Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Sonen är för tillfället åtta mån och 10 kg tung. Han är oerhört aktiv och hänger ut på sidorna och sträcker sig mot allt om jag lyfter upp honom. Jag har en Stork för utomhusbruk men i tex köket funkar det dåligt då jag måste ta i och ur honom ideligen för att han små händer får tag i mjölpaket, knivar osv annars. Jag är hemskt dålig på att göra ryggknytning och dessutom är det inte lönt med långsjal då han sällan vill sitta där någon längre stund. Kanske skulle jag ha vant honom vid ryggen när han var mindre?

Vad ska jag köpa för att bära honom dels på ryggen och dels för kortbärande? Det får gärna vara ljusblått och priset är underordnat smidighet och kvalitet.
Användarens profilbild
Av Kusmi
En sutemi kanske, då kan du bära på ryggen, magen och höften. Jag har en hemmasydd typ Sutemi och jag får upp sonen på ryggen utan problem själv.
Användarens profilbild
Av Tiz
Ringsjal kanske kan vara något?
Användarens profilbild
Av Helena
En sele tror jag blir bra (Ergo, Sutemi eller Patapum), då kan barnet inte komma loss eller glida ur. Men det är klart, få fatt i saker kan ju barnet alltid.

Ringsjal tycker jag inte är lika stadigt, ifall man har ett barn som sträcker sig efter många saker.
Av Annsofi
ett bläckfiskbarn...han sitter oftast snett fram på höften i huggababy, där har han fri sikt åt alla håll och jag har händerna fria. tycker det fungerar utmärkt även med ett bläckfiskbarn. när han sitter där hinner jag stoppa honom när han är på väg att dra i något men oftast så nöjer han sig med att jag ger honom något som han kan sitta och filura med på höften. ibland åker han upp på ryggen i patapum eller ergo och det funkar så länge som jag dammsugar dvs. inte står stilla. Diska eller laga mat funkar inte med honom på ryggen. Där blir han en riktig bläckfisk och jag har lite sämre möjligheter att stoppa honom och han sitter inte heller så att han kan ha något i famnen att roa sig med.
En Sutemi är kanske inte helt fel att prova, då får man ju en mångsidig sele och att bära snett fram på höften tycker jag är det bästa i köket. När det gäller nya Ergo och höften så har jag inte provat det ännu och inte hört något från ngn som har gjort det heller men det kommer säkert en recension på det inom kort.
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Stadigt är ju viktigt med min lille vilding så det verkar som att sele är det jag ska ha.

Intressanta reflektioner om bläckfiskbarn Annsofi. Min erfarenhet har också varit just att det inte är lönt att hiva upp honom på ryggen så Sutemi på höften verkar ligga bra till då. Har haft honom på höften i Storken och inte varit helt nöjd, han är helt enkelt för rörlig och är väldigt mycket i vägen.
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Nu har jag surfat runt lite på Sutemin. Tycker att färgerna är lite trista kanske för att Storken var ett akutinköp så jag hoppades få välja lite mer fritt den här gången.

Sen provade jag att bära G på höften i Storken igen, det var ett par veckor sedan. Det var ju inte särskilt jobbigt att knyta men han tröttnade riktigt snabbt på att sitta där. Tror ni att det är någon idé att köpa ytterligare ett bärredskap till min lille grabb som ändå bara bli uttråkad direkt?
Av Annsofi
Min erfarenhet är att det kan gå lite upp och ner det där med att vilja bli buren, han är ju inte så gammal ännu så ni har ju ganska lång bärtid framför er. Eftersom ni har en stork så är ni ju ändå ganska bra rustade. Kanske satsa på en billigare ringsjal i så fall som komplement eftersom han ändå inte vill sitta så långa stunder på höften, bara lite upp och ner. Vill/kan man inte sy ringsjal själv så kan man ju få en bra från ca 300 kr och t om billigare ibland. Börjar han sen trivas lite mer på ryggen och du vill ha något smidigare för det så är ju en sele bra.
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Oj, oj. Inte förvirra mig mer nu när jag var inne på sele :)

Skämt åsido, jag tar till mig alla åsikter. Faktum är att pengar inte är något jätteproblem för saker som ligger kring 500 plus/minus några hundra eftersom maken köper elektroniska spel för 699 kr rätt så ofta. Så om sele är stabilare och därmed bättre för en aktiv krabat så kör jag på det. Som du säger går det ju upp och ned med önskan att bli buren och om vi kommer i en uppgång igen vill jag kunna ha honom på ryggen, alltså borde jag kunna motivera ett selköp eftersom jag tycker det är svårt med ryggknytning av Storken. Å andra sidan köpte jag just Stork för att inte behöva ha flera olika bärredskap :oops:

Synd att det inte finns någon ambassadör här i närheten med Sutemi. Även om jag åker till Lund verkar de inte ha det.
Av Annsofi
åh, det var inte meningen att förvirra! tyckte det lät som om du hade övergivit tankarna på en sele....Jag har tyvärr ingen sutemi men den nya ergon är ju gjord så att man kan bära även på höften i den. Man kopplar loss axelremmarna och tar den ena runt midjan. Nya ergo finns det säkert att få tag på i närområdet om du vill prova hur det känns med en sele på höften. Sen skiljer ju sig Sutemi och Ergo lite åt när man bär på mage/rygg, remmarna korsas på Sutemin. Har inte sett någon här som har den nya ergon och som har provat på höften men jag tror det står på någras att-göra-lista så det kommer säkert rapport om det inom kort. Kanske kan du kontakta Louise på Stellaris och kolla om hon har någon fd. återförsäljare i området kring Helsingborg som kan visa dig Sutemin eller lägga in en efterlysning här på sjalbarn. Hoppas verkligen inte jag gjort dig än mer förvirrad nu...Lycka till i seljakten! :lol: Det blir säkert jättebra!
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Nu har jag äntligen beställt en Sutemi i khaki. Var lite i valet och kvalet särskilt som jag snart ska börja jobba. Men så kom jag på att jag ska fixa sju veckor på halvtid först också och då kommer den att behövas till frukost och kanske lunch med. Som minimum alltså. Dessutom känns det helrätt att ta med om vi tar långa höstpromenader i skogen framöver så jag slipper lära mig ryggknytning med Storken :D . Tack för all input!
Användarens profilbild
Av April
Grattis :-D

Kram
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?