Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tove79
:hopmad: Jag kan inte! Det går inte! Det här med ryggknyt är ju stört omöjligt.

Problem:
a) ungen är inte still
b)sjalen trasslar ihop sig
c) jag får svett-panik och blir yr i huvudet

De gånger jag faktiskt får till ett knyt har allt tyg åkt upp på ryggen på Ivar och inget finns kvar under rumpan...
Användarens profilbild
Av tinaw
lugn! Det kommer! Men det krävs träning för att få till det på ryggen.

Kanske du kan öva med en docka eller nalle eller nåt, så du känner dig säker på själva sjalen. Det är jobbigt med ändarna som hänger och slänger medan man knyter, speciellt i början tyckte jag.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag försökte komma på hur jag lärde mig att göra ryggknyt. Inte för att jag är någon expert precis, men jag har ju lyckats ett par gånger nu i alla fall och min bebis är ju nästan lika stor som din.

Jag har ju sett folk göra x-omlut på ryggen på sjalträffar många gånger och det tror jag är en bra början, att titta på hur olika personer gör i verkligheten och på nära håll. Hur gör de för att få tyg under rumpan mm. Sedan får man stå hemma och öva, gärna framåtlutad över sängen och med en stor spegel tillgänglig så att man kan se hur man gör. Att bebisen inte är still är ju ett problem som är svårt att komma runt och där gäller det väl att invänta rätt tillfälle om det finns stunder då Ivar är lite lugnare. Sedan är det ju inte fel att börja knyta när man har någon med som kan hjälpa en lite med att dra ut krysset över ryggen med mera. Kanske finns det någon annan sjalare i närheten som du kan sammanstråla med? Ni är väl ett gäng där i Bagis/Kärrtorp som kan träna tillsammans?

Sist men inte minst så är ryggknyt något man måste öva lite på. Att testa med en docka för att bli kompis med sjalen är inte fel. Hur gör du för att få upp Ivar på ryggen förresten? Sving eller någon annan metod? Själv svingar jag Dante med sjaltyget om och då ser jag till att tygkanten ligger i höjd med hans axlar och att allt överskott hamnar under rumpan.

Hoppas att det snart blir bättre!
Användarens profilbild
Av tove79
Jag är så otålig bara. Vill helst kunna direkt! :lol:
Användarens profilbild
Av Isanna
Jag tror att det som gäller är lite övning, smälta processen, fatta och sen prova igen som gäller.

Ungefär som varje gång det är nytt step-up steg på step-up-träningen, man försöker och försöker med det vill dig inte riktigt, sen kommer man hem, tänker på stegen i förbifarten och helt plötsligt så fattar man och nästa gång börjar det lossna och sen funkar det!
Användarens profilbild
Av gummy
jag har precis börjat lära mig hur det funkar och hade samma problem som du. än så länge så knyter oftast sambon men jag har gjort det själv också. jag tränade en del med en kudde istället för bebis och det gjorde jätteskillnad.

men det största problemet var att a blev så himla rädd när jag svingade upp honom på ryggen och om jag försökte med att sätta honom på sjalen så kröp han bara iväg. jag valde att träna på att svinga upp honom. då och då när andan föll på så svingade jag upp honom på ryggen och bar omkring på honom lite, utan sjal då alltså. efter ett tag blev han inte rädd längre, framförallt tycker han det är kul när vi leker "hoppla pålle". nu efter några veckor så håller han fast sig också.

nu ska jag bara lära mig knyta bra själv också. tycker armarna känns för korta. jag bär i ryggsäck, den är enklare att få till och jag tycker faktiskt den är mer bekväm än omslutet, än så länge iallafall
Användarens profilbild
Av diddeldi
atlas var tvungen att bli rätt stor faktiskt innan det funkade bra för mig, typ elva månader tror jag. innan dess var han en omöjlig slingrig hal ål som höll på att ramla av :roll:
Användarens profilbild
Av tove79
diddeldi skrev:atlas var tvungen att bli rätt stor faktiskt innan det funkade bra för mig, typ elva månader tror jag. innan dess var han en omöjlig slingrig hal ål som höll på att ramla av :roll:
Åh, skönt att höra! Kanske inte helt fel att vänta lite då...
Av Pétronille
Jag tyckte oxå det verkade hopplöst i början, men sen fick jag tipset att prova med knut fram på bröstet och då gick det mycket lättare (bebisen var då 4 mån.). Efter några gånger vande sig bebisen och nu går det lika lätt att knyta med kryss fram som är mycket bekvämare. Så från omöjligt till enkelt kan det gå ganska snabbt! Jag bär min snart sexmånaders jättemycket på ryggen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?