Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Asereht
Hur ska ett garn vara för att lämpa sig för böjbyxor? Ej superwashbehandlat förstås men mer? Funkar ett 100% ullgarn om man behandlar det/ullkurar det eller bör det vara "orent" garn?

Kollar runt lite då jag vill ha lite kul färger men det är ju oftast superwashbehandlade garner eller utblandad ull som säljs för funktionsplagg. Men en del 100% ullgarner hittar jag ju i kul färger så nu funderar jag på om det kan fungera.

Ni som stickat blöjbyxor upplys mig lite mer är ni snälla för det börjar bli tajm att byta ut strumpstickandet (även om det är jättekul) mot något annat då vi har ett klart överskott av ullsockor här hemma. :)
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Jag har stickat i ett ullgarn som heter Alaska. Det är ej superwashbehandlat utan handtvätt 30 grader som gäller. Dessutom är det tovbart, vilket är en fördel för blöjbyxor eftersom tanken med det är ju att de ska filta sig lite med användning.

Kolla in på denna sida så ser du många före och efter bilder på tovade stickning i olika garn, du hittar Alaska en bit ner: http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/toving.php (dessa bilder är dock tovade genom att tvättats i tvättmaskin, men man får ju en bild av hur garnet kan "bete sig" om man säger så)

Jag har handtovat de färdiga lätt genom att för hand gnugga med såpa & varmvatten. Tar man och gnuggar det färdigstickade med en klick såpa både innan man ullkurar första gången och sen i samband med tvätt så hjälper man ju till att skynda på tovningen/filtningen.

Vad gäller ullkur så tycker jag att man de första gångerna skadar det inte att ullkura 2 ggr efter varandra (med torkning emellan) innan användning eftersom garnet i sig saknar lanolinet, så att de kräver lite mer för att ullkuras in eller vad man ska säga. 8)
Användarens profilbild
Av Madde
Jag har stickat i ett garn som heter peer gynt (har jag för mej). De byxorna tovade jag sen i tvättmaskinen och lanolinade efteråt. Funkade jättebra!

Hittade även Helylle's sidan och köpte deras finullsgarn. Men jag tyckte att det var sticksigare än vad peer gynt var. Men de har ett lammullsgarn oxå och det ska ju vara mjukare!
Användarens profilbild
Av anilov
Några yllegarner som inte är superwashbehandlade och som finns i fina färger:

Àlafoss Lópi och Lètt-lòpi (ospunna garner, de är bara tvinnade. Tovar sig mycket lätt)
Morjärvs garner
Yllets garner
Garner från Östergötlands ullspinneri och från Ullcentrum
Rauma-garner

Morjärv, Yllet och Östergötlands ullspinneri säljer via sina hemsidor, Rauma finns hos helylle.se, de andra har jag köpt i butik. Ett tips är också att kolla in Tradera, det finns en säljare där som köper melerade garenr i Estland som hon lägger ut till försäljning. De ser jättefina ut, men jag har inte hunnit testa. På Blocket finns det också en säljare som annonserar om hemspunnet garn, kanske kan vara lite "fetare" än fabriksbehandlad, ochh därför bättre till blöjbyxor.

Men jag är ingen expert på just blöjbyxor, stickade aldrig några sådana när det var aktuellt.

[/url]
Användarens profilbild
Av Asereht
Tack alla! Nu har jag fått lite att kika på och lite mer kött på benen. Då ska jag nog ta och ge mig på blöjbyxor snart. :)
Användarens profilbild
Av Asereht
Kom på en fråga till! Vilken tjocklek på garnet bör man välja, ett väldigt fint (tunnt) garn kanske inte står emot så bra men vad blir för tjockt? Inom vilka ramar bör man hålla sig?
Användarens profilbild
Av Madde
Asereht skrev:Kom på en fråga till! Vilken tjocklek på garnet bör man välja, ett väldigt fint (tunnt) garn kanske inte står emot så bra men vad blir för tjockt? Inom vilka ramar bör man hålla sig?
Det beror lite på vilket sticksätt du ska använda... T ex patentstickning ger ett tjockt "tyg" och då tycker inte jag att det gör något om det är ett tunnare garn (förutom att det tar så lång tid att få det klart...) Men om du ska ha vanlig slätstickning så skulle jag nog valt att använda mej av 2 nystan om garnet var tunt!

Och vad som blir förtjockt... Jag har stickat en tröja med patentstickning med stickor nr 9 och det hade nog blivit en perfekt nattblöjbyxa av det, men till en dagbyxa så tror jag valt något tunnare!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?