Jag har kollat deras hemsida några gånger och läst instruktionerna och man får leta en stund innan man hittar följande, det ligger under FAQ, frågan gäller en 3-månaders till någon som inte har insatsen;
There are several ways of placing him in the carrier on the front. One way with
both legs off to one side, his bottom still located in the center of the carrier. The other way
having one leg/foot tucked up in the carrier Indian style and the other leg dangling down on the other side. Keep trying every once in a while until he seems content sitting in the carrier.
På deras information om insatsen står att den kan användas upp till 4-5 månader beroende på barnets tillväxt. När det gäller att sitta vanligt i selen så står det någonstans mellan 3-5 månader, hittar inte det nu men har för mig att det även där står att det är olika från barn till barn. Att de gjort den mer påslik, bredare och vadderad under benen gör ju den lite mer anpassad för mindre bebisar men även den nya Ergon är nog som bäst för de som är så stora att de kan sitta riktigt i selen. Under en annan fråga skriver de faktiskt att de har haft en 3 1/2 månaders på ryggen och det känner jag mig nog lite tveksam till att prova...
I den gamla ergon satt inte vår Jonathan bra förrän han var 8 månader, han hade kanske kunnat sitta i denna nya några månader tidigare.
Provade ni grodpositionen? Om du får tillfälle igen så prova både på diagonalen med benen ut i ett hål, deras indianposition och grodpositionen. Precis som du säger så bör ju det vara möjligt med den nya sitsen. Skulle vara roligt att höra hur det funkar