Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ipink
Jag har bara fått knubbiga bebisar. Min son var en riktig tungviktare när han var liten. Nu har jag ju lilla Olivia som är 3 månader och också liten knubbis, dock inte så tung som storebror. Väger i dagsläget 6.3 kg. Och nu är det ju det där med att välja sjal.

Har läst att Moby Wrap funkar bäst om barnet inte är för tungt och Hoppizen som är vävd kan kännas för sträv, men förmodligen är bättre om barnet är tungt.

Jag vill ju gärna att det ska vara lätt och knyta och inte för klumpigt, utan kännas skönt och avlasta bra. Jag kommer nog inte gå rundor med sjalen hela dagarna, men vill kunna använda den 1-2 timmar i sträck med god avlastning komfort och lättanvändlig.

Vilken ska jag välja? Vilken hade ni valt? Mobyn eller hoppizen?

KRRAAAAM från en mycket förvirrad tvåbarnsmamma.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Mina har oxå varit Tungisar ! så jag struntade i trikå helt o körde på en braig vävd ! jag rek. hoppediz eller didymos har man tungisar är det extra viktigt att de avlaster o att man lät kan knyta dem o de är dem som jag tycker fyller den funktionen ...

Förmodar du menade hoppisen ?? då är den ett bra alternativ !!
Användarens profilbild
Av Anso
Hej och välkommen till sjalvärlden-mycket att välja på och sjal :twisted: hotar att ta oss alla som kommer in på detta forum. Det finns ju så måååånga sjalar att välja på. :D

Det är faktiskt mysigt att bära i trikåsjal och kanske lite lättare att få till knytningarna och mankan gott och väl bära i en sån tills de blir en 8 kg tunga sen kan det kännas lite svajigt.

Det här att Hoppedizen är "sträv". JA, vi har ju haft en del diskussioner kring olika för- och nackdelar, på gott och ont om det nu är så att folk börjar tro att Hoppedizen är som sandpapper.

Någon beskrivning måste man ju ta till när man ska jämföra dem men det är trots allt inte jättestora skillnader.
Det är en bra sjal för en hyfsad peng och ett bra val och jag skulle inte direkt kalla den för sträv men om man jämför med t.e.x en Storchenwiege Inka så är den lite mer glatt på ytan medan en Storchenwiege Leo Marin känns liiiiite mer luddig jämfört med Inka utan att för den skull var luden......
Hårklyverier nästan men ska man jämföra så ska man.

Det lättaste är ju om du får se dem i verkligheten-se om det inte blir någon sjalträff där du bor. Den 3/8 så är det träffar på många håll i Sverige.

Hm, vet inte om det här gjorde dig direkt klokare men du får säkert fler svar!
Användarens profilbild
Av ipink
Ja då kanske jag bara kan använda Mobyn i ca3-4 månader för att sen byta, då är kanske hoppizen bättre! Vet ni om färgen Jordgubb/Hallon har utgått? Jag är väldigt förtjust i den, men Dehli ligger inte långt efter. Har kollar runt men inte hittat den förstnämnda färgen.

Jag skulle kanske ta mig ner till Lund på sjalträff nästa gång det anordnas där. För i HBG finns där nog inga som håller i sjalträffar så vitt jag vet.

Tack för era svar!

KRAM
Användarens profilbild
Av mojsan
..tror som trollmamma, att du nog ska fundera över vävd direkt. Hopppiz är inget dumt alternativ, jag har både den och didymos. Didyn är min favorit just nu, liiite bättre. Och dyrare, jag vet. De som har easycare verkar väldigt nöjda också.
Användarens profilbild
Av ipink
och frågat om dem fortfarande tillverkar Jordgubb/Hallon i sådana fall blir det den, annars blir den nog den rödrandige eller kanske rent av en enfärgad cerise rosa. :-)

Jag har fått helt tuppjuck på rosa, sen lilltjejen föddes. Hade sagt innan hon kom, inget rosa, och nu har hon bara massa rosa. Ska jag säga "stackars" lilla gotjejen. *flinar stort*

KRAAAAM
Användarens profilbild
Av Zandra
Hoppediz har inte kvar jordgubb/hallon. Mailade också dom innan den lyckliga försynen (läs: Bina :D) gav mig min.
Men fortsätter det maila entusiaster ifrån Schweden så kanske de får göra som GB med Tip Top - favorit i repris. 8)

Jag skulle klippa till på en vävd direkt om jag var du. Vi köpte vår trikåsjal när vår dotter var ett halvår & vägde som din dotter nu och det blev inte så lång användning, tyckte att det svajade för mycket efter några månader.

Och hoppisen är jätteskön, ingen säckväv direkt. Fast t.ex Easycare är ju ännu mjukare & Bebina likaså.
Användarens profilbild
Av aha
Jag tycker du ska satsa på vävd sjal.
Har själv en son på 4½ månad och nästan 8 kg och honom har jag slutat bära i trikåsjal. Den var jättemysig när han var mindre men nu känns det svajigt och avlastar inte så bra längre.

Vad det gäller hoppediz kan jag inte uttala mig eftersom jag aldrig känt på den men många verkar vara nöjda med den så jag tror nog det blir bra.
Det finns ju massor med härliga färger att välja på :wink:
Användarens profilbild
Av Alven
Jag håller inte med ovanstående talare (utopm Anso då). Jag köpte min Moby när David var 4 månader och vägde drygt 7 kg, använde den i 4 månader (tills han vägde 10 kg) och älskade den! Det som är bra med att köpa en elastisk först är att den är lättare att knyta, och sen har man vanan inne när det är dags för en vävd...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?