Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Vad (om någon) är det för skillnad på en Mt med panel och en utan? Bara estetiskt, eller också form/storlek? På vissa sidor ser det ut som panelMT´s är mycket mer fyrkantiga och de utan mer Ergoliknande, dvs mer rektangulära i "stående" format (obegripligt?)

Om det är någon skillnad i form/funktion, vilka är de respektive fördelarna/nackdelarna? Har just kommit fram till att jag nog vill ha en med ovadderade axelband, för möjligheten att sprida ut tyget och få sjalkänsla, men det återstår ju så många parametrar att utforska och ta ställning till innan jag vet vad jag vill ha... :-/
Användarens profilbild
Av solanna
Jag är supernöjd med min nysydda MT och den verkar vara just som du beskriver, lite rektangulär i formen (ryggplatta 40x48 cm utan midjebandet), har utvikbara axelband och dubbla paneler. Du kan kolla på bilder i tråden här:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=

Om du gillar vad du ser kan jag berätta mer ingående hur jag har gjort. Fast du kanske inte vill sy själv?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Själva panelen i sig är bara en estetisk fråga egentligen. Sen beror det ju på vilket märke man köper/hur man syr den hur måtten är.
Jag vet inte om du menade att du skulle sy en själv eller du skulle köpa en?! Är det en köpes du är ute efter har emma förklarat lite skillnader i denna tråden:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=35665

Annars, om du ska sy en själv, finns ju otaliga variationer... Man får prova sig fram till det som man tycker passar en själv bäst :wink:
Användarens profilbild
Av Nova
Sanfora skrev:Vad (om någon) är det för skillnad på en Mt med panel och en utan? Bara estetiskt, eller också form/storlek? På vissa sidor ser det ut som panelMT´s är mycket mer fyrkantiga och de utan mer Ergoliknande, dvs mer rektangulära i "stående" format (obegripligt?)

Om det är någon skillnad i form/funktion, vilka är de respektive fördelarna/nackdelarna? Har just kommit fram till att jag nog vill ha en med ovadderade axelband, för möjligheten att sprida ut tyget och få sjalkänsla, men det återstår ju så många parametrar att utforska och ta ställning till innan jag vet vad jag vill ha... :-/

Ingen skillnad i funktion alls, bara en utseendeskillnad.
Att vissa ser mer fyrkantiga ut kan ju bero på att måtten mellan olika Mei Taier skiljer sig.
Höjd och bredd kan anpassas beroende på hur man själv vill ha den (Om man syr själv).

En vanlig Mei Tai är inte så Ergolikt tycker jag.
Ergon är stelare och formsydd i sitsen. Höftbandet är brett och ganska hårt. Dessutom knyter man den inte utan använder spännen.

Bild

Bild

Bild Bild
Användarens profilbild
Av Sanfora
solanna skrev:Jag är supernöjd med min nysydda MT och den verkar vara just som du beskriver, lite rektangulär i formen (ryggplatta 40x48 cm utan midjebandet), har utvikbara axelband och dubbla paneler. Du kan kolla på bilder i tråden här:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=

Om du gillar vad du ser kan jag berätta mer ingående hur jag har gjort. Fast du kanske inte vill sy själv?
Åh, den är jättefin! När det gäller utseendet så gillar jag bäst de med panel(er), de särskiljer sig mest från selar då, tycker jag. Och så kan man ju få två olika MT's i en, s.a.s.

Angående att sy själv så passar det mig bättre än att köpa en köpes, de kostar ju en del, men jag vete 17 om jag skulle lyckas faktiskt. Jag vet att många säger att det är förhållandevis rätt, men det beror nog på hur mycket man sytt och jag har nog tänkt mer på symaskinen och alla mina projekt, mer än vad jag verkligen genomfört dem...

Tack för info och bilder, Susanne - nu är jag ännu mera sugen på en MT :-)
Användarens profilbild
Av Sanfora
kajsa kavat skrev:Själva panelen i sig är bara en estetisk fråga egentligen. Sen beror det ju på vilket märke man köper/hur man syr den hur måtten är.
Jag vet inte om du menade att du skulle sy en själv eller du skulle köpa en?! Är det en köpes du är ute efter har emma förklarat lite skillnader i denna tråden:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=35665

Annars, om du ska sy en själv, finns ju otaliga variationer... Man får prova sig fram till det som man tycker passar en själv bäst :wink:
Köpesmarkanden verkar vara en djungel, med väldigt många olika. Har ju kollat runt och blir mer och mer förvirrad ;-) MT-genomgången var bra, om man kommit en bit på väg i sitt sökande och kanske testat någon (har bara provat en liten stund) och bildat sig en uppfattning om än i liten skala. Tack för trådhänvisningen, bra sida att komma tillbaka till när man läst på och kollat runt ännu mer!

Annars så verkar mönsterMT's nog ligga nära det jag söker, men jag får nog antingen försöka hitta någon till salu eller få någon att sy åt mig, för jag har kvalitetskrav som inte riktigt är kompatibla med mina egna sykunskaper ;-)
Användarens profilbild
Av Sanfora
Nova skrev: Ingen skillnad i funktion alls, bara en utseendeskillnad.
Att vissa ser mer fyrkantiga ut kan ju bero på att måtten mellan olika Mei Taier skiljer sig.
Höjd och bredd kan anpassas beroende på hur man själv vill ha den (Om man syr själv).

En vanlig Mei Tai är inte så Ergolikt tycker jag.
Ergon är stelare och formsydd i sitsen. Höftbandet är brett och ganska hårt. Dessutom knyter man den inte utan använder spännen.
Med Ergolik så tänkte jag bara på utseendet, inget annat. Att de är stående rektangulära i motsats till kvadratiska.

Dina är jättefina, speciellt den bruna!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?