Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av JITO
Hej alla sjalare!

För ett tag sedan köpte jag efter råd från er min första sjal, en babybundler. Den har funkat bra men nu skall vi åka utomlands och jag funderar på att köpa min första vävda sjal efterosm min kille på fyra månader väger 8,5 kilo och det är svårt att få trikåsjalen så tajt att han inte åker ner direkt.

Så till saken, vilken skall jag välja? Jag vill ha en som är mjuk i tyget men ändå stadig och lätt att knyta.

Vad rekommenderar ni? Och vilken längd? Min babybundler är en 5,4 men den har töjt sig och är nu över 6 meter! Detta funkar bra eftersom jag nu bara knyter omslutet på magen så det blir inte så mycket tyg över. Jag är 182 lång och 71 kilo.

Borde jag köpa en så lång sjal som 5,4? Det går ju säkert bra med omslutet på magen men om man vill göra andra snabbare knytningar så funkar ju det inte alls.

Vad har ni för råd att ge?

Tack!
Användarens profilbild
Av GosKina
Oj, vad lång du är! Måste se kanonfint ut när du kommer gående med sjal!

Ska ni till ett varmt land? Isf skulle jag rekommendera en tunn vävd sjal, kanske calin bleu gauze, ellaroo, rebozo eller nån av de andra tunna. Kolla galleriet!

Ang. längd behöver du nog en som är minst 5 m när du är så lång, iaf om du vill kunna göra omslutet x med knuten på magen. Iom att du är smal så kanske det skulle gå med den kortare. Jag har en Ellaroo på 4,6 (min första vävda) och då knyter jag den i sidan (Är 175 cm och dryga 70 kg). Den går ju runt, men då skulle jag få knyta precis vid fransarna o det är inte så snyggt tycker jag. Jag bär annars i min Didy Lisa 5,2 eller Stork Anna 4,6 o de är jättefina höstsjalar tycker ju jag då. :-)

Om det inte är till ett varmt land ni ska o du har mycket pengar så skulle jag satsa på en easycare eller didymos, de har mjuka o vackra sjalar. Men det handlar ju så mycket om tycke o smak vad det gäller färger, vävningar och tjocklek på tråd.

Lycka till o trevlig resa!
Användarens profilbild
Av JITO
Hej

Tack för ditt svar!

Vi skall till Turkiet men det är inte så hemskt varmt i december, kan ju bli 20 grader i och för sig men jag skall ju använda sjalen hemma i Sverige senare också. Skall kolla in de som du rekommenderade!

Jo jag tror nog jag behöver en lång sjal också. Jag är väl inte direkt tjock men jag är ganska bred liksom så det behövs lite tyg. Jag är rädd att det inte skall räcka, men samtidigt vill man ju inte vira tyget fem varv runt magen när man gör knytningar som kräver mindre tyg.

Easycare har jag förstått att många gillar, måste vara något speciellt. Jag har aldrig sett någon i verkligheten. Jag får nog se till att komma på nån sjalträff i Göteborg så jag kan klämma lite på sjalarna, jag har faktiskt aldrig sett någon vävd sjal i verkligheten :) Min vänskapskrets är inte direkt sjalbärare.
Användarens profilbild
Av diddeldi
men hallå, du bor ju i mölndal ju :hello:

kom på sjalträff, eller på öppnis? fässbergs församlingshem imorgon 9-12, vi kan snacka sjalar :wink:
Användarens profilbild
Av JITO
Ajdå, jag som är upptagen imorgon men där har de väl öppet varje fredag? Ni kanske är där ibland?
Användarens profilbild
Av diddeldi
JITO skrev:Ajdå, jag som är upptagen imorgon men där har de väl öppet varje fredag? Ni kanske är där ibland?
ja, vi är oftast där både onsdag och fredag :D . om du vill att jag ska ha med nåt speciellt så får du förvarna innan, annars kan vi prata lite i alla fall :wink:
Användarens profilbild
Av GosKina
Härligt att du har sjalfolk i närheten som du kan träffa och få klämma och provknyta deras sjalar. Hoppas du får tillfälle snart att hänga med på sjalträff, det är väldigt givande tycker jag.

Kom på att du behöver ju faktiskt inte ha knuten på magen vid omslutet. Det går ju att knyta på ryggen eller sidan och få knytningen lika stabil. Så då kan det ju räcka med en 4,6, för den kan du ju då använda till ryggknyt senare och andra knytningar som kräver mindre tyg.
Användarens profilbild
Av JITO
Dideldi: Ok, jättebra, då får jag dyka upp där nån dag!

Goskina: Ja det kanske räcker med 4,6, usch det är jättesvårt det där. Jag vet ju bara att med min babu som är över sex meter nu så är det ju omöjligt att göra annat än omslutet på magen. Jag testade med en lite lättare knytning men då hade jag ju flera meter tyg över och det går ju inte :)
Användarens profilbild
Av JITO
Frida: Ja förhoppningsvis kan jag få lite hjälp av dieldi. Det har ju ingen betydelse om jag har knuten fram eller bak, jag har haft den fram eftersom min sjal är så lång.

Jag kan ju ta ch göra en kortare knytning och mäta hur mycket som blir över så kan man ju gissa från det.
Användarens profilbild
Av JITO
Alltså det är lätt att bli alldeles tokig här, man blir snabbt smittad av alla er sjaltokiga! Idag har jag burit runt sonen så länge han accepterat det, det är riktigt härligt.

Utan att ännu ha sett sjalarna i verkligheten har jag kollat in alla möjliga olika sjalar men didymos och easycare verkar ju vara populära och fina!

Didymos har inte så fina färger enligt min smak, bara Lisa som är jättefin. Däremot har jag totalt tokfastnat för easycare Lava, den är ju fantastisk. Färgerna är speciellt fina på en av bilderna i galleriet här på sjalbarn där man kan välja sjal.

När det gäller längden mätte jag lite idag. Min babybundler var idag 6,3 meter. Med dubbelt omslutet kryss på magen med knuten fram så var det kanske bara 60 cm som man kunde varit utan så jag tror det får bli en lång sjal. Man får väl senare köpa en kortare också. Maken kommer inte tro att jag är klok :)

Igår hittade jag en fantastisk tråd i forumet där ni visade bilder på era easycare men nu kan jag inte hitta den, någon som vet vart den ligger?

Tack!
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
JITO skrev: Igår hittade jag en fantastisk tråd i forumet där ni visade bilder på era easycare men nu kan jag inte hitta den, någon som vet vart den ligger?
Gissar att det är denna tråd som du syftar på
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=24256

FInns under "Fotografier och bilder" --> "Sjalbarn och sjalar"
Användarens profilbild
Av JITO
Ahaa! Tack så mycket, det var den jag menade.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?