Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag hyr en Ergo av hyrsjal.se (sunne2005) men jag har problem med att få på den. Bär på ryggen och eftersom Kerstin är van att vara där tar jag upp henne först och försöker sen få på mig axelremmarna. Men det är så svårt! Tyget vill korva ihop sig och är svårt att få upp över hennes rumpa och rygg. Hur gör ni för att få upp tyget?
Senast redigerad av Sinomamma den fre nov 17, 2006 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Clifford
Jag sätter på mig avbärarbältet och svingar upp Alva. Jag håller en hand på henne och med den andra föser jag upp tyget bakom hennes rumpa. När jag föst upp tygen över hennes rumpa, håller jag kvar den handen och tar bort den andra och kasar upp den ena axelremmen över axeln. Jag byter hand igen och kasar upp den andra, tar tag i båda remmarna och hoppar lite lätt ett par gånger så att hon "åker ner" och sitter på plats. Om tyget blivit knöligt lite högre upp på hennes rygg eller om axelbanden knölat till sig på något sätt, så fixar jag till det nu. Knöligt tyg över ryggen brukar rätta till sig när jag hoppar ner henne i sitsen.

Hmm... Konstig beskrivning kanske, men jag har just provat att slänga upp henne på ryggen för att kolla hur jag gör :)

Från det att jag sätter upp henne till det att jag har båda axelremmarna över axlarna, lutar jag mig framåt. När det är dags att hoppa, så rätar jag upp mig lite i taget för att kontrollera att hon sitter som hon ska.
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Bra beskrivning på hur du gör! Verkar vara en bra teknik. :tumup: Ska prova med fös-tekniken nästa gång!
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Ett annat tips när det gäller att få upp tyget ordentligt över ryggen (svårt i synnerhet om man har tjocka vinterkläder på både sig själv och barnet).

Jag brukar göra så här:
knäpp avbärarbältet l ö s t runt midjan (en handsbredd på tvären mellan), svinga upp barnet på ryggen, fiska upp först ena axelbandet och fös upp tyget över rumpan och sedan samma på andra sidan samtidigt som du fortfarande är lite framåtlutad, dra åt axelremmarna ordentligt samtidigt som du reser dig upp och hoppar ner barnet. För att få ner ordentligt så ta tag i tyget strax ovanför avbärarbältet och dra det rakt ut bakåt och gör en sista nerhoppning - då finns det gott om plats för både barn och vinterkläder att komma ner ordenligt i selen utan att allt hakar i varandra. Avsluta med att spänna avbärarbältet ordentligt samt finjustera axelremmarna + remmen mellan axelremmarna
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Nä, det funkar fortfarande inge bra. :( Svårast är det när vi båda har ytterkläder på oss. Dessutom tycker jag att bältet skär in vid bäckenbenen. Just nu känns det faktiskt som att det är lättare att knyta upp henne i långsjal på ryggen än att ta på ergon.
Användarens profilbild
Av sunne2005
Vad tråkigt att det inte fungerar bra! Jag är tyvärr ingen expert på ergo så jag kan inte ge dig bättre tips än du fått. Hoppas du får kläm på det med lite träning.
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Ja det är ju lång tid kvar på min hyrtid och jag övar flitigt flera gånger varje dag! Är rätt envis av mig. Men funkar det inte när jag hyrt klart den så får det bli långsjal för hela slanten! Det är verkligen bra att man kan hyra sjal/bärsele nuförtiden! :D
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Jag brukar stoppa ner barnet snett uppifrån/från sidan.

Ta på midjebältet och axelbandet som är längst bort från barnet, sen stoppar du in barnets ben, resten av barnet, stötta lätt på ryggen och dra upp sista axelremmen och finjustera!

Förstod du, eller ska jag försöka förklara igen :roll:
Av Jenny
Jag drar ut banden på axelremmarna så långt det går( måste finnas lite att ta tag i) Sen sätter jag på midjebältet, svingar upp Mira och tar båda axelremmarna och drar på mig så att tyget inte läggs mot henne förrän remmarna är på (förstår du?) sen hoppar jag och vickar lite pårumpan så hon kanar ner om det behövs och sen drar jag åt remmarna! Logiskt va?! :oops: :lol:
Användarens profilbild
Av Bina
Tisse skrev:Jag drar ut banden på axelremmarna så långt det går( måste finnas lite att ta tag i) Sen sätter jag på midjebältet, svingar upp Mira och tar båda axelremmarna och drar på mig så att tyget inte läggs mot henne förrän remmarna är på (förstår du?) sen hoppar jag och vickar lite pårumpan så hon kanar ner om det behövs och sen drar jag åt remmarna! Logiskt va?! :oops: :lol:
EXAKT min teknik! :D
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Tisse skrev:Jag drar ut banden på axelremmarna så långt det går( måste finnas lite att ta tag i) Sen sätter jag på midjebältet, svingar upp Mira och tar båda axelremmarna och drar på mig så att tyget inte läggs mot henne förrän remmarna är på (förstår du?) sen hoppar jag och vickar lite pårumpan så hon kanar ner om det behövs och sen drar jag åt remmarna! Logiskt va?! :oops: :lol:
Det har gått lite bättre idag. Gjorde ungefär så som du beskriver. Just det där att dra ut axelbanden först underlättar mycket! :D Om några dagar till kanske jag är ett riktigt proffs! :wink:
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Nä, jag tror jag ger upp nu! Det är nog bara att konstatera att långsjal passar oss bättre! :D Det är ju såå mycket mysigare och mer praktiskt också. Hon blir mer skyddad för väder och vind inne i sjalen och hennes små händer håller sig varmare. Dessutom är det lättare att undvika att jackan åker upp när hon ska åka sjal. Då kan man ju sätta den bakom henneoch sen ta upp henne på ryggen så är allt kvar på plats! Långsjalar :rock: ! :heart: min Easycare Eld!
Av Jenny
Jag satte upp Thea i ergon på ryggen idag, hon är ju tre månader och Mira blir 2 i januari, upplevde STOR skillnad så kanske passar inte ergo för dig och Kerstin just nu bara? Det kanske kommer tillbaka sen när hon är lite större?
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Tisse skrev:Jag satte upp Thea i ergon på ryggen idag, hon är ju tre månader och Mira blir 2 i januari, upplevde STOR skillnad så kanske passar inte ergo för dig och Kerstin just nu bara? Det kanske kommer tillbaka sen när hon är lite större?
Det har du nog rätt i! Vi får helt enkelt vänta med en Ergo och istället köpa nån supersnygg lila Girasol istället! :wink: :D
Användarens profilbild
Av Key
Ett sätt som får till lillans kläder, men garanterat skrynklar till dina ;) är att du först sätter henne fram utan att ta över axelremmarna, men ser till att ryggplattan är slät. Sedan lossar du midjebandet en aning (inte knäppa loss, utan förlänga lite) och humpar bak henne på ryggen samtidigt som du håller om hennes rygg för att hålla kvar ryggplattan. Det låter som att man behöver gummi-armar, men jag är inte speciellt böjlig i armar :roll: så det funkar faktiskt. Sen trär man i armarna i axelremmarna - underlättar om de är långa. Sedan spänner man allt lagom :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?