- sön okt 22, 2006 21:33
Jo jag tycker nog att det finns en skillnad mellan selarna, ergo och patapum, när vi talar om att bära barn under 5 månader. Jag rekommenderar då Ergo. Anledningen är att den är lite mjukare för barnet, den är lätt vadderad och lite lätt svängd, den har också vaddering under benen. För en sådan liten baby som 3 månader så tycker jag Ergon är ett bättre val. Utan tvekan...
Infant insert som kan köpas till är som en liten tunn kudde. Man kan göra något själv hemma och lägga i selen så att babyn kan ligga ner i selen. barnet ligger med båda benen ut genom en sida på selen. Vill man ha en patapum till en baby på 3 månader så kanske det kan vara ett alternativ att man lägger något i selen som gör den lite mjukare för babyn. Nu är inte ergos vaddering så tjock men det är viss skillnad och ska man ha en sele till så små så är även de små skillnaderna betydelsefulla.
En mei tai är ju annars ett bra alternativ just i de här fallen när man vill ha något sel-liknande tidigt till sitt barn samtidigt som de ger bra avlastning även för äldre barn. En Mei tai som sköldpaddan från danska slynger möjliggör många bärpositioner, kan användas från nyfödd och uppåt vilket gör den till en av de mest prisvärda bärmojängerna på marknaden.
I övrigt när det gäller ålder på selarna så är det barnet som avgör. 5 månader är en rekommenderad ålder då de flesta barn i den åldern är relativt stabila samt har en viss längd. Bär man på magen kan man börja tidigare men när kan inte sägas exakt utan man får utgå från sitt barn. Barnet ska kunna sitta stabilt och bra i selen alt då ligga ner i selen men man ska komma ihåg att selarna, även med infant insert, inte är tillverkade som bärhjälpmedel för nyfödda/små utan för barn som kan sitta själva med stöd fr ca 5 månader.
/Annsofi
Stolt mamma till Jonathan född 040722. Återförsäljare av diverse bärhjälpmedel (
www.babyhip.se) och innehavare av än fler...