alven och Mallinpallin, jag har skickat PM till er.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?