Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solanna
Oj, det är en jätteskillnad. Jag har ingen overlock själv, men min svärmor har så jag har ju sett den i aktion rätt många gånger. En overlock skär mycket riktigt tyget samtidigt som man syr så man får inte använda nålar. Sedan blir sömmarna både raksöm och sicksack samtidigt (kolla inuti ett köpt trikåplagg så ser du). Sömmarna är dessutom elastiska vilket krävs om man ska sy i elastiska tyger som trikå. Som jag ser det är en overlock nästan ett måste om man ska kunna sy moderna barnkläder, men jag som syr mest annat klarar mig utmärkt med min gamla Husqvarna automatic.

Jag vet inte vad overlockar kostar nya, men jag tror att de är ganska dyra.
Användarens profilbild
Av florin
Det är just att den samtidigt skär tyget som är det bästa :tumsup: Titta på insidan i dina egna kläder, det är precis så sömmarna blir :D Och till trikåtyger så är en overlock fantastisk!!!!! Snygga, elastiska sömmar i ett enkelt och snabbt moment!

Erbjudandet du fått låter ju toppen men vad är det för maskin och hur gammal är den???
Användarens profilbild
Av exiteme
florin skrev:
Erbjudandet du fått låter ju toppen men vad är det för maskin och hur gammal är den???
Det är en Husky 560 och jag fick den för 2200kr :-) Den är gammal, men den duger säkert... (Hoppas jag!!!) Får hem den i veckan när de fått fram en instruktionsbok.
Användarens profilbild
Av Scilla
Alltså, jag har en vanlig symaskin men den har ett par olika overlocksömmar. Skär gör den dock förstås inte. Men vad är den då, en hybrid? :hmm: Här låter det alltid som att man behöver en speciell sorts maskin för att sy overlock, men så är det väl inte?
Användarens profilbild
Av florin
Scilla skrev:Alltså, jag har en vanlig symaskin men den har ett par olika overlocksömmar. Skär gör den dock förstås inte. Men vad är den då, en hybrid? :hmm: Här låter det alltid som att man behöver en speciell sorts maskin för att sy overlock, men så är det väl inte?
Jag har oxå en vanlig symaskin som syr "overlock-sömmar" och en Overlockmaskin. Det är inte samma sak! Men syr man bara lite grann och ibland så klarar man sig gott och väl med en vanlig symaskin som kan göra sk overlocksömmar :-)
Användarens profilbild
Av tinaw
Om du ska göra en "äkta" overlocksöm behöver du en speciell maskin, men sömmar som påminner finns på vanliga maskiner och brukar kallas overlock. Jag skulle inte klara mig en dag, nåja, en vecka iaf :lol: utan min overlock-maskin. Eftersom den syr med två nålar och matar tyget framåt hela tiden blir det mycket jämnare och går mycket, mycket fortare än en overlocksöm på vanliga symaskinen. Men den kan inte ersätta vanliga maskinen helt.
Användarens profilbild
Av Ezder
Hmm... Jag har ingen egen overlock, bara sytt på industrimaskiner när jag jobbade i ändringsateljé, hushållsmaskiner kanske är modifierade på något sätt. Men en overlock använder tre eller fyra (helst fyra, bli inte lurad att betala för mycket för en tretråds!) trådrullar av en tunnare typ än vad man har i vanliga symaskiner. Den kantsyr (den typiska "sicksacken" i alla köpta kläder) och skär av tyget med sömmen runt kanten, s a s. Vi var dock noga med att alltid sy en vanlig raksöm också, eftersom enbart overlock inte är slitstarkt nog.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?