Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tove79
Från en strålande start till strul...Två knytningar varvar jag mellan med min Hoppendiz;

Dubbelt kryss. Men fast jag drar åt löpknuten stup i ett så hänger Ivar undernaveln efter en stund iallafall :evil:

Omslutet kryss. Fast Ivar sitter stadigt och bra och tätt emot mitt bröst från början är det som att tyget bakom hans nacke blir slapp efter en stund och han hänger utåt och bakåt och ruskigt illa. Varje gång jag knyter spänner jag ordentligt men sen falerar det efter en stund. Väldigt obekvämt. Han är missnöjd, jag är missnöjd och vad som skulle vara bekvämt och mysigt är inte kul längre.

Blir så less. Vad som började så bra är nu bara knöligt. Vad gör jag för fel?!
Användarens profilbild
Av April
Hmmm... alltså - men trikåsjal har man ju först själva krysset och sedan smokingbältet över det hela.

Med vävd sjal har jag FÖRST smokingbältet och sedan krysset utanpå...

Fast så kanske du redan gör? För då upplever jag det tajt och bra... Har du tvättat sjalen? Om den blir tvättade någon gång så blir det lite mer "giv" i tyget och då formar den sig bättre...

Kram
Användarens profilbild
Av Elina
eller är det så att du lyckas göra en knut som glider upp??
Råbansknop är det bästa.

Inge roligt när det strular ju!! *tröstkramas*

/ Elina
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Elina skrev:eller är det så att du lyckas göra en knut som glider upp??
Råbansknop är det bästa.

Inge roligt när det strular ju!! *tröstkramas*

/ Elina
Precis, den där första knuten som visas i hoppis-häftet har jag aldrig använt, och jag tror inte jag sett någon annan göra det heller, och det är väl en sån där löpknut?
Användarens profilbild
Av tove79
April skrev:
Har du tvättat sjalen? Om den blir tvättade någon gång så blir det lite mer "giv" i tyget och då formar den sig bättre...
Ja, den är tvättad två gånger och jo, knytningen är nog rätt men den "slappar" till sig...
Användarens profilbild
Av solanna
Jag försöker komma på vad det är som skulle kunna vara knasigt, men det är ju svårt när man inte ser på riktigt hur det ser ut och hur du gör. En sak som jag kommit på när jag börjat knyta med vävd sjal är dock att se till att dra åt smokingbältet väldigt mycket. För eftersom krysset blir lösare när det sitter utanpå så måste tyget innanför vara ordentligt spänt och gärna gå upp högt på ryggen, kanske ända till nacken så att armarna hamnar innanför smokingbältet.

När jag knyter lägger jag smokingbältet på magen och drar sedan upp tåtarna bakom axlarna och ned på framsidan. Så drar jag åt så att det blir ganska tajt och så att jag precis kan hala ned Dante innanför smokingbältet. Sedan drar jag med små bestämda ryck i tåtarna så att smokingbältet blir mycket väl spänt (och Dante grymtar lite :-) ). Efter det korsar jag tåtarna och drar åt dem under benen och knyter på ryggen. Det brukar bli tajt, men efter en kort stund lossar det lite lite så att det blir lite bekvämare.

Hoppas att ni kan få till det lite bättre och annars får ni gå på sjalträff och ta hjälp av någon sjalguru. :D
Användarens profilbild
Av tove79
Idag har jag korsat tåtarna frampå smokingbältet och dragit åt istället för att ha dem på sidorna som i häftet. Det blev mycket bättre och mer hållbart.
Användarens profilbild
Av solanna
tove79 skrev:Idag har jag korsat tåtarna frampå smokingbältet och dragit åt istället för att ha dem på sidorna som i häftet. Det blev mycket bättre och mer hållbart.
Aha, då förstår jag hur det kunde bli så sladdrigt för dig innan. Om man bara har ett lager tyg på barnets rygg är det ju förstås lätt att det blir lite slappt. Jag har aldrig testat att knyta så för som jag förstått det så är det mest en sommarknytning man kan göra för att det ska bli mindre varmt för barnet. Men i Hoppediz-häftet kanske det står något annat?

Om man korsar tåtarna på ryggen och drar ut dem så långt det går åt sidorna blir det ju tre lager tyg och det är väl det som gör att just x-omslut är den knytning som avlastar allra bäst och som kräver mest längd på sjalen. Skönt i alla fall att ni fått till det nu och nu i kylan är det ju bara skönt med extra mycket tyg på ryggen... :-)
Användarens profilbild
Av tove79
Måste ju uppdatera mitt gnäll med att säga: Jag vet inte alls vad för formsvacka jag föll ner i eller ens hur jag kunde börja knyta så knasigt men nu är vi tillbaks på banan igen och får till fin-fina, stabila knytningar på ett ögonblick. Det var den där tokiga knytinstruktionsboken som vilseledde mig...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?