Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av betsla
Helt ny här på sjalbarn.se, hoppas få lite hjälp med navigeringen i sjaldjungeln :)

Är det någon här som har nån erfarenhet av Tri-cotti? Tycker att den verkar vara enkel, men ändå vet jag inte...

Hjälp helt enkelt!! Om allt går som det ska får vi en Liten om knappt en månad, och jag tycker det verkar vettigt med hela "bära i sjal-grejen". Det jag vill använda sjalen till är att bära hemma och förmodligen kortare stunder borta/ute när en vagn är i vägen.
Användarens profilbild
Av Tabby
Jag är oxå nyfiken på vad folk tycker om dem.
Användarens profilbild
Av Anna
Jag har inte provat den men håller med om att det ser jättesmidigt ut. Om man drar sig för att köpa långsjal för att det verkar krångligt så kan nog Tir-cottin vara ett bra alternativ, och defenetivt bättre än en babybjörn sele skulle jag tro. Men om man kan tänka sig att knyta så är nog en elastidk vanlig långsjal det allra bekvämaste till ett så litet barn.
Användarens profilbild
Av Louise
Jag tror inte att det är så många här som har eller har provat Tri-cotti. Min uppfattning är att vi framförallt säljer den till "icke-sjal-människor", tyvärr så har inte så många sjalmänniskor "upptäckt" den.

Fördelen med Tri-cotti är ju att den är snabb och inte behöver knytas. Man fixar att ta på den samtidigt som man har barnet på armen.

Skillnaden mot t ex BabyBjörn är ju att barnet sitter ergonomiskt, på samma sätt som i en lång sjal. Det går också att breda ut tyget väldigt bra över axlarna och ner över ryggen så den är mycket mysigare än en sele. Dessutom så har den fyra olika bärpositioner.

En elastisk långsjal tar längre tid att knyta men ger å andra sidan bättre avlastning så jag tycker att de kompletterar varandra bra. Jag använder Tri-cottin för snabb-bärande men det kan utan problem bli 30 min-1 h i den.

/Louise
www.stellaris.se
Användarens profilbild
Av Suskiv
Kan man bära nyfödda upprätt i tricotti?
Användarens profilbild
Av Louise
Nej, nyfödda bör man bära liggandes eftersom det inte finns något smokingbälte som håller uppe benen så som det gör i en lång sjal.

/Louise
www.stellaris.se
Av Lena
Jag ska köpa Tri-cottin, väntar en liten snart. Så jag har inte testat den, men jag har hört av folk att den ska vara väldigt bekväm, den är nästan lika bekväm som en långsjal, men man slipper ju knytet. Tydligen avlastar den väldigt bra eftersom man breder ut tyget över hela ryggen.
Användarens profilbild
Av Tabby
Jag tycker att Tri-cottin ser ut som 2 bärpåsar som man ha i kors. Alltså en bärpåse på varje axel. Vet någon om detta stämmer??
Användarens profilbild
Av Helena
Men är det inte svårt att få tri-cottin precis så tight som man skulle få en långsjal? Kan man justera den på något vis så att den passar barnet precis?
Användarens profilbild
Av tinaw
Jo, den är som två bärpåsar, men den är i stretchigt tyg. Bärpåsar är ju oftast vävda.
Användarens profilbild
Av Tabby
Ahhh...Bra att veta Tina. Tack.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Louise skrev:Nej, nyfödda bör man bära liggandes eftersom det inte finns något smokingbälte som håller uppe benen så som det gör i en lång sjal.

/Louise
www.stellaris.se
Jag är också helt nybörjare på sjal (precis som trådstartaren), och funderar på att skaffa antingen en Tri-cotta eller en Moby wrap till bäbisen som är beräknad till mitten på mars.

DuLouise, på stellaris så skriver de att man kan bära barnet i vagga, alltså borde man väl kunna använda den även till nyfödda? Barnet på bilden ser inte så himla gammalt ut och det är ju buret vad jag skulle kalla liggande. Men som sagt, jag har inte någon koll på direkt något, jag är bara frågande...
Användarens profilbild
Av Anna
Jag är inte Louise men kan försöka svara ändå. Som sagt kan man bära barnet i vagga liggandes när det är väldigt litet, men alla barn gillar inte att bli burna så utan vill hellre vara upprätt. Om du kan tänka dig en moby wrap istället med det mer jobbet att knyta så tror jag det är ett bättre val. Då kan du bära även en nyfödd i många olika possitioner och jag tycker smokingbältet ger mer avlastning är de knytningarna utan så det borde gälla även i jämförelse med tri cottin.
Användarens profilbild
Av Louise
Kaffemoster skrev: DuLouise, på stellaris så skriver de att man kan bära barnet i vagga, alltså borde man väl kunna använda den även till nyfödda? Barnet på bilden ser inte så himla gammalt ut och det är ju buret vad jag skulle kalla liggande. Men som sagt, jag har inte någon koll på direkt något, jag är bara frågande...
Ja, Tri-cotti fungerar utmärkt för att bära nyfödda i vagga. Det ser ut som i den översta bilden som ligger i faktasidan om Tri-cotti (tror att det är den du syftar på ovan).

Man brukar säga att från ungefär två månaders ålder går det bra att bära ett barn upprätt mage mot mage i Tri-cottin. I en Moby kan man bära upprätt mage mot mage från start eftersom smokingbältet håller upp barnets ben, vilket inte görs i Tri-cottin.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Aha! I tri-cottin kan man bära nyfödd i vagga, och sedan efter ett par månader kan man börja bära upprätt.

I Mobyn kan man välja att bära nyfödd i vagga eller upprätt (eftersom den har smokingbältet).

Har jag fattat rätt nu?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?