Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vill ha tips på sådant ni har sytt och tycker är värt att ha som har med era barn att göra (till bäbisen/barnen, er själva eller hemmet)! Är i fixartagen och söker idéer att stapla på varandra. :P
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har sytt:
Lekfilt - helt kanon när bebin är liten och inte rör sig. Jag sydde en fyrkantig med fleece uppepå, plattvadd i mitten och bomull underst.
Fleecefilt - av samma fleecetyg som lekfilten, kantade med vanligt garn. Det blev vår bb-filt osm vi hade sovit med i sängen sista veckorna innan V tittade ut. Ska göra samma sak fast i annat tyg till nsäta bebis också, det var så mysigt, och så kändes det bra att den luktade mamma när vi var tvugna att lägga ifrån oss liten V.
Muddbyxor - billigt, snyggt och bra med muddar vid anklarna, då gör det inget om benen är lite för långa.
Body - tyvärr hittade jag ingen trikåsnedslå medan V var lagom liten, så nu går den till nästa bebis.
Lakan - det är MYCKET mysigare att bädda med redan uppmjukade lakan än nya hårda, dessutom lättsytt! Ett vuxenpåslakan räcker till ett barnpåslakan och minst 2 örngott, plus att det blir en del över. Ett underlakan (extrabrett?) blev två barnunderlakan, ett påslakan och ett örngott med vinge (så småningom ska jag brodera på dem).
Snuttetrasa à la Thildekudden - i flanell med massa flikar. V har dock inte alls vart intresserad av den.
Gosedjur - Söta blev de, men än är de inte så intressanta
Fleecetossar och -vantar - vantarna användes flitigt förra vintern, tossarna blev dock för små väldigt fort, dessutom hade overallen övervikbara tossar.
Badhanddukar och tvättlappar - köpte billiga handdukar på IKEA och syde om till huvhanddukar och tvättlappar till V, billigt och enkelt. En normalstor handduk blir en huvhandduk, en liten handduk och två tvättlappar.
Vagnleksaker - sydde små djur i filt och trikå för att ha på vagnen. De är intressanta.
Skötbordsförvaring - en förvaring med diverse fickor att ha ovanför skötbordet. Min har ett stort fack med knäppning och två mindre fack. Helt kanon! Man kan naturligtvis göra liknande att ha på sidan av skötbordet osv beroende på vilken typ av skötbord man har.

Jag har dessutom virkat en mössa och nu håller jag på och lär mig sticka och har hittills stickat en hjälmmössa, och ska sticka minst en till, plus vantar och sockar. Har även massvis med trikå och velour som ska bli barnkläder. En amningskudde kan vara skön att ha och är lättsydd, jag fick dock en på köpet när jag gick med i en bokklubb. Ett billigt sätt att fixa bra haklappar är ju att köpa vaxduk och snedslå och sy egna, 50 cm på helbredd räcker till rätt många...

Det här är vad jag kommer på sådär på rak arm till barnen. Till mig själv håller jag på att sticka en halsduk, men funderar på att sy lite amningströjor, Boobs är så dyra och HM's känns inte helt ideala vad det gäller de långärmade. Funderar också på att sticka en mössa och ev vantar, men vi får se.
Användarens profilbild
Av Annika80
Har sytt två snuttefiltar av lappar från dotterns gamla kläder, en lekfilt med massa "tvättrådsetiketter" på och en massa band osv runt hela, en fleeceåkpåse, några mindre bra tröjor, två kjolar, två hjälmmössor, två klänningar bla
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Annika80 skrev:en lekfilt med massa "tvättrådsetiketter" på och en massa band osv runt hela
Vilken rolig och bra idé! Tvättlapparna är ju superintressanta! :D
Användarens profilbild
Av mejamy
fantasiflicka skrev:Jag tycker man borde få se bilder på era alster i en sådan här tråd... :this: :D :D
:iagree:

Åtminstone nått kan ni vällan visa i allafall *ber snällt* :wink:
Användarens profilbild
Av puppan
Jag har sytt massor med saker jag med. :D

Flanellfiltar typ 50x100 som jag sytt av flanell-lakan från Jysk. På dem har jag målat en figur bara för att liva upp de lite. Nasse, Spöket Laban och Lilla Anna.

En golv-filt från ett täcke som jag vek dubbelt och sydde på fisk-applikationer.

En sk diaperstacker att ha blöjor i.

En väggförvaring av tyg med fickor på som hänger på badrumsdörren.

Sängkläder till vaggan.

Spjälskydd av en gammal bäddmadrass och nytt tyg.

Snugglenest

Mobil med fåglar gjorda på resttyger och stoppade med vadd.

Mobil med elefanter i papp med bjällror.

Barnvagnsleksak med elefanter.

3 skallror, en kub, en sköldpadda, en Kalikå fiskrens.

40 st tvättlappar/kräkstrasor från Ikea-handdukar

16 st haklappar i frotté

Kärleksdronk

1 amningslinne

Pust! Blev en hel del när jag började tänka efter! :lol: Tror faktiskt att jag har bilder på allt så hojta till om någon är nyfiken på nåt.
Användarens profilbild
Av jecka
puppan skrev:Pust! Blev en hel del när jag började tänka efter! :lol: Tror faktiskt att jag har bilder på allt så hojta till om någon är nyfiken på nåt.
Jag är nyfiken på hur du sytt amningslinnet..
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Lägg gärna in bilder på allt! :D
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Min lista är inte så lång, men jag har en hemmasydd mysgrop, ett par amningskuddar, en stoppad lekfilt och en dyna till vagnen. Och så min Olgasjal då! (och säkert nåt mer som jag inte kommer på...)
Användarens profilbild
Av puppan
jecka skrev:
puppan skrev:Pust! Blev en hel del när jag började tänka efter! :lol: Tror faktiskt att jag har bilder på allt så hojta till om någon är nyfiken på nåt.
Jag är nyfiken på hur du sytt amningslinnet..

Hhmmm. Nu ska vi se om jag kan förklara.
Jag köpte två stycken likadana linnen billigt på HM och på den ena klipte jag av halva nederdelen på framstycket. Det andra linnet tog jag framstycket och sydde fast i sidosömmen så att framstyckena ligger liksom omlott över brösten. Det tyget som ligger överst fållade jag men struntade i det som låg underst.
Förstår du?
Tänk på att ta till med god marginal, överstycket ska gärna räcka en bit ned på magen och understycket nästan upp till halslinningen. Det tyckte iaf jag var snyggast på mig.
Användarens profilbild
Av miso
Byxor, klänning, omlottröja, dock inget avancerat. Se min blogg nedan för bilder. :-)
Användarens profilbild
Av mejamy
miso skrev:Byxor, klänning, omlottröja, dock inget avancerat. Se min blogg nedan för bilder. :-)
Kul att se bilder på dina alster och läsa om hur du gjort på din blogg! :D Jag blir också alltmer inspirerad att sy kläder till dottern! :D
Användarens profilbild
Av miso
tack, vad roligt! Det ÄR jätteenkelt och det går så snabbt när man syr ett så litet plagg. Jag är väldigt förtjust i manchester som är mjukt för bebisen men ändå stadigt att sy i.
Användarens profilbild
Av Tuve
Jag har sytt/gjort:

L-formad amningskudde
Bild
2 långsjalar i halvdåligt tyg
Bild
Mei-Tai i linne, som jag älskar
Bild
Förkläde som just nu tjänstgjör som billeksak Bild Bild
Babygym som får bli tält sen Bild
Babylegs av strumpor
Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?